• Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3
  • zigne
    KristenTjej84 skrev 2012-03-14 00:35:03 följande:
    Det står ingenstans i bibeln att Gud inte skulle ha skapat Dinosaurierna.
    Även om det inte står tydligt att han gjorde det heller.Så vad är problemet?
    har aldrig hört från någon kristen pastor/profet  eller författare, eller från Gud själv att Gud skulle ha nekat att han skapat Dinosaurierna.
    Varför han skapade dom är en helt annan sak förstås. 

     
    Är inte frågan snarare NÄR han skapade dem? Enligt kristna är jorden bara 6000 år (eller har jag fattat fel).
    Sedan funderar jag på helvetet! Tänk så många människor som lever i helvetet här på jorden och har ett dagligt elände och lidande. Då kanske de blir bittra och hatiska mot gud och då får de åka till ett annat helvete (värre?) när de äntligen dör (ofta för egen maskin).
  • KristenTjej84
    Trekk skrev 2012-03-14 02:02:29 följande:
    Uppenbarligen kan det inte vara så. Jag träffade många föräldrar i Fukushima som sörjde sina döda barn och önskade att de skulle få en ordentlig buddhistisk begravning. Dessa barn var givetvis buddhister med och innan tsunamin kom hade de givetvis ingen chans att lära sig om kristendom, jesus eller frälsning.

    Sen är ju frågan varför gud skulle tillåta en tsunami att släcka barns liv på det sättet.

    Varför ens utsätta oss får ett val av detta slag mellan himmel och helvete? En god gud skulle ge alla himlen direkt.

    Fair enough, alla är inte gamla i kyrkan :) 
    Alla barn, oavsett religion, hamnar i himmelen.
    Jesus sa låt barnen komma till mig. Och många gånger då människor har besökt himmelen o helvetet, så har de aldrig sett barn i helvetet utan bara i himmelen. Spelar ingen roll vilket sorts begravning deras föräldrar anordnar. Alla barn är välkomna i himmelen! detta tror jag stenhårt på.
    Grejen är den att Gud har gett oss människor ansvaret att ta hand om våran jord, samt ta konsekvenserna av detta ifall vi inte gör det.
    Tänk hur mycket cigaretter människor röker årligen i länder som t ex Kina, Grekland & mellanöstern.
    Tror du inte det påverkar naturen negativt? alla nerhuggna träd? alla gifter som kommer ur fabrik pga människors girighet?
    Jag tycker det är elakt av människor att förstöra naturen, och sedan ge skulden åt Gud, som vill att vi ska värna om naturen och om varandra.
    Vi har ett ansvar vi människor också.
    Våran Goda gud har gett en väg till himmelen, och det är Jesus.
    Alla människor får en chans att välja honom. Så är det.
    Barnen hamnar direkt i himmelen för att de är på många sätt oskyldiga, och deras värld är att leka och ha roligt, de tar inte samma beslut som vuxna gör, helt enkelt för att de är barn.
     
  • KristenTjej84
    zigne skrev 2012-03-14 05:26:24 följande:
    Är inte frågan snarare NÄR han skapade dem? Enligt kristna är jorden bara 6000 år (eller har jag fattat fel).
    Sedan funderar jag på helvetet! Tänk så många människor som lever i helvetet här på jorden och har ett dagligt elände och lidande. Då kanske de blir bittra och hatiska mot gud och då får de åka till ett annat helvete (värre?) när de äntligen dör (ofta för egen maskin).
    Jag som kristen skulle aldrig påstå att världen bara är 6000 år gammal. Jag är övertygad om att den är mycket äldre än så.
    Jag vet att många människor lever under hemska förhållanden, och tror på en nådefull Gud som ser människor situationer och agerar utifrån dom. Så tror inte att alla människor som tar livet av sig pga hemska omständigheter skulle hamna direkt i helvetet.
    Han ser inte bara handlingen( tex självmord) utan också orsaken till att det skedde(obarmhäriga elaka människor som förstör för andra och inte vänder om).
    Min Gud är fylld av nåd och kärlek för mänskligheten. Och tar alla chanser som finns för att rädda liv och själar. Säkert i många fall även i sista minuten.
  • Lampstället
    zigne skrev 2012-03-14 05:26:24 följande:
    Är inte frågan snarare NÄR han skapade dem? Enligt kristna är jorden bara 6000 år (eller har jag fattat fel).
    Sedan funderar jag på helvetet! Tänk så många människor som lever i helvetet här på jorden och har ett dagligt elände och lidande. Då kanske de blir bittra och hatiska mot gud och då får de åka till ett annat helvete (värre?) när de äntligen dör (ofta för egen maskin).
    Var får du det ifrån att kristna tror att jorden är 6000 år?

