• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Skrutt04

    Fiyali: Wow vilken mage, den ser redo ut för kläckning!!!

    Glömde skiva att mitt TUL denna gång gått ned från 41,4% till 31, 4% efter denna tveksamma mätning. Min förra grav låg skalle och lårben på ungefär samma (något mer) men buken på 125mm, alltså 50, 1% samma vecka.
    Får se vad diabetesläkaren säger idag, ska i alla fall framföra min åsikt

  • Fiyali

    Skrutt04:
    Ja då får du väl antingen tjuvkika eller låta enbart gudarna veta :)

    Visst gör den! Och den har ändå 6 veckor kvar hahaha tack och lov att det blir innan :)


    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Vilda Tiger

    Skrutt
    Oj, det där kändes ju lagom trovärdigt... trist att de liksom tar måtten på måfå och tycker att det "duger". En annan vill ju att de är mer noggranna än någonsin då det är ens BARN det handlar om! Dock hoppas jag ju att det var den förra mätningen som var missvisande. Du kanske inte alls hade en så hög siffra som över 40 % då egentligen, och då kan ju gårdagens siffror stämma.

    Tack för era lyckönskningar! Klockan 13 är det dags. Jag tippar åp att bebis ligger på 10 % över snittet, mest för att sysselsätta tankarna med annat än tankarna på hålrummet. Får se om min gissning stämmer.

  • Vilda Tiger

    Pjuh! Nu är jag tillbaka från TUL;et där de även kollade hålrummen i hjärnan. Det såg tack och lov bra ut! Lite större än medel men ändå helt normala värden, sa läkaren, och han var väldigt tydlig med att vi inte skulle oroa oss över det här mer. Han var så otroligt duktig, läkaren, och jag har aldrig sett så fina ULbilder förr, och då jag har ändå gjort rätt många UL under mina båda graviditeter. Man såg ansiktet och jag är så himla förälskad i min bebis i magen. Den låg som jag trodde; med huvudet nedåt och ryggen mot min vänstra sida. Fötterna låg och sparkade uppe i högra hörnet av livmodern, och det är ju där jag känner dem hela tiden. Vikten uppskattades nu till 1434 gram vilket var 12,1 % över standardkurvan, så även där är jag nöjd. Nu är det fyra veckor till nästa ultraljud och jag är så glad att det gick så bra idag!

  • kim86

    Grattis Vilda...
    vad skönt att allt såg bra ut.. =)

    På lördag går jag in i vecka 12... weeeiii.. =)
    I helgen berättades det för mina föräldrar och morföräldrar,, såå kul.

    O en kompis till mig fick barn för 1 vecka sedan. O då blev allt så verkligt, o jag blev verkligen nyfiken på vad det är för filur därinne.. =)
    Mycket för tidigt att längta bort graviditeten i v 12.. det är ju ca 30 veckor kvar.. hmmmff..

  • ebyl

    Vilda: Åh vad härligt att höra!! Bara att fortsätta som förut då!

    Fiyali: Du har verkligen en rejäl kula! Jättehärligt kort!

    Skrutt: Man undrar ju varför de inte är så noga, det är ju faktiskt därför vi är på tul, för att mäta å uppskatta vikt! Sen har man ju hört historier om folk som varit på tul å visat stora barn, men ut kom en helt normalstor. Å tvärtom. Men de borde ju iaf mäta flera gånger för att känna sig säkra!

    Jag var till bm idag, hade ett sf mått på 28 (v.24), alltså helt normalt för att vänta tvillingar. Hjärtljuden låg på 132 (pojken) å 148 (flickan). Om de ligger så som jag tror vill säga! Hon sa även att om jag inte får mina semesterdagar som jag sökt så skulle hon skriva upp mig på en tid hos läkare för 50% sjukskrivning. För mig skulle det funka allra bäst med semester istället, både ekonomiskt å att slippa få samma antal dagar men kortare. Att åka 5 mil tur å retur till jobbet för 4-5 timmars arbete är inget jag föredrar!

  • Skrutt04

    ebyl: va mysigt det låter med två, men samtidigt lite skrämmande. Är det extra tufft med bs etc?

    Vilda Tiger: Va skönt med hålrummen och 12,1% låter ju bra.

