• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • BabyNo2

    oh woooow.. nu har jag missat en massa igen :o)
    Hoppas Ni mår bra ..eller iallfall OKI??

    Här är de krig mellan mig o fogarna.. såå ONT!!!

    ****Joo.ag undrar.. OM man har fast jobb på 75%.. FÅR/KAN man avbryta mammaledigheten med att ta ut semester kanske kring jul eller sååå??
    NÅN som vet??
    **** Joppp..oså undrar jag om NÅN här sökt HP fast den varit arbteslös???

    Känner mig som en vattenballong o ber att snön förvsinner snart!!! Rädd att trilla o spricka juh..

    kram på er alla

  • Vilda Tiger

    Baby
    Första året påverkar det inte din SGI eller föräldrapenning hur mkt eller lite du jobbar eller tar fl. MEN efter ett år ska du ha sysselsättning fem dagar i veckan. Antingen jobb eller fl. SÅ går du då och jobbar 75 % några v så få du täcka upp med fl för att behålla din SGI.

  • kim86

    Hej tjejer..
    En fråga bara. Jag fick ju höja mina basaldoser ganska rejält redan i v 6 typ.
    Nu är jag låg hela tiden.. Har inget emot att sänka igen, men man ska inte vara orolig att ngt har hänt va? eftersom jag behöver sänka mina doser..
    tacksam för svar, om ni har haft det likadant..?

  • blehnda

    Hej!!!

    Nu ska jag iväg på ul och första sf mätningen (tror jag iaf) långtat sååå mycket till att få se eller höra bebis igen! =)
    Hoppas eran dag är lika solig och fin som här! hör av mig senare med rapport om dagens läkarbesök!  

    Tjing!

  • Sinnika
    kim86 skrev 2010-03-03 13:46:33 följande:
    Hej tjejer.. En fråga bara. Jag fick ju höja mina basaldoser ganska rejält redan i v 6 typ. Nu är jag låg hela tiden.. Har inget emot att sänka igen, men man ska inte vara orolig att ngt har hänt va? eftersom jag behöver sänka mina doser.. tacksam för svar, om ni har haft det likadant..?
    Som jag har förstått det kan man få sänka lite efter de första veckorna när kroppen vant sig vid graviditeten. Sedan behövs ofta höjningar i olika etapper beroende på barnets tillväxtperioder. Fick sänka doserna ordentligt efter att den första hormonstormen lagt sig och det ska inte vara någon fara!
  • Fiyali
    blehnda skrev 2010-03-03 13:47:58 följande:
    Hej!!! Nu ska jag iväg på ul och första sf mätningen (tror jag iaf) långtat sååå mycket till att få se eller höra bebis igen! =) Hoppas eran dag är lika solig och fin som här! hör av mig senare med rapport om dagens läkarbesök!   Tjing!
    Weee, vad roligt :) Hoppas du får en rolig dag:)

    Verkar som om solen skiner över hela landet idag:) Även på bebis i min mage som varit inne på kontroll idag och verkar må prima :)
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Vilda Tiger

    Kinm
    Som Sinnika skriver så höjer många de allra första 2-3 veckorna. Sedan får man sänka och nästa höjning kan dröja ända till v 18-20, men kan även komma tidigare. Jag fick följa ovan under båda mina gravver.

  • kim86

    Okej, jag tänkte att man kanske skulle behålla dessa doserna, men då är det nog bäst o sänka lite nu, så man inte ligger så här lågt hela tiden.. man blir sååå trött..
    O får ont i huvudet.. =(
    har haft lågt bs 6 ggr idag redan, så är det nog dax för en sänkning.. =)

    Tack för stödet tjejer, hoppas solen lyser på er lika mycket som den gör här i Malmö...=)

  • Vilda Tiger

    Ja, vädret är UNDERBART idag! Strålande sol och glatt humör trots att jag verkar ha ett mkt högre blodsocker de dagar jag jobbar. Jag har börjat föra kurvor över dagarna då jag jobbar resp inte jobbar och ser att jobb-dagarna ligger högre i snitt. Inte MYCKET men jag har 11 efter lunch istället för 7 en hemmadag, och idag hade jag 9 som förelunch-värde isf 4 då jag var hemma i måndags. Var det inte fler som hade det så här inne? Blehnda, var det du? Jag vet att Tjohoo hade det så också.

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare