• Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3
  • Agnostino
    Toboas skrev 2012-01-11 11:01:37 följande:
    De kanske straffades för att de skrattade när Eva blev tilldelad sitt straff?
    *gilla*
  • KristenTjej84

    Någonting att fundera över, samt svar på allt "emot Gud" satir jag fått se här på min tråd.



     
  • Lampstället
    Trekk skrev 2012-01-10 21:18:36 följande:
    Antar att användarnamn inte har något att komma med då han konstant ignorerar alla kommentarer, svar och bevis. Se dig som slagen i denna debatt kamrat
    Sanningen i Bibeln är ingen tävling.

    2 Petrus 3:1-18
    " 1 Ni älskade, detta är nu det andra brevet jag skriver till er, och i det, liksom i mitt första, söker jag väcka upp er klara tankeförmåga genom att påminna er om
    2 att ni skall komma ihåg uttalandena som tidigare gjorts av de heliga profeterna och budet från Herren och Räddaren genom era apostlar.
    Detta skall ni först och främst veta, att i de sista dagarna skall det komma hånfulla människor med sitt hån och löje, vilka vandrar efter sina egna begär
    4 och säger: ”Var är denna hans utlovade närvaro? Från den dag då våra förfäder somnade in i döden förblir ju allt precis som det var från skapelsens början.”
    5 I överensstämmelse med deras önskan undgår detta nämligen deras uppmärksamhet, att himlar fanns till sedan gammalt och en jord, stående kompakt ur vatten och mitt i vatten genom Guds ord;
    6 och genom dessa ting drabbades världen på den tiden av förintelse då den översvämmades av vatten.
    7 Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas.
    Men en sak får inte undgå er uppmärksamhet, ni älskade, att en dag för Jehova är som tusen år och tusen år som en dag.
    9 Jehova är inte långsam med avseende på sitt löfte, så som några betraktar det som långsamhet, utan han är tålmodig mot er, eftersom han inte vill att någon skall drabbas av förintelse utan att alla skall nå fram till sinnesändring.
    10 Likväl skall Jehovas dag komma som en tjuv; på den dagen skall himlarna försvinna med ett kraftigt, väsande ljud, men de starkt upphettade elementen skall upplösas, och jorden och de verk som är på den skall bli avslöjade.
    11 Då nu allt detta således skall upplösas, vad slags människor bör då inte ni vara, med gärningar som hör ett heligt uppförande och gudhängivenhet till,
    12 medan ni väntar på Jehovas dags närvaro och ständigt har den i tankarna, den dag som får brinnande himlar att upplösas och starkt upphettade element att smälta!
    13 Men enligt hans löfte väntar vi på nya himlar och en ny jord där rättfärdighet skall bo.
    14 Därför, ni älskade, då ni nu väntar på detta, så gör ert yttersta för att slutligen av honom bli funna fläckfria och oklanderliga och i frid.
    15 Betrakta dessutom vår Herres tålamod som räddning, alldeles som också vår älskade broder Paulus, enligt den vishet som har getts honom, skrev till er,
    16 när han talar om dessa ting, så som han också gör i alla sina brev. I dem finns det emellertid en del som är svårt att förstå och som de oupplysta och obefästa förvränger – något som de också gör med de övriga Skrifterna – till sin egen tillintetgörelse.
    17 Därför, ni älskade, då ni nu har denna förhandskunskap, var på er vakt, så att ni inte rycks med av lagtrotsarnas villfarelse och kommer bort från er egen fasta ståndpunkt.
    18 Fortsätt i stället att växa till i vår Herres och Räddares, Jesu Kristi, oförtjänta omtanke och kunskap. Honom tillhör härligheten både nu och till evighetens dag.
  • Lampstället
    Trekk skrev 2012-01-11 17:34:17 följande:
    haha lol! :D
    Trodde du var seriös?
  • Agnostino
    KristenTjej84 skrev 2012-01-24 15:22:46 följande:
    Någonting att fundera över, samt svar på allt "emot Gud" satir jag fått se här på min tråd.

