• Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3
  • o0Noun0o
    watericesteam skrev 2012-02-23 19:52:05 följande:
    vad vet du om jag har Gudsfruktan eller visar respekt för mina medmänniskor? jag tycker det är repektlöst av dig att häva ur sig en sån sak. 

    "Av frukten känner ni trädet" står det väl i din bok?
    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • Trekk
    watericesteam skrev 2012-02-23 10:59:03 följande:
    Du skriver av dig över en del som du inte tycks veta något om. Och versen du citerar har ju inget med Brännoffer att göra. Det är krigsbytet efter kriget mot Midjan. Så du har fortfarande inte gett nån vers på vart Gud har utkrävt 32 oskulder som Brännoffer. 
    Du har så klart rätt. Det står ju faktiskt bara att han ska ha 32 oskulder offrade till sig (bland boskap och en hel del annat) men det står inte specifikt att det ska vara brännoffer. Förutom det faktum att varje offer i bibeln är ett brännoffer.

    Annars kanske du är mer bekant med historien om Jeftas dotter? Historien om krigaren jefta som, i utbyte mot att få ha gud på sin sida i sina strider, lovar att offra det första som kommer ut ur hans hus när han kommer hem. Detta råkar vara hans dotter, något som den allsmäktige och allvetande Jahve givetvis känner till. I Abrahams fall så stoppar han människooffret, men INTE i detta fall. Hon var förövrigt oskuld, så det blir totalt 33 oskulder som gud krävt som människooffer. Solig

    Sen har vi ju en annan liten pärla där gud åter igen visar att han är en barmhärtighetens, förlåtelsens och den oändliga kärlekens gud

    "Elisha och pojkarna från Betel


    Från Jeriko gick Elisha upp till Betel. När han var på väg dit kom en hop småpojkar ut från staden och gjorde narr av honom. ”Ge dig i väg, flintskalle!” ropade de. ”Ge dig i väg, flintskalle!” Elisha vände sig om, såg på dem och förbannade dem i Herrens namn. Då kom två björnhonor fram ur skogen och rev ihjäl fyrtiotvå av barnen."


    Jag förmodar att du till skillnad från mig, en barbar och hedning utan skrupler och moral, har en djup och ingående förståelse av detta stycke. Jag har givetvis bara tagit ett citat ur bibeln igen utan att ens kunna skilja en epistel från en pslam.

    Var har min förståelse brustit?

    1. Jag har tagit det ur sitt rätta kontext och det finns givetvis ett kontext då det är försvarbart för gud att skicka björnar för att slita sönder och döda 42 barn för att kalla en flintskallig profet för...eh, just flintskallig.

    2. Det är en metafor, en eufemism, en allegori eller en liknelse.

    3. Det må se omoraliskt ut för våra små människohjärnor, men guds vilja kan aldrig till fullo förstås av oss.

     
  • watericesteam
    o0Noun0o skrev 2012-02-23 19:57:13 följande:
    "Av frukten känner ni trädet" står det väl i din bok?
    precis, och det är inte jag som sitter och försvarar förtryckarregimer och äggkasstande provokatörer. det är inte jag som pratar om att man skall "härska" över folk. för där kan vi prata om dåliga frukter.
  • o0Noun0o
    watericesteam skrev 2012-02-23 20:07:52 följande:
    precis, och det är inte jag som sitter och försvarar förtryckarregimer och äggkasstande provokatörer. det är inte jag som pratar om att man skall "härska" över folk. för där kan vi prata om dåliga frukter.

    Nej, men det är du och inte jag som försöker tillskriva folk sådant dom redan dementerat.
    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • o0Noun0o
    watericesteam skrev 2012-02-23 20:07:52 följande:
    precis, och det är inte jag som sitter och försvarar förtryckarregimer och äggkasstande provokatörer. det är inte jag som pratar om att man skall "härska" över folk. för där kan vi prata om dåliga frukter.

    Två Korstågare?


    ">

    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • watericesteam
    o0Noun0o skrev 2012-02-23 20:13:20 följande:
    Två Korstågare?


    ">

    " target="_blank">

    bush och några saudier som ser ut att ha kul ihop. men "korståg" är något du tar upp upprepade gånger... 
    o0Noun0o skrev 2012-02-23 20:09:17 följande:
    Nej, men det är du och inte jag som försöker tillskriva folk sådant dom redan dementerat.
    nu kan jag inte erinra mig om att du har dementerat något till mig. och vad du menar med "folk" vet jag inte vad du menar. jag brukar inte vara på fl utan har mer tittat in nån gång och kommenterat något. men inte till den grad att jag följer upp vad varenda person har skrivit för det har jag ingen aning om. jag vet 2 eller 3 stycken som jag debatterat med och du har inte varit bland dem. så jag har faktiskt ingen aning om vad du pratar om så ursäkta mig.
  • o0Noun0o
    watericesteam skrev 2012-02-23 20:28:15 följande:
    bush och några saudier som ser ut att ha kul ihop. men "korståg" är något du tar upp upprepade gånger... 
    nu kan jag inte erinra mig om att du har dementerat något till mig. och vad du menar med "folk" vet jag inte vad du menar. jag brukar inte vara på fl utan har mer tittat in nån gång och kommenterat något. men inte till den grad att jag följer upp vad varenda person har skrivit för det har jag ingen aning om. jag vet 2 eller 3 stycken som jag debatterat med och du har inte varit bland dem. så jag har faktiskt ingen aning om vad du pratar om så ursäkta mig.

