• pinguuu

    Språkstörningstråden fortsätter

    Språkstörningstråden fortsätter


    Språkstörningstråden fortsätter
    Vi som har barn med språkstörning. Språkstörning - Tråden fortstätter
    Tråden fortsätter att fortsätta här!!

    Tycker det är kul och vi blir fler och fler och vi har en gemensam nämnare och det är språksvårigheter eller språkstörningar hos våra barn!!

    Vi har ju blivit några stycken och jag tycker det är så roligt att vi har lyckats ha denna tråden igång.

    Hoppas nu vi kan fortsätta vara lika "flitiga" med denna.
    Jag tycker att det känns skönt att kunna "samtala" med någon som förstår.... Byta erfarenheter, dataprogrtam...
    Hur gjorde du/Hur har du/ni gått tillväga....

    Jag heter Kicki. Jag har 3 barn. Min minsta lilla kille har atypisk autism samt en grav språkstörning.
    Har känt mig mycket ensam om mina problem kring min sons språkutveckling men har tack vare tråden hittat likasinnade föräldrar.

    Hör av Er!!

    Vi har mycket av erfarenheter allihop och vi har säkert mycket att kunna delge varandra.

    Gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46826662.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 15:38
    unesco.se/Bazment/Unesco/sv/Svenska-Unescorad...

    www.unicef.se/barnkonventionen/barnkonvention...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 15:38
    www.skolverket.se/sb/d/193/url/00680074007400...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-04 11:34
    www1.vgregion.se/blom/Startsidor/sid1.htm

    www.dhb.se/

    www.abclogopedtjanst.se/
  • Svar på tråden Språkstörningstråden fortsätter
  • lattelower01

    hejjag hoppas jag har hittat rätt tråd nu. Vår son är snart 2 och pratar inte mer än mamma och pappa och ibland kaka. Han ska nu få hjälp att lära sig Takk. heter det så och är det någon som har erfarenhet av stödtecken. Han har full språkförståelse men kan inte själv säga det han vill utan blir arg när vi inte förstår.

  • Pinje
    lattelower01 skrev 2013-06-13 13:58:32 följande:
    hejjag hoppas jag har hittat rätt tråd nu. Vår son är snart 2 och pratar inte mer än mamma och pappa och ibland kaka. Han ska nu få hjälp att lära sig Takk. heter det så och är det någon som har erfarenhet av stödtecken. Han har full språkförståelse men kan inte själv säga det han vill utan blir arg när vi inte förstår.
    Finns massor där ute, många bra appar idag också till telefon och platta. Jag har en gammal sammanställning på min profil, om inte nedanstående länkar funkar så funkar det kanske där. När det gäller TAKK så är det olika hur barnen är intresserade, min dotter lärde sig bäst första åren utifrån sånger, finns flertalet DVD skivor med sånger med TAKK.
     
    Lite länktips nedan: www.teckna.se   har många bra länkar www.karlstadmodellen.se/sprak.html om språkutveckling www.hattenforlag.se   säljer allt du behöver och lite till. www.babblarna.se   egen hemsida, produkter säljs av hatten förlag. Här tecknar en person till alla fyra böckerna om Babblarna, verb, framför, bakom, först, sen, under. Till böckerna om Babblarna medföljer kort så man leker böckerna och pratar om de, vems halsband var det? Jaa, Babbas och så får barnet kombinera bilder. Bra och rolig minnes och kommunikationsträning. Barnen fattar faktiskt inte att vi tränar dem!
    www.svenskadownforeningen.nu/  har otroligt mycket bra länkar. www.ling.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=10567&a... massor av teckenlänkar www.ur.se/Teckensprakswebben/Startsida/   UR om tecken, jättebra sida www.spreadthesign.com/country/se/ BLOM www1.vgregion.se/blom/Startsidor/sid1.htm   Barnlogopedmottagningen i Borås, bra sida med boktips och språkövningarna när man behöver jobba lite mer. Enkelt program att rita ordramar finns hos Äppelklyftig www.appelklyftig.com/produkter/Datorprogram/o...   bra för att göra orden mer lik bilder, rekommenderas för språkstörda barn. Finns annat bra också på hemsidan.
    Sen en underbar idésida om pyssel och språkutveckling av en inspirerande förälder med språkstörda barn: www.ingelaslekstuga.se/
  • Odetta

    Åh här hör jag hemma...hej!

