• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Maddie72
    kim86 skrev 2010-03-17 11:37:19 följande:
    En fråga till er tjejer.Jag var på ögonbottenfotografering igår, och har aldrig haft några förändringar innan.Igår så såg de en liten kappilär som hade spruckit, men inga alls förändringar i övrigt.Tror ni detta kan bero på att jag sänkt mitt Hba1c så snabbt sedan i höstas.??Man blir ju alltid lite nojjig när något inte är bra..tack..
    Så var det för mig förra grav. Jag hade förbättrat mitt HbA1c så fantastiskt från 8 till 5 på mindre än 2 månader. Jag fick gå på täta kontroller med spec microskop de lyste in i ögat, inte fotografering. Var superjobbigt! Man var ju orolig och så, vet ej om det gått tillbaka. Mina ögon tog stryk och jag hoppas verkligen inte att så blir fallet denna gång. Jag har börjat se sämre....
  • Skrutt04

    Grattis wille!!! Va underbart att få läsa allt positivt! Inte alls långt, bara underbart
    Jag som inte varit med så länge i denna tråd, hur kunde du ligga på -20% Wow, trodde det var i stort sett omöjligt med diabetes. Var ditt första barn också mindre?

    Kram och gosa lite från mig också

  • Fixaren

    Skrutt: det e 12 dagar kvar till ställningstagande och 16 till BF... Tappa vatten? fy va läskigt det låter. Men att gå ner det fort är något som jag gärna gör. Jag klagade lite för min sambo igår, jag sa typ "tycker du inte att jag är jättesvullen i ansiktet nu, ser ju inte riktigt klok ut för allt vatten.." Vet du vad han säger då, men det e nog inte vatten, det e nog att du har gått upp i vikt.. hmpf.. visst, han får tänka det, men inte SÄGA det.. he he
    Va skönt att pulsen har lugnat ner sig lite :) Vi får hoppas att du får ett datum på månd då!

    Wille: Grattis! Jag säger som dom andra, det var inte alls långt, bara mysigt att läsa. Skönt att höra att det går så bra nu när man själv är nära :)

    KRam på er!

  • Vilda Tiger

    Wille
    Underbar läsning!

    Jag läser, men orkar inte skriva. Är SÅ förkyld, IGEN! Förra förkylningen har inte ens gått över innan denna slog till igår kväll. Snor, nys och sårig näsa. Fy sjutton!

  • blehnda

    Grattis wille! va kul att höra att allt gick så bra!

    Ush, jag skulle ner till bilen och åka och handla förut och druttade i backen i full fart. GLANS IS gömd under lite lite nysnö, slog i hela ryggen och bakhuvudet =( gjorde pisse ont men det enda jag kunde tänka på var att känna efter så inte bebisen slog sig. magen slog aldrig i men resten av kroppen. har sååå ont i ryggen nu och i bakhuvudet. ush för denna jäkla is och för att vara stor och klumpig som en hel elefant...nu ska jag vila i soffan med min vetekudde och hoppas på att det känns bättre snart, suck...

  • Vilda Tiger

    Blehnda
    Stora kramar till dig, hoppas du inte blir helt mörbultat. Ang bebisen så är den ju aldrig så skyddad som den är i livmodern sedan då den väl kommit ut, så om du inte föll rak på magen, vilket du inte gjorde ju, så klarade den sig nog fint.

  • ebyl

    Blendha: Alltså jag vill verkligen inte skrämma dig, men det finns alltid en liten risk att moderkakan lossnar lite när man slår i magen, eller ramlar. Fick veta det på en utbildning (akut traumasjukvård för sjuksköterskor) för några veckor sedan, å det var nästan så att jag itne vågade gå hem.. Fast då borde det bli blödningar å då reagerar man ju. Det är större risk ju längre man gått i grav.
    Jag halkade å satte mig på rumpan förra gången jag var gravid, typ v.35, men det gick ju jättebra för mig då!
    Hoppas det gick bra med huvudet å ryggen också, men jag kan tänka mig att du kommer känna dig lite mör!

    Vilda: Usch vad jobbigt med förkylning. Jag drar på en jag med, å den täppta näsan tar snart kål på mig!! Det räcker ju att det är jobbigt att andas ändå tycker jag...

  • Vilda Tiger

    Ebyl
    Precis, man har ju inte full andningskapacitet som det är... och min stackars hud under näsan, undrar om den någonsin antar en annan färg än ilsket röd igen?

  • ebyl

    Vilda: Jag är mer vit, av all salva jag öser på mellan snytningarna!

  • blehnda

    Ebyl: ja jag blev lite orolig, men jag har bara ont i ryggen och på ena sidan av huvudet. jag ska till bm i morgon så då ska jag passa på att be henne kolla över så att det inte hände nåt där inne. men jag är inte så orolig för det, bebis sparka på som vanligt där inne och absolut inga blödningare eller nåt vad jag kan se.

    Vilda: ja jag har ett blåmärke stort som afrika på ena låret=) så det lär nog kännas vid i morgon, annars är det ingen fara med mig. hoppas du kan bli kvitt den där långdragna förkylningen nu när du är hemma på heltid. jag har aldrig varit så förskonad mot förkylningar som nu då jag är sjukskriven. träffar ju nästan inga människor så det säger väl sig självt.

    God natt på er!!!

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare