• Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3
  • Användarnamn
    Rundown skrev 2012-01-03 22:28:30 följande:
    Fast det handlar inte om gud är villig eller ej. Jag bara påpekar att det är omöjligt för att fria val kan finnas om framtiden redan är bestämd, vilket den måste vara om din gud är allsmäktig och då alltså kan se in i framtiden.

    Vi alla i tråden förstår att du anser att allmäktighet och fria val kan existera samtidigt då du påpekat det typ 5 ggr hittills, det är dock inte det jag frågar utan jag undrar hur du får det att gå ihop. Av dina svar så är det tydligt att du inte riktigt förstått frågan men jag hoppas du gör det nu?
    Du följer Gud eller inte, ingen bestämmer det för dig.
    Jag tror du vill göra som Adam:
    1 Moseboken 3:12
    "Mannen sade då: ”Kvinnan som du gav mig till att vara hos mig, hon gav mig frukt från trädet, och så åt jag.”

    När han ställdes till svars, visade han varken bedrövelse eller ånger och bad inte heller om förlåtelse, utan försökte i stället rättfärdiga sig och lägga skulden på andra, ja, han gav till och med Jehova skulden för sin uppsåtliga synd. ”Kvinnan som du gav mig till att vara hos mig, hon gav mig frukt från trädet, och så åt jag.” (1Mo 3:7–12)
  • Johan75
    Användarnamn skrev 2012-01-03 22:38:04 följande:
    Du följer Gud eller inte, ingen bestämmer det för dig.
    Jag tror du vill göra som Adam:
    1 Moseboken 3:12
    "Mannen sade då: ”Kvinnan som du gav mig till att vara hos mig, hon gav mig frukt från trädet, och så åt jag.”

    När han ställdes till svars, visade han varken bedrövelse eller ånger och bad inte heller om förlåtelse, utan försökte i stället rättfärdiga sig och lägga skulden på andra, ja, han gav till och med Jehova skulden för sin uppsåtliga synd. ”Kvinnan som du gav mig till att vara hos mig, hon gav mig frukt från trädet, och så åt jag.” (1Mo 3:7–12)
    Visste inte gud om Adam skulle äta äpplet?
    Behold, i come as a thief.
  • Användarnamn
    Johan75 skrev 2012-01-03 22:58:07 följande:
    Visste inte gud om Adam skulle äta äpplet?
    Var läser du om att Adam åt ett äpple?
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2012-01-03 23:00:12 följande:
    Var läser du om att Adam åt ett äpple?
    Jag antar att Johan menar den "förbjudna frukten", jag förstår att du kanske inte lyckades lista ut det ur kontexten.
  • Användarnamn
    Selfish Geene skrev 2012-01-03 23:02:40 följande:
    Jag antar att Johan menar den "förbjudna frukten", jag förstår att du kanske inte lyckades lista ut det ur kontexten.
    Vad var det de gjorde, vet du det, var det bara det att de åt en frukt.

    Läs 1 Mos Kap 3 och se om det bara var så enkelt.
  • Johan75
    Selfish Geene skrev 2012-01-03 23:02:40 följande:
    Jag antar att Johan menar den "förbjudna frukten", jag förstår att du kanske inte lyckades lista ut det ur kontexten.
    Tack!

    Användarnamn: Ber om ursäkt. Här kommer frågan igen: Visste inte Gud att Adam skulle äta den förbjudna frukten? 
    Behold, i come as a thief.
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2012-01-03 23:05:44 följande:
    Vad var det de gjorde, vet du det, var det bara det att de åt en frukt.

    Läs 1 Mos Kap 3 och se om det bara var så enkelt.
    spelar det någon roll vilken typ av frukt det var?
  • ojsanoj
    Användarnamn skrev 2012-01-03 23:05:44 följande:
    Vad var det de gjorde, vet du det, var det bara det att de åt en frukt.

    Läs 1 Mos Kap 3 och se om det bara var så enkelt.
    Skitsamma vilken frukt. Apelsin, äpple, päron..spelar det nån roll?
    Frågan var, visste Gud att Adams skulle äta av frukten? 
  • Johan75
    Användarnamn skrev 2012-01-03 23:05:44 följande:
    Vad var det de gjorde, vet du det, var det bara det att de åt en frukt.

    Läs 1 Mos Kap 3 och se om det bara var så enkelt.
    Jag lovar att läsa om du svarar. Förtydligar ytterligare - Visste inte Gud att Adam skulle begå den handling som senare ställdes till svars för? Och visste inte Gud om att Adam vid detta tillfälle skulle urskulda sig?
    Behold, i come as a thief.
  • Användarnamn
    Selfish Geene skrev 2012-01-03 23:06:59 följande:
    spelar det någon roll vilken typ av frukt det var?
    Ja, och vem sade att de fick kunskap av att äta av just den frukten?
    Gud sade att det var Hans tråd och varför fick inte Gud ha en frukt för sig själv.

    Så du skyller också på Gud, människan ville själv bestämma och det fick de, varför klaga.

    Nu kommer du att håna så vi slutar här.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3