    Vår minsting som är 2.4 år gammal pratar inte och förstår inte heller det vi säger. Logopeden bedömde honom att vara på samma språkliga nivå som en 9-månaders bebis.

    Nu har vi kört med TAKK i en dryg månad och det funkar så så bra! Vi är uppe i 50-60 tecken redan som vi använder, mest vi vuxna men han har några han använder också. Dessutom har han börjat härma lite ljud och säger nu mamma och pappa Han har härmat andra ljud också och sagt i någon dag men dom har försvunnit igen...men allt som allt säger han nu två klockrena ord (mamma och pappa) och fem ord som nästan låter rätt!

    Har era barn diagnoser som ligger i botten eller enbart språket? Vi ska träffa Bvc psykolog i slutet på juli för vidare utredning


    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ www.mindoula.nu
  • k girl

    Inte här, men min son är heller inte utredd. Logopeden tycker inte det är nödvändigt, ej heller förskolan, men vi funderar på att göra det ändå för att undvika problem längre fram om det skulle uppstå problem med högre krav.

  • Alisa

    Hej, här kikar jag in! 
    Min son är 1 år och 4 månader verkar ha någon form av språkstörning/språkförsening. Han verkar inte alls förstå oss när vi pratar. 
    Nu ska vi på en extrakoll på BVC inför 1,5-årsbesöket och så får vi se vart det leder. Vi ska även få skickat oss en folder om hur vi kan hjälpa honom.  

    Jag har kikat på lite olika länkar, lite om stödtecken och babblarna bland annat.. 
    Vad kan vara bra att tänka på för mig som förälder? Finns det möjlighet att få en bedömning av en logoped eller är det BVC-läkaren som gör bedömningarna nu i början?

  • Tuffen
    Alisa skrev 2013-06-28 16:57:44 följande:
    Hej, här kikar jag in! 
    Min son är 1 år och 4 månader verkar ha någon form av språkstörning/språkförsening. Han verkar inte alls förstå oss när vi pratar. 
    Nu ska vi på en extrakoll på BVC inför 1,5-årsbesöket och så får vi se vart det leder. Vi ska även få skickat oss en folder om hur vi kan hjälpa honom.  

    Jag har kikat på lite olika länkar, lite om stödtecken och babblarna bland annat.. 
    Vad kan vara bra att tänka på för mig som förälder? Finns det möjlighet att få en bedömning av en logoped eller är det BVC-läkaren som gör bedömningarna nu i början?
    Vi fick vår remiss till logopeden av BVC-sköterskan. Läkaren var inte inblandad ö h t. 
  • k girl
    Alisa skrev 2013-06-28 16:57:44 följande:
    Hej, här kikar jag in! 
    Min son är 1 år och 4 månader verkar ha någon form av språkstörning/språkförsening. Han verkar inte alls förstå oss när vi pratar. 
    Nu ska vi på en extrakoll på BVC inför 1,5-årsbesöket och så får vi se vart det leder. Vi ska även få skickat oss en folder om hur vi kan hjälpa honom.  

