• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Jalapeno
    mamma på vift skrev 2010-05-03 09:57:37 följande:
    När jag har sytt sittdynor med vadd som stoppning har jag dessa delar: 2 utklippta tygbitar till vardera sida av sittdynan. 2 bitar vadd som är klippta efter sittdynans mönster. (jag syr med dubbelt lagar vadd då jag tycker det blir bättre.Och så här gör jag:1. Sy ihop ena tygbiten med en bit vadd. Rätsidan på tyget utåt. 2. Sy ihop andra tygbiten med den andra biten vadd. 3. Lägg ihop de båda så tyget hamnar utåt. Sy ihop runt om. 4. Klipp rent eller overlocka.5. Sy stickningarna. 6. Bandkanta. Denna är dock sydd med skumgummi, men stickningarna syr jag likadant på alla dynor.
    jag gjorde faktiskt precis likadant de två dynor jag sydde till vår vagn men jag hade i ett gammalt fibertäckte istället för vadd. Bättre stadga. Det blir många sömmar runt runt men det blir snyggt.
  • mamma på vift
    tinni78 skrev 2010-05-03 10:22:08 följande:
    Om det är första gången man ska sy en dyna så skulle jag rekommendera att man kör med vadd. Det är lite lättare att sy i.

    Jag kör med en ganska tät och hård vadd, fråga i tygaffären och tala om vad du ska ha det till så kan de säkert plocka fram en som fungerar bra.
    Att städa när man har småbarn är som att skotta snö när det fortfarande snöar.
  • Kaja

    Jag håller på att hitta på applikationer till dotterns klänningar. Skulle det vara så att de inte faller unga fröken på läppen så kanske de kommer ut i shoppen.


    Jag är VÄLDIGT sugen på att göra Mumintrollet. Men, får man göra det?? Att sy åt tösen kan de ju inte sätta dit mig för, men säljer jag i en shop så finns det ju alltid en risk.


    Sew much fabric - sew little time!
  • KattenKorven
    Kaja skrev 2010-05-03 16:12:20 följande:
    Jag håller på att hitta på applikationer till dotterns klänningar. Skulle det vara så att de inte faller unga fröken på läppen så kanske de kommer ut i shoppen. Jag är VÄLDIGT sugen på att göra Mumintrollet. Men, får man göra det?? Att sy åt tösen kan de ju inte sätta dit mig för, men säljer jag i en shop så finns det ju alltid en risk.
    Det tror jag faktiskt inte att du får göra, sälja i shop alltså. Det är nog copyrightskyddat (kanske även formskyddat?) så det skriker om det. Tror det skulle klassas som varumärkesintrång.
    Karla, född 21 november 2009.
  • Kaja

    Jo. Det har jag ju räknat ut. Men frågan är om de aktivt jagar folk? Sanrio som har HelloKitty och Spiderman stämmer ju folk på löpande band... Både Ottobre och Marimekko vet jag har jagat folk som syr och säljer med deras tyger eller efter deras mönster och använder det i marknadsföringen.

    Det är ju bara att kolla i närmaste syblogg. Det är rätt så många som har gjort någon form av applikation och inte helt sällan med någon känd figur. Skillnaden är kanske att de säljs på beställning och inte i shop, men det är ju lika illa vilket som...


    Sew much fabric - sew little time!
  • TeDrickaren
    mamma på vift skrev 2010-05-03 09:57:37 följande:
    När jag har sytt sittdynor med vadd som stoppning har jag dessa delar: 2 utklippta tygbitar till vardera sida av sittdynan. 2 bitar vadd som är klippta efter sittdynans mönster. (jag syr med dubbelt lagar vadd då jag tycker det blir bättre.Och så här gör jag:1. Sy ihop ena tygbiten med en bit vadd. Rätsidan på tyget utåt. 2. Sy ihop andra tygbiten med den andra biten vadd. 3. Lägg ihop de båda så tyget hamnar utåt. Sy ihop runt om. 4. Klipp rent eller overlocka.5. Sy stickningarna. 6. Bandkanta. Denna är dock sydd med skumgummi, men stickningarna syr jag likadant på alla dynor.
    Tack! {#lang_emotions_flower} Vadden jag hade var nog inte tillräckligt tätt....., får nog se vilket jag bestämmer mig för om jag ska ta skugummig eller vadd.....
    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • madebyinferno

    hur var adressen till bibbi´s hemsida igen???


    A creative mess is better than tidy idleness
  • madebyinferno

    förresten, någon som veet vart och om jag kan hitta kinaskor i svart sammet strl 28/29??? Kollade på tradera men det var bara i större strl och fel färger


    A creative mess is better than tidy idleness
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd