• Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3
  • Användarnamn
    Johan75 skrev 2012-01-04 18:47:40 följande:
    Vad gjorde han?

    Jag försöker förstå bilden av Gud. På vilket sätt tänker jag som ett barn?
    Klart Gud visste att någon förr eller senare skulle vilja prova att styra samhället själv, det är människans natur.
    Adam kunde välja att lyssna på Gud men han valde att tro på lögnen och att Gud var beredd ser vi i 1 Mos 3:15
  • Agnostino
    Användarnamn skrev 2012-01-04 19:18:45 följande:
    Klart Gud visste att någon förr eller senare skulle vilja prova att styra samhället själv, det är människans natur.
    Adam kunde välja att lyssna på Gud men han valde att tro på lögnen och att Gud var beredd ser vi i 1 Mos 3:15
    Alltså visste han inte utan antog. Hade han vetat borde han ju också vetat vem och när. Jag undrar alltså, är Gud allvetande eller inte?
  • Johan75
    Användarnamn skrev 2012-01-04 19:18:45 följande:
    Klart Gud visste att någon förr eller senare skulle vilja prova att styra samhället själv, det är människans natur.
    Adam kunde välja att lyssna på Gud men han valde att tro på lögnen och att Gud var beredd ser vi i 1 Mos 3:15
    Är detta fallet så trumfar människans fria vilja Guds allsmäktighet. Det behöver väl inte vara dåligt? 
    Behold, i come as a thief.
  • Användarnamn
    Johan75 skrev 2012-01-04 21:29:34 följande:
    Är detta fallet så trumfar människans fria vilja Guds allsmäktighet. Det behöver väl inte vara dåligt? 
    Inte, du ser väl resultatet i världen.
  • ojsanoj

    varför har gud gett oss förmågan att tänka själva, när han då visste hur vi skulle missbruka den?

  • Johan75
    Användarnamn skrev 2012-01-04 21:50:25 följande:
    Inte, du ser väl resultatet i världen.
    Hade det varit bättre om Gud var annorlunda?
    Behold, i come as a thief.
  • Användarnamn
    ojsanoj skrev 2012-01-04 21:55:22 följande:
    varför har gud gett oss förmågan att tänka själva, när han då visste hur vi skulle missbruka den?
    Vi kan tänka själva inom vissa begränsningar, vi har inte förmågan att veta vilket som är gott eller ont, t ex kan vi inte se när vi inkräktar på någon annans frihet.
  • ojsanoj
    Användarnamn skrev 2012-01-04 22:13:59 följande:
    Vi kan tänka själva inom vissa begränsningar, vi har inte förmågan att veta vilket som är gott eller ont, t ex kan vi inte se när vi inkräktar på någon annans frihet.
    Så det du säger att människan inte har någon förmåga att se vad som är gott och ont, är det rätt uppfattat?
    Och frihet, hur menar du nu? 
  • Användarnamn
    ojsanoj skrev 2012-01-04 22:19:38 följande:
    Så det du säger att människan inte har någon förmåga att se vad som är gott och ont, är det rätt uppfattat?
    Och frihet, hur menar du nu? 
    Du vill väl ha din frihet och göra det du vill, men det kan du inte, för någon gör något som sätter stopp för det förr eller senare.

    Hade människan haft förmågan att skilja mellan gott och ont hade vi haft fred och säkerhet på jorden.
  • ojsanoj
    Användarnamn skrev 2012-01-04 22:33:59 följande:
    Du vill väl ha din frihet och göra det du vill, men det kan du inte, för någon gör något som sätter stopp för det förr eller senare.
    Hade människan haft förmågan att skilja mellan gott och ont hade vi haft fred och säkerhet på jorden.
    Det betyder ju att du med saknar den förmågan. Så du gör då med andra ord som du vill? Slåss om du vill det? Dränker kattungar? För du vet ju inte bättre, eller hur?

    Ja, jag har en frihet att göra som jag vill. Däremot vet jag att skilja på saker som skadar andra och glädjer andra. Det är inte någon annan som stoppar mig, det är min medvetenhet om gott och ont.
    Du vet, den du saknar... 
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3