    Bara den sjunde dagen har varat lite mer än 7000 år !?
  • Agnostino
    Lampstället skrev 2012-03-14 18:34:42 följande:
    Var får du det ifrån att kristna tror att jorden är 6000 år?

    Bara den sjunde dagen har varat lite mer än 7000 år !?
    Hur länge har människor (enligt nuvarande definition) funnits på jorden?
  • Toboas
    Lampstället skrev 2012-03-14 18:34:42 följande:
    Var får du det ifrån att kristna tror att jorden är 6000 år?

    Bara den sjunde dagen har varat lite mer än 7000 år !?
    Varifrån har du fått att en dag är längre än 24 timmar med tanke på att dagarna i skapelseberättelse definieras av att solen går upp och ned.
  • Trekk
    KristenTjej84 skrev 2012-03-14 13:21:25 följande:
    Alla barn, oavsett religion, hamnar i himmelen.
    Jesus sa låt barnen komma till mig. Och många gånger då människor har besökt himmelen o helvetet, så har de aldrig sett barn i helvetet utan bara i himmelen. Spelar ingen roll vilket sorts begravning deras föräldrar anordnar. Alla barn är välkomna i himmelen! detta tror jag stenhårt på.
    Grejen är den att Gud har gett oss människor ansvaret att ta hand om våran jord, samt ta konsekvenserna av detta ifall vi inte gör det.
    Tänk hur mycket cigaretter människor röker årligen i länder som t ex Kina, Grekland & mellanöstern.
    Tror du inte det påverkar naturen negativt? alla nerhuggna träd? alla gifter som kommer ur fabrik pga människors girighet?
    Jag tycker det är elakt av människor att förstöra naturen, och sedan ge skulden åt Gud, som vill att vi ska värna om naturen och om varandra.
    Vi har ett ansvar vi människor också.
    Våran Goda gud har gett en väg till himmelen, och det är Jesus.
    Alla människor får en chans att välja honom. Så är det.
    Barnen hamnar direkt i himmelen för att de är på många sätt oskyldiga, och deras värld är att leka och ha roligt, de tar inte samma beslut som vuxna gör, helt enkelt för att de är barn.
    Ingenstans i Biblen står det att barn per automatik kommer till himlen. Det finns inte ens nån åldersgräns för vad som ska definieras som ett barn i biblen.

    Detta är anledningen till att katoliker desperat försökt att döpa barn efter döden i hopp om att det skulle hjälpa på något vis.

    Du kan inte ändra om bibeln och kristendomen efter behag. Om den säger att inga andra än de kristna kommer till himlen så är det givetvis det som gäller oavsett vad du personligen anser eller tror. Gud tycker för övrigt INTE om när man bryter mot hans andra bud genom att påstå att han står för saker som han inte gör. Viktigt att vara ärlig och konsekvent om man ska kalla sig kristen. Om du inte delar denna uppfattning med biblen är det givetvis okej, men då är du inte längre kristen. 
  • Trekk
    KristenTjej84 skrev 2012-03-14 13:25:18 följande:
    Min Gud är fylld av nåd och kärlek för mänskligheten. Och tar alla chanser som finns för att rädda liv och själar. Säkert i många fall även i sista minuten.
    Den gud du tror på är inte Jahve 
  • Lampstället
    Toboas skrev 2012-03-14 20:06:17 följande:
    Varifrån har du fått att en dag är längre än 24 timmar med tanke på att dagarna i skapelseberättelse definieras av att solen går upp och ned.

    Ordet ”dag” används i Bibeln i flera olika betydelser, alldeles som det i vår tid används på en del olika sätt.


    I och med att jorden rör sig ett fullständigt varv kring sin axel, mäter den ut en dag om 24 timmar. I den här bemärkelsen består en dag av både dag och natt, alltså ett dygn som ju har 24 timmar. (Johannes 20:19)


    Men själva perioden på i genomsnitt 12 timmar med dagsljus kallas också dag. "Och Gud började kalla ljuset Dag men mörkret kallade han Natt." (1 Mos. 1:5)


    Detta ger upphov åt tidsuttrycket "natt", som avser den period på i genomsnitt 12 timmar då det är mörkt. (2 Moseboken 10:13)


    En annan bemärkelse är den då ordet dagar syftar på en tidsperiod i förbindelse med någon framträdande person.


