• Mimmi 71

    Sytråden - maskinbroderi

    Sytråden - maskinbroderi är en avknoppning från ordinarie Sytråden. Här samlar vi alla diskussioner som gäller maskinbroderi för att inte tråka ut de övriga i Sytråden.

    Här samlas vi sömnadsintresserade med maskinbroderitankar, nybörjare eller erfarna. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    Kika gärna in på vår systertråd också:

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-02 06:13
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49204507.html
  • Svar på tråden Sytråden - maskinbroderi
  • Stormorsan
    ak74 skrev 2010-09-13 19:18:24 följande:
    Nån som lite snabbt och lätt kan upplysa mig om vilka filformat som fungerar om man vill stygnsätta i Husqvarnas broderiprogram 3D?
    Är det inte VIP?
  • Ullerull

    hmmmm....undra om jag har solvy..

    hur sätter man fast det?

    Testade att brodera nu och det gick inge vidare, förutom att det blev jättefult (hade ingen solvy på) så gick tråden av en gång och nålen lossnade en gång, då avslutade jag efter halva. Tur det bara är lite text...

  • Mimmi 71
    Ullerull skrev 2010-09-14 19:57:25 följande:
    hmmmm....undra om jag har solvy..

    hur sätter man fast det?

    Testade att brodera nu och det gick inge vidare, förutom att det blev jättefult (hade ingen solvy på) så gick tråden av en gång och nålen lossnade en gång, då avslutade jag efter halva. Tur det bara är lite text...
    Solvy läggs bara på broderiet för att hålla nere "luddet" på exv velour och frotté så att det inte sticker upp genom broderiet. Om man vill kan man ju brodera en ram så att det ligger på sin plats men jag har sällan problem med detta. Kikar i början så det inte bubblar sig och blir för tjockt men sedan är det bara att tuta och köra.

    På de tyska sidorna så rekomenderar de att ha något överlägg vid broderande i trikå, så jag använder solvy även då.
  • ak74

    Det är bra att använda överlägg när man broderar på trikå. Blir lätt trassel och hål annars. 

  • Mimmi 71
    ak74 skrev 2010-09-15 08:36:21 följande:
    Det är bra att använda överlägg när man broderar på trikå. Blir lätt trassel och hål annars. 
    Jag tycker att broderiet inte drar sig så mycket heller när man använder sig av Solvy. i och för sig är det inte "vetenskapligt" utan bara en känsla. Jag har ju inte testat både med och utan vid samma broderi
  • Stormorsan

    Eftersom jag ofta snålar med solvyn så klipper jag en bit som bara täcker broderiet och inte hela ramen.

    Jag brukar först sy en fixram med tyg och underlägg, därefter en ny fixram med solvy ovanpå.

  • ak74
    Stormorsan skrev 2010-09-15 13:20:19 följande:
    Eftersom jag ofta snålar med solvyn så klipper jag en bit som bara täcker broderiet och inte hela ramen.

    Jag brukar först sy en fixram med tyg och underlägg, därefter en ny fixram med solvy ovanpå.
    Jag ids inte sprätta fixramen så jag nålar solvyn Flört
  • Mimmi 71
    ak74 skrev 2010-09-15 13:24:42 följande:
    Jag ids inte sprätta fixramen så jag nålar solvyn Flört
    Nåla var ju inte så dumt, själv så låter jag den ligga löst och tittar på maskin tills den har sytt de flesta understygnen för då ligger ju Solvyn på plats.
  • ak74
    Mimmi 71 skrev 2010-09-15 15:06:15 följande:
    Nåla var ju inte så dumt, själv så låter jag den ligga löst och tittar på maskin tills den har sytt de flesta understygnen för då ligger ju Solvyn på plats.
    Fast det är svårt när man broderar text... Då är nålar bra.

    Jag har ju broderar ett antal handdukar på en lokal förening och då är det bara text. Då spänner jag rivbart i bågen, sprayar med spraylim, placerar handduken så att broderiet kommer på rätt plats, nålar fast solvy ovanpå och trycker på start. Sen får man så klart hålla tummarna så att maskinen inte dummar sig. Har man tur kan man få sytt ihop ett par muddbrallor under tiden
  • Mimmi 71
    ak74 skrev 2010-09-15 15:15:39 följande:
    Fast det är svårt när man broderar text... Då är nålar bra.

    Jag har ju broderar ett antal handdukar på en lokal förening och då är det bara text. Då spänner jag rivbart i bågen, sprayar med spraylim, placerar handduken så att broderiet kommer på rätt plats, nålar fast solvy ovanpå och trycker på start. Sen får man så klart hålla tummarna så att maskinen inte dummar sig. Har man tur kan man få sytt ihop ett par muddbrallor under tiden
    Muddbrallona tycker jag om! Fast jag har inte haft stora problem med text, har ju gjort många, många goflhanddukar
Svar på tråden Sytråden - maskinbroderi