     


    Just i bebisens fall finns det ju dock fler intryck än att just "se mamma" som borde tas in. Så du har en liten poäng med denna, bebisen är ignorant till fakta. Det är dock inte relevant för en vuxen skeptiker som både läst teologi, filosofi, fysik, historia och biologi bland många andra ämnen, tagit in fakta från samtliga dessa ämnen och utifrån det dragit slutsatsen att det rimligen inte finns någon Gud. Man kan också utan tvivel säga att till exempel bibelns Gud inte finns då denne Gud har en egen bok skriven om honom och om saker han gjort. Denna bok innehåller lögner, historiska felaktigheter, motsägelser och felaktiga fakta. Utifrån detta kan man med största säkerhet säga att bibelns Gud inte finns.
  • Agnostino
    Lampstället skrev 2012-01-24 16:28:18 följande:
    Trodde du var seriös?
    Man kan vara seriös och ändå uppskatta humor.....
  • Lampstället
    Agnostino skrev 2012-01-24 17:00:05 följande:
    Man kan vara seriös och ändå uppskatta humor.....
    Allting på sin plats, Gud skrattar man inte åy.
  • hoppipannkakan
    Lampstället skrev 2012-01-24 17:14:08 följande:
    Allting på sin plats, Gud skrattar man inte åy.
    Varför?
  • Trekk
    KristenTjej84 skrev 2012-01-24 15:22:46 följande:
    Någonting att fundera över, samt svar på allt "emot Gud" satir jag fått se här på min tråd.

     


    Måste säga att jag diggar denna bild! Mycket välformulerat och lättförstått argument som gör gällande att avsaknad av bevis inte är det samma som bevis på avsaknad. Gud kanske finns, men vi saknar förmågan att förnimma honom.

    Faktum är att gud är ofalsifierbar (hans existens kan inte motbevisas) då saker som finns ALDRIG kan motbevisas. Jag kan inte motbevisa existensen av Poseidon eller existensen av Oden. Jag kan inte ens motbevisa att en knappnål just nu kretsar i omlopp runt Venus. Detta säger dock inget om hur rimligt något ut av detta är. Bara för att man kan hitta på något är det givetvis inte rimligt att tro att det finns.

    Vidare har du problematiken som de båda tvillingarna har, nämligen, vem är mamma? Det är ensak att påstå att en gud kanske kan finnas, deismen har jag faktiskt inga större problem med som koncept. Men att vara så arrogant att man inte bara påstår sig VETA med all säkerhet att en gud finns och exakt hur universum kom till. Man har också mage att påstå att den guden är ens alldeles egna gud och inte Shiva, Allah eller Juju.

    MEN du har helt klart en poäng, det ska jag ge dig. Faktum är att vi kan inte med säkerhet säga att gud inte finns då vi inte kan bevisa det. Men på samma gång kan jag inte med säkerhet säga att vägen utanför mitt hus är kvar imorgon, eller att Sverige som land finns kvar till årsslutet. Jag har INGA bevis för detta. Men jag har mycket empiriska erfarenheter, jag har kännedom om de vanligt förekommande naturfenomen som finns här samt har en tydlig bild av det politiska läget och kan dra mycket får min gatas/vårt lands historia och bedöma att det är så pass EXTREMT troligt att min gata är kvar imorgon och att Sverige finns kvar som suverän stat nästa år, att det är rimligt för mig att agera i enighet med den uppfattningen.
  • Trekk
    Lampstället skrev 2012-01-24 16:28:18 följande:
    Trodde du var seriös?
    Jag är seriös, tro mig, jag är så seriös som en människa på 2000 talet bara kan vara i en forumtråd där vuxna intelligenta människor på fullt allvar tror på en bronsålderskult som är ÄLDRE än både asatron och grekisk mytologi. Tro mig, under omständigheterna är jag gravallvarlig.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3