• Jessica o Rasmus

    Hirschsprung del 13

    Hej!

    Kommer för tillfället inte ihåg hur man lägger till tidigare trådar men det kanske vi kan fixa någon annan dag.

  • Svar på tråden Hirschsprung del 13
  • HelHel
    Hannathu skrev 2012-07-28 10:08:11 följande:
    Släktingen med HS hade liknande problem i 6-7års åldern, då kom det bajs när han stod upp och kissade mm ungefär som om han vore inkontinent. De tog upp det med tarmterapin och fick väldigt bra hjälp

    Tack, ska kontakta dem snarast. Konstigt att det då börjar krångla så här länge efteråt då det varit så bra innan..
  • Hannathu
    HelHel skrev 2012-07-28 10:58:47 följande:
    Tack, ska kontakta dem snarast. Konstigt att det då börjar krångla så här länge efteråt då det varit så bra innan..
    Det är tydligen vanligt att de får problem vid skolåldern ungefär när de själva ska börja bestämma om de ska gå på toaletten eller ej. De kritiska punkter som enl tarmterapeuten och läkaren är dagisstart, runt 6årsåldern, tidiga tonår/pre teen när det är pinsamt att gå på toaletten för länge och så vidare, den sista var framförallt flickor som hade problem med.
  • Totte23

    Hej helhel!

    Enl. vår läkare tyder det på förstoppning; dvs att det "smiter förbi" lite fisar och blir fartränder i kalsonger/trosor. Detta skulle ju kunna stämma med er dotter, eftersom hon säger att det gör ont att bajsa.

    Mitt råd är att prova lösande medicin. Vi ger Importal. Vid problemperiod har vi även använt vanliga trosskydd i byxorna när vi ska någonstans. Detta har räckt för oss och är betydligt enklare att byta, än att behöva ta av byxor o underkläder på ex en kundtoalett eller på ett kalas. 

    Lycka till! 

  • Carin007

    Hej. Min första son har hirschsprung. Jag är gravid och ska föda i september. Hur stor är ärftligheten? Ingen i våran släkt har det. Jag undrar om jag borde föda på ett sjukhus där dom opererar för detta ifall mitt andra barn skulle ha det. Det närmaste sjukhuset opererar inte för hirschsprung. Tacksam för svar!

  • Hannathu
    Carin007 skrev 2012-08-07 20:37:34 följande:
    Hej. Min första son har hirschsprung. Jag är gravid och ska föda i september. Hur stor är ärftligheten? Ingen i våran släkt har det. Jag undrar om jag borde föda på ett sjukhus där dom opererar för detta ifall mitt andra barn skulle ha det. Det närmaste sjukhuset opererar inte för hirschsprung. Tacksam för svar!
    Finns det inte i släkten ska risken vara liten, några få procent. Inte riktigt lika låg som för befolkningen i övrigt men sannolikheten att barnet ska ha Hirschsprung är liten.
  • NathalieRobin

    Min man och hans bror har båda hirscsprung, samt min mans morbror och kusin tros även ha detta men har ej fått en klar diagnos. När min mans bror föddes och fick förstoppningsproblem trodde läkarna omöjligt att det skulle vara H.

  • Jessica o Rasmus

    Hej! Det är väl så att när det funkar bra så är man inte härinne på forumet så ofta, men nu var jag ändå här en sväng så då tänkte jag berätta om hur vi har det. Rasmus som tog bort 20 cm av tjocktarmen när han var 7 månader efter att ha haft stomi är idag 3 och ett halvt år och har nyligen blivit blöjfri. Han bajsar på sig ibland, oftare än med kisset, men jag vet inte varför. Kanske för att det är omständligt att gå på toa och bajsa eller kanske för att han inte märker i tid. De gånger han sitter på toa och bajsar tar det ganska lång tid, vi brukar ha en pall framför och läsa böcker. För tillfället får han ofta, flera gånger i veckan, Resulax, för att få ut bajset. Vi har ju fått order om att han ska bajsa varje dag. Han tycker det är helt ok att få resulaxet, kanske för att han lovas en chokladbit varje gång. Dålig vana kanske men allt blir mer avslappnat då och vi slipper göra så stor sak av det. Han småbajsar inte om vi ser till att han bajsar en gång varje dag. Nu har han blivit förkyld men är konstigt nog inte jättelös som han brukat innan, bara det vanliga kletet. Nä, nu kommer jag inte på mer. Vi ska på halvårskontrollen om en månad och då känns det skönt att berätta att han blivit blöjfri!

  • HelHel

    Hej på er!

    Hoppas alla mår bra efter jul och nyår osv. Är bara nyfiken på om fler har fått förfrågan från Karolinska om att vara med i forskningsprojektet om Hirschsprung?  

  • Macpau

    Detta kanske är en gammal tråd, men vad glad jag är att ha funnit denna sida! Misstänker att vår dotter har hirschsprungs. Ska lusläsa det ni skrivit.. Hoppas nån kan svara på några frågor, för jag har massor!

    Tack på förhand

Svar på tråden Hirschsprung del 13