• Mimmi 71

    Sytråden - maskinbroderi

    Sytråden - maskinbroderi är en avknoppning från ordinarie Sytråden. Här samlar vi alla diskussioner som gäller maskinbroderi för att inte tråka ut de övriga i Sytråden.

    Här samlas vi sömnadsintresserade med maskinbroderitankar, nybörjare eller erfarna. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    Kika gärna in på vår systertråd också:

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-02 06:13
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49204507.html
  • Svar på tråden Sytråden - maskinbroderi
  • ak74

    Jag har Husqvarna 3D, det näst nyaste husqvarnaprogrammet, men fattar inget av stygnsättningen. Tror jag förstår och så blir det pannkaka av alltsammans. Har gett upp många gånger nu...


    Men om du har Husqvarnas digitizing så kanske du kan komma med råd om jag kör fast
  • ÄngelBängel

    Jag har löst en del problem men jag har inte en susning om hur mycket det skiljer, kan jag hjälpa så försöker jag gärna. Jag lärde mig i de tutorials som fanns i instruktionsboken.


    mät ditt värde utifrån vem du är, inte vad du gör.
  • Mimmi 71

    Mitt program är ju inte ett dugg avancerat och stygnsättning är jag helt nybörjare på. Jag kan knappt erkänna att jag i dagsläget inte använder mig av mer avancerade saker än automatisk stygnsättning Fast jag inser att om stygnsättningen skall bli bra så krävs det en del förarbeten för att renodla bilden. Själv använder jag mig utav CorelDraw, ett vektorbacerat grafikprogram. För tillfället håller jag på med en bild på Findus som jag har som mall och ritar upp den på nytt i Corel, denna bild skall jag sedan testa att automatstygnsätta. Mtp de tidigare resultaten så har jag goda förhoppningar Fast det återstår ju att se Enda nackdelen är att jag har ett gammalt Corel som jag inte tror fungerar med Windowd 7, därför är jag tvungen att sitta på den gamla hackiga datorn fram till jag har råd med en uppdatering

  • Mimmi 71

    Igår satt ja 3 timmar framför datorn och ritade en Findus i CorelDraw utefter en förlaga hemladdad ifrån internet. Bilden från internet var ju inte vektorbaserad och därför inte så "ren" att det gick att automatstygnsätta. Med mina nya egenritade bild hoppas jag att det skall bli ett godkänt resultat. Jag skall testa den i helgen har jag tänkt och återkommer med resultat.

  • Ullerull

    Wohooooo...postbilden (ha hon som körde förstås) knackade på idag och hade med sig ett paket från Brother, wohooo......mycket tidigare än jag räknat med så nu får jag klämma och känna innan jag åker bort i 2 v på måndag. Just nu jobbar den med no.2 av min egen stygnsättning av loggan, ska lägga ut en bild så ni får se. Det är ju bara rakt av som namnbanden ser ut, logga vet jag itne om jag kan kalla det. Men det verkar funka ganska bra.

    Kom dock fram till att den tunna tråden som följer med inte är till som övertråd utan som undertråd, det blev mycket bättre när jag tog vanlig sytråd att brodera med.

  • 78Misan
    Ullerull skrev 2010-01-27 16:05:54 följande:
    Wohooooo...postbilden (ha hon som körde förstås) knackade på idag och hade med sig ett paket från Brother, wohooo......mycket tidigare än jag räknat med så nu får jag klämma och känna innan jag åker bort i 2 v på måndag. Just nu jobbar den med no.2 av min egen stygnsättning av loggan, ska lägga ut en bild så ni får se. Det är ju bara rakt av som namnbanden ser ut, logga vet jag itne om jag kan kalla det. Men det verkar funka ganska bra.Kom dock fram till att den tunna tråden som följer med inte är till som övertråd utan som undertråd, det blev mycket bättre när jag tog vanlig sytråd att brodera med.
    Kul nu har du ju några dagar på dig att testalite och sen fundera medans du är borta
    Längtar efter sommar
  • Ullerull

    Mmm...för en gång skull kanske inte tårarna fortsar när jag ska åka hem igen...ska ju hem å köra ny maskin!

  • Ullerull

    Förresten..om man ska brodera på ett trikåmaterial måste man då ha typ totally stable på hela ytan även genom ramen eller täcker det just under det som ska broderas?

  • Stormorsan
    Ullerull skrev 2010-01-27 16:45:48 följande:
    Förresten..om man ska brodera på ett trikåmaterial måste man då ha typ totally stable på hela ytan även genom ramen eller täcker det just under det som ska broderas?
    Jag spänner både tyg och underlägg i ramen för att undvika glid och förskjutning. Fast jag gillar ju filmoplast, särskilt till trikå.

    Då spänner jag bara underlägget i ramen, lägger tyget slätt utan att töja och syr en fixram.

    Funkar super.
Svar på tråden Sytråden - maskinbroderi