• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Kyssen
    Gobli: Haha - nej kanske inte så logiskt heller iom att jag heter Kyssen här =).. Började min familjelivskarriär långt innan min sykarriär. Japp, jag kantar med JNY's singel jersey, och minns jag inte fel är den rundstickad. Men - min nästa fråga till dig blir då hur tusan du får i kantbandet i kantbandsapparaten om du inte klipper upp det?? *kliar mig i huvudet*
  • Bling1975

    Gobli, du som syr så många fina väskor, har du (eller någon annan) något tips till mig? Jag syr en skötväska till min svägerska och eftersom det är så många fack på den så gjorde jag en separat botten. Men den är ett helvete att få dit för att det blir så tjockt i hörnen. Nålen går av och hela maskinen skriker. I vilken ordning ska man sy för bästa resultat om man vill ha en separat botten?


    Stitch längtar efter Lilo
  • Knastroll82

    Tinni > Nej, stretchfrottén beställde jag från mjukatyger. Finns inte så mycket att välja på. Tycker det är så synd att urvalet på stretchfrotté (till vettiga priser) är så pass begränsat.

    Gobli > Ja, jag fick bekräftelsen på en gång, betalade med kort. Det kanske är olika beroende på vilken betalningsmetod man använder?


  • bakabakalitenkaka

    Någon som kan hjälpa mig med mått....vilket mått bör jag ha på mössa för 6 månaders?
    Anita Gunnars skriver att huvudomkrets är ca 38cm på 6 månaders (fast min son hade 37 när han föddes). Hur mkt bör man ta av när man ritar mönstret??


    Colin 07.12.21
  • Den Osynlige

    denna tabell fann jag när jag googlade.och typiskt nog kan man inte länka in en den här.jag inboxar dig måtten i din gästbok

     


    barn kan ha väldigt olika stora huvuden, jag har inte hittat nån måtttabell, men jag använder det här själv till ungefärlig "standard":

    42 cm omkrets = 1 mån
    44 = 3mån
    46 = 6mån
    48 = 1år
    50 = 2 år
    54 = 3-4 år
    56 = 4-8/10 (fast många vuxna kvinnor har 56 också)
    mim är inte uppkopplad    
    barn kan ha väldigt olika stora huvuden, jag har inte hittat nån måtttabell, men jag använder det här själv till ungefärlig "standard":

    42 cm omkrets = 1 mån
    44 = 3mån
    46 = 6mån
    48 = 1år
    50 = 2 år
    54 = 3-4 år
    56 = 4-8/10 (fast många vuxna kvinnor har 56 också)
    mim är inte uppkopplad  
    *En massa skratt och glädje är underbart!*
  • Den Osynlige

    oj det funkade visst fast inte inläggen syntes när jag kopierade in det i inlägget


    *En massa skratt och glädje är underbart!*
  • tinni78
    GOBLIgobli skrev 2010-03-31 07:12:36 följande:
    Just det, ni som beställt från MG-tyger, fick ni mail på er beställnig direkt? Jag beställde också men inte fått något än.
    Ja det kom nog direkt eller iaf inom någon timme.
  • bakabakalitenkaka
    Den Osynlige skrev 2010-03-31 08:55:37 följande:
    denna tabell fann jag när jag googlade.och typiskt nog kan man inte länka in en den här.jag inboxar dig måtten i din gästbok  barn kan ha väldigt olika stora huvuden, jag har inte hittat nån måtttabell, men jag använder det här själv till ungefärlig "standard":42 cm omkrets = 1 mån44 = 3mån46 = 6mån48 = 1år50 = 2 år54 = 3-4 år56 = 4-8/10 (fast många vuxna kvinnor har 56 också)     barn kan ha väldigt olika stora huvuden, jag har inte hittat nån måtttabell, men jag använder det här själv till ungefärlig "standard":42 cm omkrets = 1 mån44 = 3mån46 = 6mån48 = 1år50 = 2 år54 = 3-4 år56 = 4-8/10 (fast många vuxna kvinnor har 56 också)  

    Kanon, tack!
    Om jag utgår från 46 cm, hur mkt behöver jag ta av på mönstret då tror ni?


    Blir det för tajt med 40cm? Ska använda interlock och den är ju lite lösare än jersey...


    Colin 07.12.21
  • mrsIce
    bakabakalitenkaka skrev 2010-03-31 08:51:11 följande:
    Någon som kan hjälpa mig med mått....vilket mått bör jag ha på mössa för 6 månaders? Anita Gunnars skriver att huvudomkrets är ca 38cm på 6 månaders (fast min son hade 37 när han föddes). Hur mkt bör man ta av när man ritar mönstret??
    43 cm i omkrets är vår dotters huvud nu, och hon är 6 månader nästa vecka! 
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd