• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • blehnda

    Tjohoo: men gud så tapper du va! verkar ju vara helt livsfarligt att föda barn ju =) konstigt att jag längtar till den dagen endå!

    Jag äter inga extra vitaminer alls nu för tiden, kanske jag borde, käkade folsyra i 5 månader innan och sen i de tre första månaderna men inget nu. dock missbrukar jag frukt och grönsaker =) tror mest det är dessa hormoner som gör det.

    Ush jag har börjat må illa varje dag nu, har hållt i sig ungefär en vecka. mest är det när jag inte tit på nån timme men lite hela tiden känns det som. inte så att min mage är tom liksom, är helt paj i magen nu för tiden. får gå på toa typ ver tredje dag. super hård o gasig, ursäkta för infon... saknar min vanliga toarutin, hehe, men den kommer väl tillbaka nån gång den med antar jag.

  • ebyl

    blendha: Snölasse heter det i Sundsvall! Jag tycker absolut ni ska köpa snöslunga, det är ju skitjobbigt att skotta! Jag skottade typ 5 cm snö i 10 meter idag å höll på knäckas. Fast nu vet jag ju också att jag ligger ungefär 10 veckor före min egentliga tid.. Så det kanske inte är så konstigt. Men det blir en jobbig vår...

  • Wille 2008
    Blendha: Jeus Christ Superstar vilken kämparglöd du måste ha. Alltså jag fattar inte hur du orkar. Själv är jag fullkomligt genomsvettig och måste strippa av så fort vi kommit innanför dörren när jag hämtat Liten på dagis och kört vagn hem de 500 metrarna . Du måste ha övernaturliga krafter helt klart {#lang_emotions_cool}.

    Ebyl: Har värsta "chocken" lagt sig ännu? Funderar på...blir det snitt nu för dej och hur länge får man vara gravid då och sånt. Säkert såna frågor du själv funderar på men kanske inte fått svar ännu . Jag är ju bara nyfiken förstås!!!

    Tjohoo: U be proud woman! Du gjorde det bästa du kunde och förmodligen lite till och för det fick du en alldeles liten fantastisk varelse i belöning! Hoppas att det känns okej ändå, så här i efterhand!!! Må så gott nu alla tre och njuuuut!

    Skogsrå: Hur funkar det för er? Är det jobbigare i snittet denna gång? Hårdare restriktioner om lyft av storasyskon odyl?!

    Kim: Jag tycker det är ganska skönt att ha nåt att göra nu sista veckorna (läs timmarna ) annars hade jag blivit koko, men så klart måste man få fixa liiite innan. Faktiskt precis så mycket man själv vill!!! Det kan man behöva för att förstå vad man väntar på.

    Själv har jag som sagt varit på bm-besök idag...det var hektiskt...hann med en massa på 10 minuter sen fick jag göra ett "akutUL" och ctg också för att jag var orolig över mina tidigare inte fantastiska ctg-kurvor. Allt såg fint ut och flödet var heeeelt normalt. Skönt det! Bara en sak som störde mig...(nähääääää) den här läkaren gjorde en frivillig viktskattning och kom fram till att bebis skulle ha gått upp drygt 1 kg!!!  På inte ens 2 veckor!!! Alltså...jag SVÄR att jag inte rört en endaste semla den här gången {#lang_emotions_innocent}. Det är fullkomligt omöjligt, men väldigt skoj och bekräftar ju det vi tidigare pratat mycket om. Att det från läkare till läkare faktiskt kan variera sig ganska mycket. Sf måttet säger fortfarande att bebis är "liten" och eftersom jag tänker föda vaginalt (U heard me) så tänker jag lita på det , men det blir spännande att se vem som har rätt!!!