    Måste passa på att fråga er som gjort igångsättning förut. Jag har ju gjort två st men en på BF och då hade kroppen startat själv ändå, den andra var två veckor innan pga storleken. Båda dessa ggr har jag fått reda på vilken dag det skulle startas en månad innan BF, andra gången försökte de flytta den när det visade sig att barnet var så pass stort som det var men aldrig har de undersökt mig eller talat om kejsarsnitt. Denna gång går jag på ett annat sjukhus och där sa de igår när vi talade om det att de ville göra ett nytt TUL om 10dgr pga dessa tveksamma mätningar samt att efter det boka en tid för igångsättning, då är jag redan i v 38. Hur snabbt kan man få en tid? De sa även att de måste undersöka mig och se om kroppen är mogen annars är det ingen idé med igångsättning utan då får man ta kejsarsnitt. Det vägrar jag!! Jag är verkligen emot kejsarsnitt, inte själva grejen givetvis men jag vill inte gå igenom en operation som gör mig mer "dålig" efter förlossningen. Jag har ju trots allt gått igenom två vaginala förlossningar som gått bra. Fösrtår inte varför detta skulle vara aktuellt nu. Igångsättning är väl ändå nåt man gör på "omogna" kroppar, är inte det poängen? Hur har de sagt/gjort till/med er? På henne igår lät det som de skulle in och känna på livmodertappen vid varje besök på slutet för att se om det överhuvudtaget var någon idé att försöka. Låter inte det konstigt. Jag var inte mogen med min son, men jag fick gel på livmodertappen och 6 tim efter det tog de hål på hinnorna så att vattnet gick och ett par timmar efter det kom han. Inga problem alls.
    Ville bara höra era åsikter, kommentarer, erfarenheter.
    Kram

  • Fiyali

    Sweet :) Bebisen ser ut att ha det jätte gott i magen :) Lite för gott för "mitt" eget bästa, så nu blir det inte längre tal om att föda naturligt, känns tråkigt, men ut kommer hon ju iaf tack och lov :)
    Ligger nu på +43% i vecka 34+2, och jag har samlat så mycket vätska i kroppen så de kunde knappt se genom magen med UL idag. Känns ju tråkigt, men också bra för då tappar man ju massa "gratisvikt" sen :)
    Fått tid för snitt den 1 april nu, men eftersom jag har så mycket värkar så kan det ju mycket väl bli tidigare. Minsta mensvärk så får hon komma ut då hon är stoooor och ligger sätes nu!
    Men men ville bara få prata av mig lite :)
    Hoppas alla mår bra där ute!


    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Skogsrå

    Skrutt: jag har blivit igångsatt en gång i vecka 38 och det var tal om samma sak nu i januari. Första gången var kroppen omogen och jag öppnade mig aldrig mer än 4 cm trots att de använde "alla" metoder för att få igång förlossningen. Andra gången var jag fysiskt i samma läge, och då sa de att de inte ville göra en igångsättning igen eftersom de inte kunde fresta på livmodern lika mycket när jag blivit snittad en gång. Det låter logiskt för mig, men något sådant borde väl inte gälla efter vaginala förlossningar - eller? Nån annan som har mer kött på benen?

  • Fiyali
    Skogsrå skrev 2010-03-10 13:59:20 följande:
    Skrutt: jag har blivit igångsatt en gång i vecka 38 och det var tal om samma sak nu i januari. Första gången var kroppen omogen och jag öppnade mig aldrig mer än 4 cm trots att de använde "alla" metoder för att få igång förlossningen. Andra gången var jag fysiskt i samma läge, och då sa de att de inte ville göra en igångsättning igen eftersom de inte kunde fresta på livmodern lika mycket när jag blivit snittad en gång. Det låter logiskt för mig, men något sådant borde väl inte gälla efter vaginala förlossningar - eller? Nån annan som har mer kött på benen?
    Skrutt:

    Jag har samma erfarenhet.
    Blev igångsatt i vecka 39 med dottern, öppnade mig 6 cm, sen drog ihop mig till fyra igen då värkarna inte "tryckte" neråt utan var mest bara jobbiga(pinvärkar). Blev snittad. Denna gången var jag HELT omogen. Jag var inne på tisdagen och gjorde TUL och fick en tid för igångsättning onsdag morgon.

    Den här gången sa de att de var villiga att lossa hinnorna för att se om det kom igång, men annars ville de inte göra någon igångsättning, då det som sagt är "konstgjort" och inte livmoderns egna så det som sagt påverkar det tidigare snittet negativt(kan göra).

    Hade det inte resulterat i snitt förra gången hade de självklart provat en igångsättning igen eftersom jag SJÄLV vill föda. De sa också för ett par veckor sedan innan bebisen spurtade iväg i kurvan att om jag verkligen verkligen vill föda, så kan de tänka sig att sätta igång mig konstgjord väg, men ha snittberedskap klar.

    Vill du föda ska du INTE låta dig överköras!
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare