• Smurfan 81

    Tårttråden del 16

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.


    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.




    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1


    Tråd nr 15 


     


    Bildtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m48253316.html




    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 21:22
    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-28 20:01
    Ny CupCaketråd!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m48321652.html
  • Svar på tråden Tårttråden del 16
  • malme73

    Hej hej...
    Har precis förberett för tårtan till söndag. Marianne fluff, hallon mousse, sen ska jag spackla me vanlij smörkräm, täcka med marsipan...

    Måste bara puffa för denna smörkrämen, har tagit receptet hos någon här i tråden.
    Brukar inte tycka om smörkräm, men denna va helt underbar...
    Jag delar med mig av receptet... som sagt kommer inte ihåg från vem, men ett stort tack för att du delade med dig...


    smörkräm


    250 gram rumstempererat smör
    1 msk vanilj extrakt
    ca 1 msk eller mer vaniljsocker (kan aldrig bli för mycket)
    2,5 msk mjölk
    200 gram smält vit choklad
    ca 400 gram florsocker

    Vispa smöret fluffigt med florsockret och vaniljen. Tillsätt mjölken. Tillsätt den avsvalnande chokladen. Fortsätt vispa tills allt är väl blandat.


     


    Mina älsklingar M S F
  • fru fogeby

    jag har en ny tårta i bloggen om nån vill hjälpa mig lägga in den

  • stinky79

    Dagens tårta i bildtråden!

    Upsy daisy till min kusins lilla tös som blev 1 år idag!
    Lite pilligt att få till var hon allt och hon blev inte exakt som orginalet... Min ser lite vuxnare ut!

    Min tös kände i alla fall igen henne och det är väl huvudsaken!


  • Mael
    stinky79 skrev 2009-10-30 18:46:43 följande:
    Dagens tårta i bildtråden! Upsy daisy till min kusins lilla tös som blev 1 år idag! Lite pilligt att få till var hon allt och hon blev inte exakt som orginalet... Min ser lite vuxnare ut! Min tös kände i alla fall igen henne och det är väl huvudsaken!
    Jag tyckte hon var jättefin jag Mitt exemplar för ett par veckor sedan var av den frodigare varianten.

    Tyckte dina små sniglar var underbart söta ör övrigt!!
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • mammastegeby
    mammastegeby skrev 2009-10-30 17:55:10 följande:
    en annan fråga..något som gjort en tårta med temat corvette som kan ge mig inspiration??
    frågar igen =)
  • MissMurrig
    mammastegeby skrev 2009-10-30 19:59:45 följande:
    frågar igen =)
    Googla på det, så får du en hel del bilder "corvett cake"
  • Missy Cat
    fru fogeby skrev 2009-10-30 18:40:40 följande:
    jag har en ny tårta i bloggen om nån vill hjälpa mig lägga in den
    fixat
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ LindaRunn.blogg.se ♥¸.?°´¯) ♥
  • Limefrukt
    fru fogeby: Huuuu. Den ser så verklig ut att jag nog skulle tänka mig för innan jag smakade....
    *~*~* Vilken tur att Skruttan också gillar grönt *~*~*
  • Queequeg
    Missy Cat skrev 2009-10-30 17:34:39 följande:
    Det kan inte vara så att något är för varmt?
    Peppakrkaka var inne på det samma, kanske kan det ha varit så att det var lite för varmt ändå.

    Brukar låta det stå att svalna gjorde så även nu med men kanske inte tillräkligt länge. Var något stressad när jag höll på eftersom partnern och jag skulle gå på bio lite senare

    Men det lustiga är att det händer aldrig när jag bara har i gelatin i ren vispad grädde, utan bara när det har varit någon slags frukt med i det hela.
Svar på tråden Tårttråden del 16