• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Vilda Tiger

    Dragoness
    Usch, för min del tycker jag du kräks apmycket än. Men känns det som lite för dig är det ju en fördel. Hoppas det snart slutar helt.

    Maddie
    Jag har inte en enda gång fått det där fördömandet, tack och lov. Nu har jag iofs planerat ett halvår före varje gravv men inte har jag legat under 5 i hba1c då jag blivit gravid.Jag ligger för det mesta runt 6 i hba1c som icke gravid. Dock skärper man sig ju med en gång och det brukar gå ner till inskrivningssamtalet. "brukar"! Det lät ju som att jag varit gravid hundra ggr men det är "bara" två.

    Jahopp. Igår hade jag en jättekonstig sockerkurva. Jobbstress gör sitt och jag hade ett förelunchvärde på 16... mindre kul. Dock har jag inte legat så högt på länge så det är inte hela världen om jag flyger dit någon gång då och då. Dock känner jag ju i kroppen med en gång då jag ligger över 10. Jag mår som en bakfull. Annars, som ickte gravid, känner jag ju knappt av om jag ligger upp mot 14 då och då. Man vänjer sig snabbt vid att ligga bra i socker, vilket ju är en fördel iofs.

  • Fiyali

    Weeee!
    Först och främst, vilket stiltje här är på helgen!

    Grattis Mig, idag går jag in i vecka 34+0! Är nu sjukskriven pga av 5 olika anledningar till hotande förtidsbörd! Igår kväll fick jag SÅN mensvärk, fick lägga mig i badet, och allting tuttade igång, men men sen tycks jag ha sovit bort det :(
    Nu får bebis gärna komma så jag får en chans att föda själv, blir ju inga fler "egna graviditeter" efter det här, även om jag fortfarande hoppas på fler barn, men med andra knep :)
    Tänk, det är max 21 dagar kvar nu innan de plockar ut henne, och hotande förtidsbörd borde ju innebära att om jag går ut och springer nu så kör det igång, tyvärr är jag ju för mån om bebis för det, tänk om man bara hade sig själv att tänka på! Vill ju att hon ska komma när hon är redo själv så klart, men hade det bara varit jag, så hade jag banne mig slängt magen över axeln, satt på mina alldeles förnärvarande trånga gympaskor och gett mig ut i backarna:)

    VildaTiger:
    Visst är det märkligt det här med sockret! Jag lixom du känna av direkt när jag ligger högt, går som i en tröttbubbla tills jag kommer på att det nog är insulin jag behöver!
    Men jag har noterat en annan sak också! Kan ju vara för att jag i "vanliga" fall generellt sätt ligger lite högre och sällan får känningar, men tycker det är så obehagligt nu, har ibland sjunkit ner mot 2 i socker utan att ens känna det! I vanliga fall blir jag hungrig strax över fyra och börjar skaka som en rädd kanin vid 3,8!

    Maddie72:
    Jag har under perioder kämpat som en gnu för att bli gavid! Har ALDRIG lyckats, men så fort jag släppt ner garden har det gått på FÖRSTA försöket! Därför kan man knappast kalla mina graviditeter planerade, även om de varit önskade så att säga:) Och det är ingen BM eller läkare som gnällt över det. Vi är diabetiker visst, men vi är också människor. Tycker dina bm ska glädjas med dig istället för att gnälla! :) Och DU ska absolut inte tycka något är pinsamt!


    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Maddie72

    Hur ligger ni i blodsockret under en dag? Lite nyfiken bara...

  • Fiyali
    Maddie72 skrev 2010-03-07 09:00:17 följande:
    Hur ligger ni i blodsockret under en dag? Lite nyfiken bara...
    I början var det upp och massa massa ner.... Nu på slutet är det upp och upp och upp och massa massa extra insulin! :)
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Maddie72

    Sorry glömde svara på det ni skivit förut. Nej, förra gången jag blev gravid fick jag inget fördömande, vet inte varför jag ska få det denna gången? Men eftersom diabläkaren påpekade att det bästa var planerat så känns det så dumt nu och komma och säga, "oups, jag blev visst gravid!" Skulle aldrig förlåta mig om min otålighet lett till nåt blivit missbildat nu i början. (som de sagt till mig sker) Jag är helt manisk, kolla bs hela tiden och om jag ligger uppåt 8-10 får jag sån ångest. Inte bra, inte bra alls.