    Jag har kikat på lite olika länkar, lite om stödtecken och babblarna bland annat.. 
    Vad kan vara bra att tänka på för mig som förälder? Finns det möjlighet att få en bedömning av en logoped eller är det BVC-läkaren som gör bedömningarna nu i början?
    Vi har inte alls haft kontakt med BVC-läkare, men å andra sidan har min son visat förståelse hela tiden. Ni borde ju i vart fall få hans hörsel kontrollerad, och kontakt med logoped. Stödtecken tycker ju jag är toppen, det hjälpte min son mycket (han var 2,5 då vi började använda stödtecken) och vi använder lite tecken med vår flicka som är snart 17 månader.  
  • MCooper

    Till er som kör med TAKK:

    Vi har nu varit hos logopeden med vår 2,5-åring som inte säger mer än ett par ord. Jag tyckte inte att det var speciellt givande. Vi fick ett halvhjärtat förslag om att börja med TAKK lite smått. Vi fick i uppdrag att köra med ca 3 tecken under sommaren och se vart det ledde... Jag vet inte jag, men tre tecken under de närmsta månaderna känns löjligt lite? Visst, det kanske finns en poäng i att inte gå ut för hårt, men sonen och vi har redan lärt oss det dubbla. Det verkar som att sonen tycker att det är en bra grej och jag vill gärna utveckla detta för hans skull.. Har läst om att det finns kurser att gå - borde vi få gå en sådan kurs? Fick ni det när ni började med TAKK? Hur fort gick ni fram?

  • jordgubbe0812
    MCooper skrev 2013-07-04 18:36:04 följande:
    Till er som kör med TAKK:

    Vi har nu varit hos logopeden med vår 2,5-åring som inte säger mer än ett par ord. Jag tyckte inte att det var speciellt givande. Vi fick ett halvhjärtat förslag om att börja med TAKK lite smått. Vi fick i uppdrag att köra med ca 3 tecken under sommaren och se vart det ledde... Jag vet inte jag, men tre tecken under de närmsta månaderna känns löjligt lite? Visst, det kanske finns en poäng i att inte gå ut för hårt, men sonen och vi har redan lärt oss det dubbla. Det verkar som att sonen tycker att det är en bra grej och jag vill gärna utveckla detta för hans skull.. Har läst om att det finns kurser att gå - borde vi få gå en sådan kurs? Fick ni det när ni började med TAKK? Hur fort gick ni fram?
    Hej.
    Vi fick gå takk kurs när min dotter hade betydande språkförsening vid ca 2 års ålder. Barn tar till sig takk olika snabbt. Vissa förstod direkt och andra knappt alls (däribland min dotter).  Under den kursen rekomenderades att börja med 5 tecken och gå vidare därifrån när man får gensvar. Din son verkar ju ge bra gensvar så självklart ska ni utöka antalet tecken.
    Tillgången till kurser varierar säkert mellan landstingen men jag tycker absolut ni ska få gå och även förskolepersonal eller liknande om det är något ni tror på och som verkar fungera.

  • jagochnois

    hej! jag är ny i tråden. blev tipsad om tråden! har en son som är 3, 5 och har en språkstörning. när vår son var ca 2, 5 skrev vi en egenremiss till logopedmott på sjukhuset. vi fick komma till ganska snabbt. omgående blev vi erbjudna att gå takk-kurs. vilket vi gärna gjorde. takk har funkat mycket bra och bara en kort kort tid efter första tecknet så kom första ihållande ordet "mamma". :) min son snappar lätt upp tecken och ord. pratar mycket gärna men otydligt och inte i fullständiga meningar. ord, tecken, ljud = menning. talet går framåt och det är härligt att höra hur han älskar att "prata". :) vår logoped är jätte bra. och hon har hjälpt oss (tillsammans med ett gäng andra inblandade) att få en plats till sonen på en kommunikationsavdelning. han börjar på onsdag. det ska bli spännande! och nervöst.

    MCooper

    jag tycker att ni vid nästa tillfälle ska säga till er logoped att ni vill gå en takk-kurs. har dom inte just där har dom kanske i närheten. vi hade deltagare med 1 timmes resa i kursen jag gick.

    sen vill jag passa på och tipsa dig om " tala med tecken " böckerna. :)

    lycka till!

Svar på tråden Språkstörningstråden fortsätter