    Så till exempel såg Jesaja sin syn "i Ussias, Jotams, Ahas och Hiskias, Judas kungars, dagar" (Jesaja 1:1), och Noas och Lots dagar sägs vara av profetisk betydelse. (Luk. 17:26-30)


     


    Ytterligare ett exempel på att ordet "dag" används på ett flexibelt eller bildligt så finner vi i Petrus ord om att "en dag för Jehova är såsom tusen år". (2 Petrus 3:8)


    I berättelsen i Första Moseboken avser en skapelsedag en ännu länge tidsperiod - årtusenden. (1 Mos. 2:2, 3; 2 Mo 20:11)


    Det är sammanhanget i Bibeln som visar vilken bemärkelse ordet "dag" används.


     


    (2 Petrus 3:8) Men en sak får inte undgå er uppmärksamhet, ni älskade, att en dag för Jehova är som tusen år och tusen år som en dag.


     


    Kapitel 20 till 22 i Uppenbarelseboken innehåller de skriftställen som ligger till grund för hoppet om 1000:års Riket.


    Det är faktiskt endast här som Bibeln nämner den 1000:års period som skall utgöra inledningen till evigt av lycka i himmel och på jord.


    I kristenhetens kyrkor har man förkastat hoppet om 1000:års Riket.


    Då de lär att de rättfärdiga kommer till himlen och de onda till helvetet, finns det inte något utrymme för ett paradis på jorden.


     

  • Toboas
    Lampstället skrev 2012-03-14 20:55:26 följande:

    Ordet ”dag” används i Bibeln i flera olika betydelser, alldeles som det i vår tid används på en del olika sätt.


    I och med att jorden rör sig ett fullständigt varv kring sin axel, mäter den ut en dag om 24 timmar. I den här bemärkelsen består en dag av både dag och natt, alltså ett dygn som ju har 24 timmar. (Johannes 20:19)


    Men själva perioden på i genomsnitt 12 timmar med dagsljus kallas också dag. "Och Gud började kalla ljuset Dag men mörkret kallade han Natt." (1 Mos. 1:5)


    Detta ger upphov åt tidsuttrycket "natt", som avser den period på i genomsnitt 12 timmar då det är mörkt. (2 Moseboken 10:13)


    En annan bemärkelse är den då ordet dagar syftar på en tidsperiod i förbindelse med någon framträdande person.


    Så till exempel såg Jesaja sin syn "i Ussias, Jotams, Ahas och Hiskias, Judas kungars, dagar" (Jesaja 1:1), och Noas och Lots dagar sägs vara av profetisk betydelse. (Luk. 17:26-30)


     


    Ytterligare ett exempel på att ordet "dag" används på ett flexibelt eller bildligt så finner vi i Petrus ord om att "en dag för Jehova är såsom tusen år". (2 Petrus 3:8)


    I berättelsen i Första Moseboken avser en skapelsedag en ännu länge tidsperiod - årtusenden. (1 Mos. 2:2, 3; 2 Mo 20:11)


    Det är sammanhanget i Bibeln som visar vilken bemärkelse ordet "dag" används.


     


    (2 Petrus 3:8) Men en sak får inte undgå er uppmärksamhet, ni älskade, att en dag för Jehova är som tusen år och tusen år som en dag.


     


    Kapitel 20 till 22 i Uppenbarelseboken innehåller de skriftställen som ligger till grund för hoppet om 1000:års Riket.


    Det är faktiskt endast här som Bibeln nämner den 1000:års period som skall utgöra inledningen till evigt av lycka i himmel och på jord.


    I kristenhetens kyrkor har man förkastat hoppet om 1000:års Riket.


    Då de lär att de rättfärdiga kommer till himlen och de onda till helvetet, finns det inte något utrymme för ett paradis på jorden.


     


    Visst kan ordet dag definieras på flera olika sätt men när man använder kvällen och morgonen som avskiljare blir det uppenbart att man faktiskt talar om de klassiska 24-timmarsdygnen.
    "Det blev kväll och det blev morgon. Det var den fjärde dagen."
    "Det blev kväll och det blev morgon. Det var den femte dagen."
    "Det blev kväll och det blev morgon. Det var den sjätte dagen."
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3