  • Fiyali
    Maddie72 skrev 2010-03-07 09:07:38 följande:
    Sorry glömde svara på det ni skivit förut. Nej, förra gången jag blev gravid fick jag inget fördömande, vet inte varför jag ska få det denna gången? Men eftersom diabläkaren påpekade att det bästa var planerat så känns det så dumt nu och komma och säga, "oups, jag blev visst gravid!" Skulle aldrig förlåta mig om min otålighet lett till nåt blivit missbildat nu i början. (som de sagt till mig sker) Jag är helt manisk, kolla bs hela tiden och om jag ligger uppåt 8-10 får jag sån ångest. Inte bra, inte bra alls.
    tycker det låter som om du borde ta ett varmt bad, en lång promenad och koppla av och njuta av din graviditet :)
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Maddie72

    TACK... det kanske man bordet göra! Det kommer nog kännas bättre bara jag varit och träffat alla de man ska träffa en första gång. =)

  • blehnda

    Jag vill också att bebis ska vara färdigbakad och redo att komma ut nu. har drömt om både förlossningar och bebisen nu flera nätter i rad och varje morgon när jag vaknar så undrar jag vart bebisen är =( lite tidigt att börja längta så kanske men gud vad jag längtar. är ju bara i v.26 liksom...

    Jag har ju haft så ont i ryggen de senaste veckorna så sen i onsdgas har jag gått en lite längre promenad med broddar och stavar varje dag för att bygga upp lite av mina förtvinade ryggmuskler, och det känns faktiskt redan lite bättre. förut på kvällarna så kunde jag inte sitta i soffan när vi titta på tv utan fick ligga på golvet, men nu har det gått ganska bra båder fredag och lördag. Hoppas att vattengympan ger ytterligare effekt.

    idag blir det nog en seg dag tror jag, förutom promenade då.

    Har ni haft en bra helg?

  • Fiyali
    Blehnda:
    Tidigt att längta? :P Jag drömde om nya bebisen redan innan jag blev gravid! Det sägs dessutom att det är där i vecka 23-24 som man börjar drömma om vatten, förlossningar och dylikt, dels för att det börjar bli så påtagligt, så poletten trillar ner i huvudet, dels för att vatten mängden till fostret sätter fart:)
    Jag minns att jag vid den perioden började sova med en kudde mellan knäna, det underlättade mycket för svanken! Kanske värt att testa :)

    Ohh härliga söndagar! Nu sitter jag och syr om kuddfodral till stolar här hemma i lugn och ro, gubben har tagit dottern på en cykel runda! Knappt fått sova de senaste dygnen då hon haft så mycket problem med astman (sitter jag och klagar över sömnen när hon inte kan andas), men det känns verkligen på tålamod och allt när sömnen inte får sitt! Så det är skönt med lite stiltje här hemma :)
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Vilda Tiger

    Jag fick ju konstaterat spända och ömma rygg- och benmuskler då jag var hos sjukgymnasten sist, så jag BORDE promenera mer. MEN det går inte för jag har fogont... Jag försöker bada men grejen är att jag tycker det är SÅ jobbigt att visa mig i baddräkt denna gång. Jag har fått en jättehängig mage, alltså så den nästan hänger helt över moffen, och även om jag gillar min mage med kläder på så har jag fått någon noja på just badhuset. Jag går dit med Lyckeli ibland dock för MIN kroppsnoja ska INTE få hindra henne från att bada, vilket är bland det bästa hon vet. Jag fattar inte varför jag är känslig över detta denna gång, jag brukar vara en sån där som "äh, vill ni glo så glo" trots att jag är en bastant (alltså småtjock ) tjej. Är nog mer känslig nu bara, kanske. Plus att badkläderna inte sitter så bra, det är nog mkt det som stör mig. Ja, det var en lång historia bara för att kontra Blehndas onda rygg.


     


    Maddie


    Det går inte att säga hur jag ligger i socker en dag. Jobbar jag pendlar det kanske mellan 3 och 16 under dagen, är jag hemma ligger det nog mest mellan 3 och 8. MEn det kan ju variera grovt. Inte ska du ha den här paniken du känner! Herregud, vi får göra så gott vi kan och risken för missbildningar är ändå LITEN även då du har ett hba1c på över 8. Den ökar lite men inte så att det är 50/50 liksom. Jag hör många diab som känner sådan stress vid lite höga socker. Men ett socker på 10 kan ju även en ickegravid ha efter en rejäl efterrätt, även om det är kort tid! Jag säger som jag brukar - jag tror oron är värre än ett socker på 12 då och då.


     


     

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare