• Jessica o Rasmus

    Hirschsprung del 13

    Hej!

    Kommer för tillfället inte ihåg hur man lägger till tidigare trådar men det kanske vi kan fixa någon annan dag.

  • Svar på tråden Hirschsprung del 13
  • Totte23

    Vad bra att ni ska få göra en tarmbiopsi. Då får ni ju ett besked som är tillförlitligt. Lycka till!

  • Carin

    Det visade inget tydligt på min sons röntgen och han hade tarmproblem i 2,5 år tills han blev allvarligt förstoppad och blev inlagd. Först då insåg dom att dom har lett oss åt fel håll med diagnoser som cf, mjölkproteinallergi, omogen tarm etc. Det visade att han hade hirschsprungs och man tog ut halvabtjocktarmen! Nu har det åt ca 3månader och livet känns mycket bättre nu. Men jag var så arg att läkarna inte hade gjort en biopsi tidigare. Då hade han sluppit lida så mycket.

  • Hannathu

    Har några frågor om dagis

    När har era barn börjat på dagis?
    Har era barn behövt resulax eller dylikt på dagis och hur har det gått i så fall?
    Hur hanterar dagis det när barnen småbajsar och är allmänt dåliga i magen?
    Har era barn fått gå på potta om de gör det hemma och i så fall har de fått gå lite ofta och länge?

    Min lille grabb har väldigt känslig hy och blir sårig på nolltid om man inte är snabb och byter på honom om han ibland bajsar i blöjan. Tyvärr säger han inte till och han luktar inte mer än lite matrester typ så det är lätt att missa (inte för oss föräldrar som känner honom utan och innan men för andra)

  • jomama
    Hannathu skrev 2012-03-22 21:25:04 följande:
    Har några frågor om dagis

    När har era barn börjat på dagis?
    Har era barn behövt resulax eller dylikt på dagis och hur har det gått i så fall?
    Hur hanterar dagis det när barnen småbajsar och är allmänt dåliga i magen?
    Har era barn fått gå på potta om de gör det hemma och i så fall har de fått gå lite ofta och länge?

    Min lille grabb har väldigt känslig hy och blir sårig på nolltid om man inte är snabb och byter på honom om han ibland bajsar i blöjan. Tyvärr säger han inte till och han luktar inte mer än lite matrester typ så det är lätt att missa (inte för oss föräldrar som känner honom utan och innan men för andra)
    Min son började när han var 26 månader. Vi hade typ inga problem med hans mage innan dess, emn nu har han ofta förstoppningar. Tarmterapeuterna säger att det är vanligt i den åldern att det blir mer stress och lite andra matvanor. 
    Han bajsar ALDRIG på förskolan. Det har hänt kanske 2 ggr på ett år, han håller igen. 
    Kan du inte be personalen att kolla honom lite då och då? Nu när det börjar bli sommar och de inte har massor av overaller borde det ju inte vara så svårt att kika ner i byxorna? Hur gammal är han?
  • jomama
    Hannathu skrev 2012-03-22 21:27:07 följande:
    Jo en annan fråga oxå

    Kräks era Hirschsprungbarn mer än andra?
    Vet inte. Men han kräks ofta när han är förkyld (vid feberstigning eller ont i halsen) ofta kaskader.
  • Hannathu

    Han kommer vara 22 månader ungefär när han börjar förskola.
    Och jo de kan väl kolla blöjan men det kan nog bli lite tröttsamt att göra det en gång i kvarten eller så eftersom han inte säger till (än - kanske kan han göra det då)

    Har roat oss på barnakuten idag eftersom magen blivit i olag igen efter en vecka med Flagyl. De tog oss som tur var på allvar och en av läkarna som opererade honom var i tjänst så de hade ngn att fråga hur de skulle göra. Så nu fick han Bactrim i kombination med Flagyl i en vecka.

  • jomama
    Hannathu skrev 2012-03-23 22:27:45 följande:
    Han kommer vara 22 månader ungefär när han börjar förskola.
    Och jo de kan väl kolla blöjan men det kan nog bli lite tröttsamt att göra det en gång i kvarten eller så eftersom han inte säger till (än - kanske kan han göra det då)

    Har roat oss på barnakuten idag eftersom magen blivit i olag igen efter en vecka med Flagyl. De tog oss som tur var på allvar och en av läkarna som opererade honom var i tjänst så de hade ngn att fråga hur de skulle göra. Så nu fick han Bactrim i kombination med Flagyl i en vecka.
    Usch då! Vi har legat inne sen i måndags med förstoppning och superhög feber samt misstänkt toxisk enterokolit(?) jag är så dålig på namnen, men det visade sig vara ett vanligt virus som gav feber. Nu har vi permis men han behöver nog inte läggas in igen. Däremot måste vi tarmskölja varje dag nu en tid tills magen är igång igen. Vad är bactrim?
  • Hannathu
    jomama skrev 2012-03-24 13:17:58 följande:
    Usch då! Vi har legat inne sen i måndags med förstoppning och superhög feber samt misstänkt toxisk enterokolit(?) jag är så dålig på namnen, men det visade sig vara ett vanligt virus som gav feber. Nu har vi permis men han behöver nog inte läggas in igen. Däremot måste vi tarmskölja varje dag nu en tid tills magen är igång igen. Vad är bactrim?
    Det är ungefär samma som här då. Dock inte förstoppning och vi slapp ligga inne.
    Bactrim är något sulfatjosanpreparat som skulle fungera tillsammans med flagylen och det verkar ha hjälpt. Febern har sjunkit
Svar på tråden Hirschsprung del 13