• Mizca

    Vi som sökt utbildning på högskolan VT 2010

    Någon mer här som ansökt till högskolestudier till 2010?

  • Svar på tråden Vi som sökt utbildning på högskolan VT 2010
  • Bästamorsan
    Bästamorsan skrev 2009-12-01 12:46:43 följande:
    JAg har fått beskedet från VHS nu!!! =)
    Jag bara skoja =)

    Väntar precis som er andra och gissar på måndag kanske... =)
  • sasssyy

    ajja bajja... jag blev ju nästan lite upphetsad här.... ha ha ha

  • morrontrött
    Myspappan skrev 2009-12-01 08:59:12 följande:
    Det kommer inget besked den här veckan så ni vet... Tidsplanen är följande:7/12:12:00: Lärosätena ska skicka in till VHS att de är färdiga för urval13:00: VHS gör centrala verifieringar14:00: VHS trycker på knappen för att göra urval8/12:VHS och lärosätena kontrollerar om urvalet ser ut att stämma. Antagningsbesked skickas ut under eftermiddagen/kvällen om allt ser ut att stämma.Schemat kan naturligtvis spräckas om datakörningar osv. inte fungerar som det ska, men det här är iaf planeringen. Ingen idé att vänta den här veckan med andra ord! =)Tänk också på att inte missa att svara på antagningsbeskedet. Sista svarsdag för urval 1 är i år så tidigt som den 21/12. Antagningsbesked 2 beräknas komma den 29/12.
    jag tog nästan för givet att det inte skulle komma denna veckan. Jag är glad om det blir senast den 12:e, för då känns det inte längre som början av december.
  • Linni

    Mina betyg har kommit in och nu står det handläggning pågår, istället för att jag är obehörig :) Tänk att nu börjar det pirra lite i magen på mig oxå. Känns väl mer på allvar nu! Har inte tänkt så mkt på själva beskedet, då jag haft fullt upp med att få en komplett ansökan i tid och allt. Men det där beskedet avgör ju faktiskt stora delar av min framtid. Det påverkar ju vad jag kommer syssla med de kommande åren och vilken skola det i så fall blir, är ju oxå jättespännande!

    Är iaf sååå tacksam över att handlingarna kom in! Väl värt den där hundringen det kostade för att leverera dem express!!

  • valkyrian
    Linni skrev 2009-12-01 22:39:56 följande:
    Mina betyg har kommit in och nu står det handläggning pågår, istället för att jag är obehörig :) Tänk att nu börjar det pirra lite i magen på mig oxå. Känns väl mer på allvar nu! Har inte tänkt så mkt på själva beskedet, då jag haft fullt upp med att få en komplett ansökan i tid och allt. Men det där beskedet avgör ju faktiskt stora delar av min framtid. Det påverkar ju vad jag kommer syssla med de kommande åren och vilken skola det i så fall blir, är ju oxå jättespännande! Är iaf sååå tacksam över att handlingarna kom in! Väl värt den där hundringen det kostade för att leverera dem express!!
    Gött =)
    Bebisen är här
  • Tova80

    En till som väntar otåligt... hopas jag kommer in.. sökt två kurser vid Kalmar eller Linneuniversitet (Lnu) som det heter nu, nån mer som sökt där?

  • No ID

    Har sökt sjuksköterska på Karlstads Universitete och det verkar bli riktigt lågt medel där den här terminen, gissningsvis runt 0,5 - 1,0 om man jämför antalet sökande med andra år och det medel som blivit då. Själv har jag 1,1 så jag känner mej lugn.

  • sasssyy

    No ID skrev 2009-12-02 10:18:10 följande:


    Har sökt sjuksköterska på Karlstads Universitete och det verkar bli riktigt lågt medel där den här terminen, gissningsvis runt 0,5 - 1,0 om man jämför antalet sökande med andra år och det medel som blivit då. Själv har jag 1,1 så jag känner mej lugn.
    fast det är vääääldigt stort spann från0,5 till 1.0 ... att säga att det kommer hamna runt dessa två är ju inte direkt ledande...

    som exempel är det denna terminen 50% fler sökande på "mitt val" än det var förra vårterminen.... då hade lägst intagna 1.2 sist det var så här många sökande var lägst intagna 1.4 så det rör sig inte så himla mycket trots att det kan skilja över tusen sökande.

    vet du hur många som sökt den här terminen kan du kolla VHS statistik för att se om det finns någon annan termin då det var ungefär lika många sökande.

    Det är dock underligt om det skulle vara FÄRRE sökande just i år till din utbildning eftersom det överlag är 40% fler sökande till högskolan än det vanligtvis är. Och sjuksköterska är visserligen en utbildning med ganska låg ingångspoäng men det brukar ändå vara en populär utbildning...med 1.1 borde du ju komma in i varje fall
Svar på tråden Vi som sökt utbildning på högskolan VT 2010