• Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3
  • Lampstället
    cariny skrev 2012-09-20 11:16:32 följande:
    Hehe. Jag är inte medlem i en sekt. Jag projicerar inte mina känslor på dig. Jag provoceras av din indoktrinerade hjärna. Det är inte konstruktivt av mig. Men ingenting är konstruktivt i ditt resonemang, så det gör ju inte mycket till eller från på vilket sätt du än blir bemött.
    Så fint du resonerar med dig själv  .
  • Rataxes
    Lampstället skrev 2012-09-17 13:23:28 följande:
    Du får allt själv studera vilka historiker du vill, du kan börja med Werner Keller - "Men bibeln hade rätt".
    Jag ordar inte mer om det med dig, har andra att visa som är villiga att söka Gud.

    Annars hänvisar jag dig till: .www.jw.org/sv/gratis-bibelkurs/


    Ett par omdömen om din bok:

    "Kellers bok blev kraftigt ifrågasatt av alla som hade djupare kunskaper om de bibliska ländernas arkeologi. Särskilt vill jag rekommendera Geo Widengrens uppsatser i boken Kungar, profeter och harlekiner (Stockholm 1961). Kellers påståenden kunde alltså vederläggas, men idén levde vidare: Om man kunde peka på historiska händelser i det förflutna som ligger till grund för Bibelns framställning, så ökar Bibelns trovärdighet. Detta sökande efter historiskt stöd för Bibeln har många bibeltroende ägnat sig åt. Man brukar kalla detta Kellerismen. Den kännetecknas ett dubbelt förhållande till vetenskapen. Å ena sidan vill man utnyttja vetenskapen för att stärka sin tro. Å andra sidan låter man inte vetenskapen bestämma sina resultat. De skall dikteras av Bibeln. På så sätt blir Kellerismen företrädare för en vetenskap utan sunt förnuft."

    "This book is full of outright lies and nonsense. As an archaeologist, the misinterpretations seemed obvious. It is very poor science when the author sets out to prove his hypotheses by manipulating sketchy evidence. It would require a low level of gullibility for an individual to accept any information in this book as truth."

    Jag tror jag läser en riktig bok istället.
    I suffer, therefore I am...
  • cariny

    "som man känner sig själv känner man andra"


    Lampstället skrev 2012-09-20 12:52:24 följande:
    Så fint du resonerar med dig själv  .

  • cariny

    Vad driver dig att diskutera när du har bestämt dig för att inte ändra åsikt?

    Jag har läst de böcker och tidskrifter som ni rekommenderar. Varför är ni enbart intresserade av era egna källor?

    Kan inte förstå denna brist på nyfikenhet.

  • Ermenegildo
    cariny skrev 2012-09-20 13:59:36 följande:
    Vad driver dig att diskutera när du har bestämt dig för att inte ändra åsikt?

    Jag har läst de böcker och tidskrifter som ni rekommenderar. Varför är ni enbart intresserade av era egna källor?

    Kan inte förstå denna brist på nyfikenhet.
    När man väl tror på något slutar man väl söka svar på frågor. Det är ju därför religion är vetenskapsfientligt och varför religiösa tenderar att bli väldigt trångsynta och ganska ointressanta.
    It's still written in the scars on our hearts We're NOT broken Just bent
  • Lampstället
    cariny skrev 2012-09-20 13:59:36 följande:
    Vad driver dig att diskutera när du har bestämt dig för att inte ändra åsikt?

    Jag har läst de böcker och tidskrifter som ni rekommenderar. Varför är ni enbart intresserade av era egna källor?

    Kan inte förstå denna brist på nyfikenhet.
    Jag vet att vi måste göra ett val och jag försöker få dig att förstå det.

    Jag önskar att alla valde livets väg, det eviga livet.
  • Lampstället
    Ermenegildo skrev 2012-09-20 15:02:46 följande:
    När man väl tror på något slutar man väl söka svar på frågor. Det är ju därför religion är vetenskapsfientligt och varför religiösa tenderar att bli väldigt trångsynta och ganska ointressanta.
    Du har ju ditt svar, du föds, lever och dör thats it.
  • Ermenegildo
    Lampstället skrev 2012-09-20 15:20:42 följande:
    Du har ju ditt svar, du föds, lever och dör thats it.
    Japp, så är det. Och livet är i sig så fantastiskt att jag inte känner något behov av att fantisera om Nangijala. Det finns ingenting med ett evigt liv som lockar mig, det känns mest som en väldigt underlig tanke.
    It's still written in the scars on our hearts We're NOT broken Just bent
  • Lampstället
    Ermenegildo skrev 2012-09-20 15:22:46 följande:
    Japp, så är det. Och livet är i sig så fantastiskt att jag inte känner något behov av att fantisera om Nangijala. Det finns ingenting med ett evigt liv som lockar mig, det känns mest som en väldigt underlig tanke.
    Därför du inte förstår att ditt liv kan ta slut tvärt och du inte uppskattar livet, men det är ditt val.
  • Ermenegildo
    Lampstället skrev 2012-09-20 15:46:26 följande:
    Därför du inte förstår att ditt liv kan ta slut tvärt och du inte uppskattar livet, men det är ditt val.
    ?? Eeeh, jag skrev ju just att livet är fantastiskt. Varifrån drar du slutsatsen att jag skulle veta mindre om livets förgänglighet och uppskatta det mindre än du?
    It's still written in the scars on our hearts We're NOT broken Just bent
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3