• Mizca

    Vi som sökt utbildning på högskolan VT 2010

    Någon mer här som ansökt till högskolestudier till 2010?

  • Svar på tråden Vi som sökt utbildning på högskolan VT 2010
  • polkagris
    Tecken skrev 2009-11-01 20:51:39 följande:
    Ok, då kanske de bara avrundat uppåt?
    Jag räknade ut det själv istället (litar inte riktigt på alla dessa "räkna ut ditt snitt"-sidor). Och vad visar det sig: jo, det blir banne mig vad det står på studera.

    Tack för hjälpen Tecken. Gööööööööööött att ha höjt sig med 0,18! :D
    Yes yes yes!
  • sasssyy
    valkyrian skrev 2009-11-01 20:42:56 följande:
    Man får räkna bort den om den sänker snittet, men jag borde inte få göra dte eftersom jag har reducerat program... :/ Mitt är också högre än det jag räknat
    nej..det får man väl inte alls göra numera.. har för mig att det togs bort för ganska många år sedan???
  • valkyrian
    sasssyy skrev 2009-11-01 20:58:49 följande:
    nej..det får man väl inte alls göra numera.. har för mig att det togs bort för ganska många år sedan???
    Hmm när jag tog studenten 08 sa syo till mig att det var så i alla fall.
  • polkagris
    sasssyy skrev 2009-11-01 20:58:49 följande:
    nej..det får man väl inte alls göra numera.. har för mig att det togs bort för ganska många år sedan???
    Jo, om man har gått ut innan 2011. Hoho! :D
  • trolltriss

    en fråga: en utbildning som man kommer in på högskoleprovspoäng 0,1... då borde det väl vara lätt att komma in????

    Hur får man veta vilka som har platsgaranti???

  • trolltriss

    en fråga: en utbildning som man kommer in på högskoleprovspoäng 0,1... då borde det väl vara lätt att komma in????

    Hur får man veta vilka som har platsgaranti???

  • sasssyy
    valkyrian skrev 2009-11-01 21:00:03 följande:
    Hmm när jag tog studenten 08 sa syo till mig att det var så i alla fall.
    underligt.. för när jag slutade gymnasiet 1992 sa min syo att vi var sista eller näst sista årskullen som fick göra det... du kan ju se på din sida hos studera.nu om det är med eller inte i meritförteckningen iaf.

    Ang de där meritvärderingspoängen som står så betyder de i nuläget ingenting, inte förrän ansökan är behandlad så kommer rätt siffror att stå där, så sa de iaf till mig när jag frågade i veckan... på mig stod det 999 vilket ju var överraskande högt ......maxpoäng nämligen haha..

    Efter 13 november när högskoleprovet normerats så kan man börja se rätt poäng och ofta kan man se när intagningarna börjar bli klara.

    NÄR intagningen är klar får man mail, så ni behöver inte hoppa in varje dag av oro för att missa
  • Tecken
    trolltriss skrev 2009-11-01 21:03:09 följande:
    en fråga: en utbildning som man kommer in på högskoleprovspoäng 0,1... då borde det väl vara lätt att komma in????Hur får man veta vilka som har platsgaranti???
    Det brukar stå på kursens/programmets hemsida, huruvida det är platsgaranti eller ej. Då är alla behöriga sökande garanterade en plats.

    Ja, 0.1 är väldigt lågt = borde vara lätt att komma in.
  • sasssyy
    Tecken skrev 2009-11-01 21:06:54 följande:
    Det brukar stå på kursens/programmets hemsida, huruvida det är platsgaranti eller ej. Då är alla behöriga sökande garanterade en plats. Ja, 0.1 är väldigt lågt = borde vara lätt att komma in.
    0.1 då har man ju inte många rätt på provet.... det är dock inte ett KRAV på någon utbildning att ha en viss poäng utan man för statistik för vad den som hade lägst betyg/högskoleresultat som intagen...

    Det kan ju vara så att i år när det är 40% fler som söker att den lägst intagna på samma utbildning helt plötsligt har 1.2 - det är dock inte så troligt, det brukar inte stiga så mycket på mindre populära utbildningar vilket det torde vara med så lågt "lägsta intag"
Svar på tråden Vi som sökt utbildning på högskolan VT 2010