• AasaC

    Vi som har MS (Multipel Skleros). Del 14

    Dax igen för en till fortsättning på MS-tråden!

    Här samlas vi som har MS. Du får ha en diagnos, vara under utredningen eller kanske du misstänker att du har MS och har funderingar angående detta. 
    Detta är en stödtråd och här visar vi HÄNSYN.

    Pga att det tidigare kom en del opassande och jobbiga inlägg i tråden, så är det nu längre inte tillåtet att prata i andra hand ... dvs om sin anhöriga, vän eller vårdtagare. Anhöriga m fl hänvisas till att istället starta egna trådar. Det går även bra att inboxa mig (TS av den här tråden) om du har någon fråga men du inte kan ställa den här eftersom du är OT.

    Inlägg som anses opassande på något vis anmäls.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 10:31
    Medlemstråden för oss, hittar du här: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m50278085.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-05 20:01
    Jag har även skapat en grupp på Facebook för oss här i tråden. Det är en hemlig grupp, så att även de som inte är helt öppna med sin sjukdom kan vara med.
    Om du vill vara med i Facebook-gruppen, så skicka ett meddelande till mig med ditt namn och/eller din e-postadress, så att jag kan söka rätt på dig på Facebook för att sen kunna lägga till dig i gruppen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-20 17:45
    Hm ... det är ju lite svårt att skicka ett meddelande till TS när hon ser ut att vara avreggad. Jag ÄR inte avregistrerad, utan har bara bytt namn. Här är länken till min sida: www.familjeliv.se/hem/aasa76/presentation.php

  • Svar på tråden Vi som har MS (Multipel Skleros). Del 14
  • Anarkamamman
    AasaC skrev 2010-01-29 07:58:42 följande:
    Jag går och väntar på att han ska gå i pension ... ELLER att han får för mycket att göra med sina forskningar, så att han inte hinner konsulta på vårat sjukhus längre. Han är ju redan över 60, så det blir ju inte så jätte många år jag behöver ha honom i alla fall, tack och lov. Hoppas det ordnar sig för dig.
    Oj, hoppas verkligen han bestämmer sig för att bara forska snart då, för pension vette tusan, är de riktigt "fina och duktiga" klänger de sig gärna kvar till efter 70 iaf :/
     Ingen ska behöva gå till en läkare som är elak.
    Tack, det gör det nog :)
  • Minne
    sirap98 skrev 2010-01-30 20:30:02 följande:
    ebben: Tycker absolut du ska va kvar, hoppas allt går bra Jag äter ju Behapan mot B12 bristen så man hoppas ju det ska bli lite bättre i kroppen med, med tanke på att symptomen kan va lika Tycker jag är så trött i benen, inte så det påverkar jätte mkt men jag sitter gärna vilket jag alltid föredragit. Hoppas verkligen det vänder till våren när det blir mildare.Jag är SÅ sugen på bebis, peppa mig att våga skaffa en Är det ngn som känt ngn skillnad i kroppen efter 6 mån? Sägs att det tar så lång tid innan medicinen ger verkan.Har fått sova 2 nätter i rad efter sprutan, tagit Brufen med sprutan sen alvedon 6 tim senare sen sovit hela natten utan att känna av en enda biverkning Sen en Brufen på morgonen/fm för att slippa den lilla mosighet jag känner, så himla skönt!!Har ni andra haft biverkningar trots värktabletter??
    Jag har inga biverkningar alls av sprutan!! Jo....huvudvärk...jämt.. så det är lika illa med Avonex som med Betaferonet..., men jag tänkte försöka ge det en månad till...ger sig inte huvudvärken så måste jag ju sluta...finns det nåt mer kvar att prova då? Rebif? Ja,ja...jag är ju inte dålig i min MS, så jag kan nog vara utan broms...
  • sirap98

    Minne: Usch vad tråkigt att du fick huvudvärk av Avonex oxå som hållr i sig Hoppas det släpper så du kan fortsätta med broms. Nu kommer ju tabletter snart de kanske passar dig bättre För Tysabri är du nog för frisk för antar jag, skönt iaf att du är "frisk".
    Jag hoppas ju på bättring i kroppen när det blir mildare för nu är det lite jobbigt spec att gå i snömodden

  • BeccyBoop

    Tyckte väl min MS-tråd hade varit tyst lite väl länge. Snacka om att man borde uppdatera sig lite bättre och spara tråden i sina favoriter!