    Nu ska jag umgås med min man innan det är dags att sussa kudden!
    Night night everyone!
  • Skogsrå

    Wille, det funkar precis som sist med snittet = bra läkning och inget tydligt ont alls förutom de två första nätterna på BB. Jag var lite orolig för att läkningsprocessen skulle bli värre, många har sagt att det kan bli det andra gången. Antar att det är viktigt att blodsockret är på någorlunda bra nivå, men så är det ju också nästan jämt utan att jag behöver anstränga mig...
    Att lyfta syskon är det inget tal om då hon väger 19 kg. Men hon klarar sig bra på egen hand, enda gångerna det behövs lyft är i och ur bilen eller i sängen på kvällen om hon somnat i "fel" säng, och då får pappa rycka in.

  • Fiyali

    Tjohooo!
    Grattis till ditt underverk!
    Usch ja, det låter precis som någon annan här sa "som min igångsättning". Aldrig igen säger jag, därför ska de prova svepa hinnorna ett par gången den här gången, men nu så här när det närmar sig så kanske jag kan tänka mig en igångsättning iaf igen :P
    Vad skönt att hon får ammat lite också, och att ni får mata flaska nu! Mycket mysigare än skeden som de droppar lite från etc, känns som ett "stort" barn då, men en bebis äter bröst eller flaska :)
    Åter igen GRATTIS! och även om det var jobbigt, så var det ju en underbar förlossning, för det gav dig ju din friska lilla sessa!

  • ebyl

    Wille: Det beror på om barnet som ligger längst ner när förlossningen kommer igång, har huvudet neråt eller inte. Har den det neråt så blir det vaginalt, oavsett hur nr 2 ligger, den är lätt att vända. Men ligger nr 1 med säte så blir det snitt. Jag hoppas på det första..

  • kim86

    willie2008. =)
    Ja, jag tror det är det som jag håller på med, jag måste inreda o feja för att fatta att det kommer en ny liten person efter sommaren. =)
    Tur att vi har massor av barnfamiljer runt om oss att bombadera med frågor.. =)

    bara väntar på ul nu om nån vecka, så man kan åka hem o berätta för familjen.. o för fästmannens familj..

    Grattis till alla bebisar=)

  • blehnda

    Wille: jag garanterar att jag inte har några superkrafter =) bara vanlig bonnenvishet=)

    Ush jag vägde mig nu i morse. har gått upp 5,5 kg sedan inskrivningen och då ca: 7,5 kg totalt sen jag plusade =/ vart sjutton ska detta sluta, trivs inte riktigt när mitt ansikte ser ut som en vattenmelon...

    Kim: jag var precis som du i början, kanske fortfarande tillomed. fick nästan lite sterss känslor att ALLT helt plötsligt skulle vara klart NU!  sen så lungna jag ner mig något. det enda jag köpt ännu är en barnvagn och den köpte jag i v.20. var på IKEA i helgen och tittade ut skötbord som vi ska ha med massa tillbehör med de kommer vi inte att köpa för ens på slutet. men jag vet exakt vad jag sk aha i alla fall. har ännu inte köpt några kläder, men ska nog vänta lite o se om vi får veta kön i nästa ul i v. 25. annars blir det nog lite grann efter det =)

  • kim86

    Haha, skönt o veta att fler är likadana. Ja, det är nästan stress jag känner och ändå har man 8 månader (typ) kvar att fixa allt sånt, o sitter och efterforskar på massa barnvagnar och skötbord. Ska måla om "bebisrummet" i helgen.. =)

    Typs på bra vagn får ni gärna skriva.. Ska man ha duo eller kombi?, vilket är smidigast? =), vad behöver man egentligen köpa innan? =)

  • blehnda

    Kim: nu har ju inte vi fått använda våran barnvagn ännu men vi köpte en brio kombi med mjuklift. känndes smidigast då det bara är att lyfta ur liften ur vagnen om bebisen sommnat och vi inte vill lämna den ute i vagnen. plus att liggdelen använd väl i regel väldigt kort tid så då slipper vi ha en nästan oanvänd liggdel som ligger o skräpar när bebisen vill sitta upp. mjukliften görs då om till en åkpåse i ställe =) vi bor ju på landet så det är rediga luftdäck med riktigt bra grepp som pallar både grus och snö o osånt. tror att vi kommer att vara nöjda med den iaf!

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare