• Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3
  • Användarnamn
    Johan75 skrev 2012-01-03 23:09:25 följande:
    Jag lovar att läsa om du svarar. Förtydligar ytterligare - Visste inte Gud att Adam skulle begå den handling som senare ställdes till svars för? Och visste inte Gud om att Adam vid detta tillfälle skulle urskulda sig?
    Genom att ta av frukten på ”trädet för kunskap om gott och ont” visade Adam och Eva att de gjorde uppror.
    Som universums Suverän hade Skaparen full rätt att fastställa en lag angående trädet, för Adam, som var skapad av Gud och inte var en suverän härskare, hade sina begränsningar och behövde erkänna detta.

    För att friden och harmonin i universum skulle bevaras måste alla förnuftsbegåvade skapelser erkänna och stödja Skaparens suveränitet.
    Adam kunde visa att han erkände detta faktum genom att inte äta av frukten på trädet.
    Som blivande stamfar till hela människosläktet på jorden måste Adam visa sig lydig och lojal även i det minsta.

    Principen var: ”Den som är trogen i det minsta är trogen också i mycket, och den som är orättfärdig i det minsta är orättfärdig också i mycket.” (Lu 16:10)
    Adam hade möjlighet att visa en sådan fullkomlig lydnad.
    Det var uppenbarligen inget skadligt med trädets frukt i sig. (Det var inte sexuellt umgänge som var förbjudet, för Gud hade gett människoparet befallningen: ”Uppfyll jorden.” [1Mo 1:28]
    Det var frukten på ett bokstavligt träd som var förbjuden enligt Bibeln.)

    Vad trädet representerade förklaras tydligt i en fotnot till 1 Moseboken 2:17 i The Jerusalem Bible (1966):
    ”Denna kunskap är ett privilegium som Gud förbehåller sig själv och som människan, genom att synda, försöker tillvälla sig, 3:5, 22.
    Den innebär alltså inte allvetenhet, vilket den fallna människan inte besitter; inte heller är den moralisk urskillning, ty människan hade redan detta före sitt fall, och Gud kunde inte vägra en förnuftsbegåvad varelse det.
    Den är makten att själv bestämma vad som är gott och vad som är ont och att handla i överensstämmelse därmed, ett anspråk på fullständigt moraliskt oberoende, varigenom människan vägrar att erkänna sin ställning som en skapad varelse.

    Den första synden var ett angrepp på Guds suveränitet, en högmodssynd.”
  • Johan75
    Användarnamn skrev 2012-01-03 23:27:33 följande:
    Massa text...

    Den första synden var ett angrepp på Guds suveränitet, en högmodssynd.”
    Jag har inta problem med att Gud hade "rätt" att förbjuda Adam från att äta av trädet. Det jag får ut av din text är dock att Gud INTE visste om att Adam skulle äta av trädet och trotsa förbudet.
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Johan75 skrev 2012-01-03 23:50:33 följande:
    Jag har inta problem med att Gud hade "rätt" att förbjuda Adam från att äta av trädet. Det jag får ut av din text är dock att Gud INTE visste om att Adam skulle äta av trädet och trotsa förbudet.
    "Jag har inga problem med att Gud var i sin "rätt" att förbjuda Adam från att äta av trädet" - borde det stå.
    Behold, i come as a thief.
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2012-01-03 22:38:04 följande:
    Du följer Gud eller inte, ingen bestämmer det för dig.
    Jag tror du vill göra som Adam:
    1 Moseboken 3:12
    "Mannen sade då: ”Kvinnan som du gav mig till att vara hos mig, hon gav mig frukt från trädet, och så åt jag.”

    När han ställdes till svars, visade han varken bedrövelse eller ånger och bad inte heller om förlåtelse, utan försökte i stället rättfärdiga sig och lägga skulden på andra, ja, han gav till och med Jehova skulden för sin uppsåtliga synd. ”Kvinnan som du gav mig till att vara hos mig, hon gav mig frukt från trädet, och så åt jag.” (1Mo 3:7–12)
    Jag har aldrig sagt att någon skall bestämma det åt mig. Men framtiden måste vara fast/bestämd/klar för att gud skall kunna veta vad som händer. Jag kan ju inte göra val som gud inte förutsett, då är gud inte allsmäktig. Är det klart?
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2012-01-03 23:27:33 följande:
    Genom att ta av frukten på ”trädet för kunskap om gott och ont” visade Adam och Eva att de gjorde uppror.
    Som universums Suverän hade Skaparen full rätt att fastställa en lag angående trädet, för Adam, som var skapad av Gud och inte var en suverän härskare, hade sina begränsningar och behövde erkänna detta.