    Det vet du nog.

    Jag har varken försvarat förtryckarregimer eller äggkastning. Däremot har jag påpekat att det är en mycket värre synd att attackera andra i exempelvis ett krig än att kasta ägg. Du verkar dock inte hålla med mig om det, utan snarare tolkar du detta som att jag försvarar förtryck.

    Nåväl, den som inte vill se leds också vilse. Gå inte efter den enögde bara, min vän!      
    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • watericesteam
    o0Noun0o skrev 2012-02-23 20:33:59 följande:
    Det vet du nog.

    Jag har varken försvarat förtryckarregimer eller äggkastning. Däremot har jag påpekat att det är en mycket värre synd att attackera andra i exempelvis ett krig än att kasta ägg. Du verkar dock inte hålla med mig om det, utan snarare tolkar du detta som att jag försvarar förtryck.

    Nåväl, den som inte vill se leds också vilse. Gå inte efter den enögde bara, min vän!      
    det är allah som bara har ett öga min vän!
  • Lampstället
    watericesteam skrev 2012-02-23 21:08:39 följande:
    det finns inga 33 offer heller. och offer är inte enbart brännoffer... jag tycker du skall slå upp ordet offer i en ordlista. det man offrade på gammaltestamentlig tid var djur och inget annat. du hittar inga verser på motsatsen.

    däremot fanns folkgrupper som offrade spädbarn till molok som var en ond demonisk gud gjord i koppar. den var ihålig och man värmde upp kroppen med eld. la barnet i famnen som av smärtan från statyn vred och skrek till den ramlade in i hålet och dog. detta avskydde Gud, det var en styggelse vilket uppenbarades av Gud som hade medkänsla för dessa barn. Israeliterna blev uppmanade att döda dem som gjorde något så avskyvärt. sen sitter det ateister 5000 år efteråt och tycker att det Mose och Israeliterna gjorde av uppmaning från Gud var sjukt. det var så blodigt osv.

    sanningen är att dem var moraliskt korrekta. dem satt inte och försvarade barnamord som ni ateister gör idag. ni dödar miljontals foster dagligen och pekar på biblen. vet du att kristna och muslimer är de enda som motarbetar aborter och ser detta som barnmord medan ni ateister sitter och hycklar. ett barn är en gåva från Gud. och visst känner jag till de passagen du nämner. och jag har läst bibeln och kan dem i sitt sammanhang också.

     


    Psalm 139:13 - 16


    "Du [Jehova] håll mig avskärmad i min mors liv ... Dina ögon såg till och med


    embryot av mig, och i din bok var alla dessa delar uppskrivna."


     


    *Har Gud någonsin sagt att en människa skall ställas till svars för att hon


    skadat ett ofött barn?*


     


    2 Mos 21:22,23: "  Ifall män skulle slåss med varandra och de faktiskt skadar


    en havande kvinna och hennes barn verkligen kommer fram men ingen dödsolycka


    sker, skall han ovillkorligen dömas till skadeersättning enligt vad kvinnans


    ägare kan komma att pålägga honom; och han skall ge den genom domarna. Men om


    en dödsolycka skulle ske, då skall du ge själ för själ." (Några översättningar får denna lag till Israel att förefalla sådan att det avgörande var vad som hände modern, inte fostret. Men i den hebreiska grundtexten åsyftas en dödsolycka som drabbade antingen modern eller barnet.)


     


    *Hur allvarligt är det att uppsåtligt ta en annan människas liv och göra det av


    en anledning som Gud inte godkänner?*


     


    1 Moseboken 9:6 "Var och en som utgjuter människoblod, av människor skall hans


    blod utgjutits, för till Guds avbild gjorde han människan."


     


    1 Johannes 3:15


    "Ingen människomördare har evigt liv bestående i sig."


     


    2 Moseboken 20.13


    "Du skall inte mörda.."

  • o0Noun0o
    watericesteam skrev 2012-02-23 21:19:19 följande:
    det är allah som bara har ett öga min vän!

    Ellah? Allah?

    Nej, Allah(swt) kan inte jämföras, och har följdaktligen inga ögon.

    Var uppmärksam! I all välmening! 


      
    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3