    Jag lever i alla fall, trött som fan men det har väl med mitt skov att göra som bara maler och maler. Inget att göra åt, kortisonen hjälper inte så värst för att dämpa det så det är bara att uthärda. Kylan, snön och mörkret gör ju knappast humöret bättre!
    8,9 kg till Thailand
  • Minne
    BeccyBoop skrev 2010-02-02 22:03:51 följande:
    Tyckte väl min MS-tråd hade varit tyst lite väl länge. Snacka om att man borde uppdatera sig lite bättre och spara tråden i sina favoriter! Jag lever i alla fall, trött som fan men det har väl med mitt skov att göra som bara maler och maler. Inget att göra åt, kortisonen hjälper inte så värst för att dämpa det så det är bara att uthärda. Kylan, snön och mörkret gör ju knappast humöret bättre!
    Håller med om detta med kylan!! Fy sjutton vad jäkligt det...jag har jobbigt med mina ben som inte tycker om när det är kallt OCH moddigt!

    Har du inte fått något mot tröttheten? Jag fick ju Modiodal förra året, det hjälpte då, om jag får trött attacker nu för tiden så hjälper den inte nå vidare...har bara svårt att sova om jag tar den!
    Hjälper inte din broms?
  • BeccyBoop
    Minne Jag går på Copaxone som inte hjälper nåt direkt. Mot tröttheten fick jag först Modiodal, men det verkade bara i 2-3 månader och sen när jag tog dom fick jag plötsligt inre panikkänslor och det var inte mysigt. 
    Har nu fått Atarin (ett licens-preparat) och det funkar väl lite bättre. Tar maxdos och klarar mig till lunch relativt bra, men eftermiddagar är som vanligt. 
    ***
    SKa iväg och handla snöskyffel. På tiden man hade en sån istället för att försöka mota bort snön med en kvast!
    8,9 kg till Thailand
  • AasaC

    Mina ben tycker ju inte heller om när det är snö och kallt. De blir ju så hemskt stela och jag får kramp mest hela tiden, tycker jag. Blä! Jag längtar verkligen till våren nu.

    Igår hade jag andra problem, dock. Som jag skrivit tidigare, så träffade jag ju en nerv när jag tog min spruta i höstas (början av oktober har jag för mig). Först domnade jag ju bort ner till knät och sen började det sticka till i knät. Under några veckor, så kände jag av de där sticken varje dag, men sen blev det bättre och jag kände bara ibland att det stack till.
    Men så igår ... plötsligt, när jag skulle resa mig upp från stolen på jobbet, så stack det till enormt i knät ... som om nån hugger in en rätt kraftig nål, typ. Jag hajjade till och blev nästan svimfärdig. Var ju tvungen att fortsätta jobba, men varenda steg gjorde jätte ont. Det stack till både när jag lyfte benet och när jag satte ner det. En hemskt smärta och vid varje stick så kände jag mig nästan som svimfärdig och ville bara gråta. Jag fick gå jätte långsamt, för då gjorde det minst ont och efter ett tag så kom jag på att jag skulle gå med lite rullande steg, så att det blev jämna kliv med benet. Minsta lilla små-ryck gjorde sååå ont.

    Hela dagen hade jag det så och det var så obehagligt. Sen lade jag mig ner i sängen en stund direkt efter att jag kommit hem från jobbet och då blev det faktiskt bättre. Jag kände av lite grann sen på kvällen, fast inte alls som under dagen ... och idag känns det nästan som vanligt, tack och lov.

    Jag har mycket hellre tunga ben och kramp än den smärtan jag hade i knät igår. Konstigt att det kommer tillbaka så där plötsligt.

  • MrsFlash

    Vill fråga om era erfarenheter:
    Jag har sista tiden, några veckor (mer än två) haft ont i mina handleder. Det gör ont när jag lutar mig emot dem, när jag lyfter saker som t ex min dotter, en tung bok och till och med när jag diskar. Är det någon som känner igen detta?

    Pratade med MS-sköterskan om detta och hon sa att om det är kvar till sommaren så kan det vara något, annars kan det bero på kylan. Har tidigare aldrig haft problem med kyla, utan snarare mot dåligt i värme, men kan detta komma utav kylan? Tycker att jag har det mest hela dagarna, men att det känns mest om jag anstränger handlederna.

    Nån som har svar?

  • SweetLilly
    MrsFlash skrev 2010-02-03 17:30:21 följande:
    Vill fråga om era erfarenheter:Jag har sista tiden, några veckor (mer än två) haft ont i mina handleder. Det gör ont när jag lutar mig emot dem, när jag lyfter saker som t ex min dotter, en tung bok och till och med när jag diskar. Är det någon som känner igen detta?Pratade med MS-sköterskan om detta och hon sa att om det är kvar till sommaren så kan det vara något, annars kan det bero på kylan. Har tidigare aldrig haft problem med kyla, utan snarare mot dåligt i värme, men kan detta komma utav kylan? Tycker att jag har det mest hela dagarna, men att det känns mest om jag anstränger handlederna. Nån som har svar?
    jag vet inte, jag har aldrig kopplat det till MS, men jag får ont i dem ibland, men jag har otroligt tunna späda handleder så jag har alltid tänkt att jag bara överansträngt mig..
    Lilla pyret väntas 100804
Svar på tråden Vi som har MS (Multipel Skleros). Del 14