    För att friden och harmonin i universum skulle bevaras måste alla förnuftsbegåvade skapelser erkänna och stödja Skaparens suveränitet.
    Adam kunde visa att han erkände detta faktum genom att inte äta av frukten på trädet.
    Som blivande stamfar till hela människosläktet på jorden måste Adam visa sig lydig och lojal även i det minsta.

    Principen var: ”Den som är trogen i det minsta är trogen också i mycket, och den som är orättfärdig i det minsta är orättfärdig också i mycket.” (Lu 16:10)
    Adam hade möjlighet att visa en sådan fullkomlig lydnad.
    Det var uppenbarligen inget skadligt med trädets frukt i sig. (Det var inte sexuellt umgänge som var förbjudet, för Gud hade gett människoparet befallningen: ”Uppfyll jorden.” [1Mo 1:28]
    Det var frukten på ett bokstavligt träd som var förbjuden enligt Bibeln.)

    Vad trädet representerade förklaras tydligt i en fotnot till 1 Moseboken 2:17 i The Jerusalem Bible (1966):
    ”Denna kunskap är ett privilegium som Gud förbehåller sig själv och som människan, genom att synda, försöker tillvälla sig, 3:5, 22.
    Den innebär alltså inte allvetenhet, vilket den fallna människan inte besitter; inte heller är den moralisk urskillning, ty människan hade redan detta före sitt fall, och Gud kunde inte vägra en förnuftsbegåvad varelse det.
    Den är makten att själv bestämma vad som är gott och vad som är ont och att handla i överensstämmelse därmed, ett anspråk på fullständigt moraliskt oberoende, varigenom människan vägrar att erkänna sin ställning som en skapad varelse.

    Den första synden var ett angrepp på Guds suveränitet, en högmodssynd.”
    Fast om gud är allsmäktig visste han ju hela tidne att det skulel hända. I och med att hans kapade ALLT så har han ju till och med satt upp det så att det kommer att hända. Eller menar du att gud missat denna biten?
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2012-01-03 23:23:09 följande:
    Ja, och vem sade att de fick kunskap av att äta av just den frukten?
    Gud sade att det var Hans tråd och varför fick inte Gud ha en frukt för sig själv.

    Så du skyller också på Gud, människan ville själv bestämma och det fick de, varför klaga.

    Nu kommer du att håna så vi slutar här.
    Menar du att saker sker som inte är Guds vilja?
  • Användarnamn
    Johan75 skrev 2012-01-03 23:50:33 följande:
    Jag har inta problem med att Gud hade "rätt" att förbjuda Adam från att äta av trädet. Det jag får ut av din text är dock att Gud INTE visste om att Adam skulle äta av trädet och trotsa förbudet.
    Varför sade Gud klart och tydligt att de inte skulle försöka styra själv utan Honom, om han dels visste att de skulle vilja det  och dels visste det vi nu fått bevisa, att vi inte kunde styra samhället utan honom.
  • Johan75
    Användarnamn skrev 2012-01-04 12:20:03 följande:
    Varför sade Gud klart och tydligt att de inte skulle försöka styra själv utan Honom, om han dels visste att de skulle vilja det  och dels visste det vi nu fått bevisa, att vi inte kunde styra samhället utan honom.
    Men vi kunde agera mot guds vilja utan att han kunde förutse detta?
    Behold, i come as a thief.
  • Användarnamn
    Johan75 skrev 2012-01-04 18:14:52 följande:
    Men vi kunde agera mot guds vilja utan att han kunde förutse detta?
    Nu gjorde han det och varför tänker du som ett barn?
    Du verkar att försöka komma åt Gud och ifrågasätta Honom, precis som Satan, varför.
  • Johan75
    Användarnamn skrev 2012-01-04 18:36:21 följande:
    Nu gjorde han det och varför tänker du som ett barn?
    Du verkar att försöka komma åt Gud och ifrågasätta Honom, precis som Satan, varför.
    Vad gjorde han?

    Jag försöker förstå bilden av Gud. På vilket sätt tänker jag som ett barn?
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3