• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Smultron8303

    Hej igen.

    Tack alla underbart snälla människor osm kommenterat det jag skrev innan och önskar mig lycka till
    Jag ska maila in mina bs resultat till min diabetessköterska i morgon, måste bara leta upp boken. Ska rådgöra lite till med henne med innan jag lägger in mig. Ska testa mer nu hemma med innan.


    Fixaren skrev 2010-02-23 19:53:16 följande:
     Prova testa blodsockret i handflatan istället, jag tar bara där och det gör inte alls ont.
    Jag har fått tillsägelse att de bästa ochj mest rättvisande blodsockret tas i fingrrna. Så jag står ut med det Vill inte riskera felaktiga värden.
  • Vilda Tiger

    Blehnda
    Så mysigt att ha köpt små, små strumpor! Vi har inte köpt en enda pryl till nya bebisen men vi har ju en del här hemma på lager sedan Lyckeli var mindre.  Bebisen fick ett par blåvitt-nappar i julklapp av sin farbror men det är det enda hittills. Vi ska dock köpa åkahem-strassen ny till bebisen, resten får vi se vad vi behöver och väntar med att köpa det. Hoppas du slipper pisslukten hemma nu då.

  • Fixaren

    Smultron: Så länge man tar i handen så blir det samma värde. Förändringarna och felvärerna kommer när man börjar sticka sig i t.ex. underarmen.
    Men om man sticker på "fettbulan" vid tummen eller där fingrarna sitter fast i handen så blir det exakt samma värde. Men i armen skulle jag aldrig testa..

    Blhenda: Stackars liten, både bli av med sin manlighet och vara tvungen att bada samma dag.. kan inte vara lätt att vara man ;)
    Åh va mysigt med småttiga grejer.. 15v kommer gå så fort! :)

  • Fiyali

    Använder ingen av er diasend? Det är  ju jätte bra, där får man både tabeller och diagram etc på sina socker värden!

  • Fixaren
    Fiyali skrev 2010-02-23 21:22:59 följande:
    Använder ingen av er diasend? Det är  ju jätte bra, där får man både tabeller och diagram etc på sina socker värden!
    Vad är det för något?
  • Vilda Tiger
    Fiyali skrev 2010-02-23 21:22:59 följande:
    Använder ingen av er diasend? Det är  ju jätte bra, där får man både tabeller och diagram etc på sina socker värden!
    Är det det dataprogrammet som man kan mata in sina värden direkt i? Det finns väl bara på en del sjukhus jag har för mig. Min vanliga diabssk har det men de har det inte på Östra i Gbg, även om jag har påpekat hur smidigt det är för alla parter.
  • Fiyali
    Vilda Tiger skrev 2010-02-23 21:33:44 följande:
    Är det det dataprogrammet som man kan mata in sina värden direkt i? Det finns väl bara på en del sjukhus jag har för mig. Min vanliga diabssk har det men de har det inte på Östra i Gbg, även om jag har påpekat hur smidigt det är för alla parter.
    Fixaren skrev 2010-02-23 21:32:39 följande:
    Vad är det för något?
    Ja precis! Alltså min socker mätare är en hel sak med penna och sen stickan som man droppar blodet på så kommer det upp digitalt, ser ut som en stor mobil men allt sitter i ett. Sen har jag en liten dosa som man sätter i uttaget i väggen, så trycker man på en knapp så vipps tankas allt in i DIASEND, ett program i datorn som min läkare, jag och min diabetessköterska har tillgång till "mitt" konto i.
    Så varje tisdag sitter läkaren och går igenom veckans senaste värde, sen ringer han upp och säger hur man ska justera doserna.
    Skit smidigt, och där kan man själv se hur många % över resp under man ligger, man får kurvor så man ser när på dygnet man tenderar att ligga högt.
    Tycker det borde vara en gravid kvinnas rättighet :)
  • kim86

    Jag har freestyle lite mätaren och ett datorprogram till det. Fungerar på samma sätt, man får diagram och tabeller över morgon/middag/kväll/natt värden, eller vilken veckordag, eller hur man nu vill använda det.. Jättesmidigt..
    Nu ska jag snart på inskrivning.. =)
    O för att svara på inlägget om sötsaker, så lägger sig inte min man i det alls, tvärtom, han går o köper minsta lilla jag ber om,, attans, inte så konstigt att man har gått upp i vikt.. =) Men som sagt, unnar mig söta saker när jag är låg, annars är jag för nöjd med värdet för att "förstöra" det.. =)

  • Fixaren

    Fiyali: Det låter ju jättesmidigt..

    Kim: Lycka till med inskrivningen!

    Nu lite ego, Hjälp!!!!! jag blir toookig! Ja har sån fruktansvärd kramp i min högra hand. Innan har det bara gjort ont en stund, så har jag rört på den så har det släppt. Men nu har det gjort ont till och från ända från kl 5, och det är ju fruktansvärt.. Det bara värkar och molar i den.. Sen släpper det i några minuter, för att komma tillbaka igen..
    Nån som har nått tips eller aning om varför??

  • Vilda Tiger

    Fixaren
    Jag hade mkt bekymmer med kapraltunneln förra gravven och då molar och värker det i handleden, och handen (och ibland armen) domnar. Det kommer sig av att man ligger och viker handleden så att nerven kläms i tunneln, och det förvärras ju mer vatten man samlar på sig. Kan det vara något sådant?

    Kim och Fiyali
    Även jag har freestyle lite men inte har jag fått något program till datorn! Hur får man det? Jag kan bara ge mätaren då jag är hos min diabssk och då fixar HON diagrammen som vi går igenom men jag hade ju velat ha det hemma också.

    Jag fortsätter med mina höjningar och ligger idag ÄNDÅ på 10 efter frukost. Jaja, bara att höja lite till.

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare