• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Skumboll

    Tjoho, idag kom mina apor från MJ! Nu snurrar de i tvättmaskinen men sy får nog vänta. Imorgon ska jag med lilleman in till sjukan och stanna några dagar. Bläää, undra just hur jag klarar flera dagar utan mina symaskiner...


    ♥ Simon ♥
  • Ullerull

    Ååå..undra när jag ska få tid att sy...hinner kolla in här lite då och då..vi planerar och fixar med tomten, fullt upp när kvällen kommer är det sängen som gäller helt slut.

    Har en väskbeställning jag måste göra, en dagiskasse med lång rem, har fortfarande inte klurat ut hur jag ska vändsy den.

  • Ullerull

    Jag är lite sugen på att beställa några pressarfötter till min brothermaskin (vanliga symaskinen) från ebay, famförallt en kantbandsfot till stumma prylar (typ dagisväska). Men det verkar finnas lite olika att völja på, vet inte vad det är för någon jag ska ha.

    Ni som har en, vad har ni för sort?

    Här är en sort, kan man bara använda färdiga band med den tror ni? (det står pre folded or not på den här)
    här är en större grej som liknar lite min "kantbandsgörarmetallsak" det står att det ska gå att använda färdiga och egna band till den här, vet inte om jag gör egna så ofta dock.

    och så funderar jag på om det kan vara bra att ha en rynkfot, en sån här

    vad har ni för åsikter i pressarfotsvärlden?

  • Kaja

    Den första modellen är för färdiga band. Men den klarar olika bredder. Jag har en till min "gamla" husqvarna och en till min Bernina. Berninan är kopia och Husqvarnan är orginal. Orginal-delen är stadigare, har lite längre tänder i mitten och lättare att använda, men båda två är väldigt praktiska, man får trixa lite mer med kopian tycker jag.

    Den där andra skulle jag inte ge mig på. Då får du nog använda den bredden på band som du har. Den justerbara är lite trixig vid skarvar, men den där modell två gissar jag är väldigt knepig vid skarvar.

    Rynkfoten. Vet inte. Men, rynkar man mycket så är det nog en hit. Det är INTE så kul att sitta och göra sånt manuellt...


    Sew much fabric - sew little time!
  • Fiffa5
    Ullerull skrev 2010-06-01 19:38:14 följande:
    Jag är lite sugen på att beställa några pressarfötter till min brothermaskin (vanliga symaskinen) från ebay, famförallt en kantbandsfot till stumma prylar (typ dagisväska). Men det verkar finnas lite olika att völja på, vet inte vad det är för någon jag ska ha.

    Ni som har en, vad har ni för sort?

    Här är en sort, kan man bara använda färdiga band med den tror ni? (det står pre folded or not på den här)
    här är en större grej som liknar lite min "kantbandsgörarmetallsak" det står att det ska gå att använda färdiga och egna band till den här, vet inte om jag gör egna så ofta dock.

    och så funderar jag på om det kan vara bra att ha en rynkfot, en sån här

    vad har ni för åsikter i pressarfotsvärlden?
    Till min Janome har jag en som ser ut som den första du länkade till, där det går att ändra bredden på snedslån man syr dit.  Tror dock att det måste vara färdigvikt snedslå och att den inte funkar att sy ditt muddväv med. Men jag använder min när jag kantar dagisväskorna och det funkar bra.
  • Ullerull
    Kaja skrev 2010-06-01 19:43:00 följande:
    Den första modellen är för färdiga band. Men den klarar olika bredder. Jag har en till min "gamla" husqvarna och en till min Bernina. Berninan är kopia och Husqvarnan är orginal. Orginal-delen är stadigare, har lite längre tänder i mitten och lättare att använda, men båda två är väldigt praktiska, man får trixa lite mer med kopian tycker jag.

    Den där andra skulle jag inte ge mig på. Då får du nog använda den bredden på band som du har. Den justerbara är lite trixig vid skarvar, men den där modell två gissar jag är väldigt knepig vid skarvar.

    Rynkfoten. Vet inte. Men, rynkar man mycket så är det nog en hit. Det är INTE så kul att sitta och göra sånt manuellt...
    Det låter som om det är den första jag ska ha då, vet inte om detta är kopior eller inte.

    Rynkar inte nåt nämnvärt, men det skulle äkert bli mer om det inte vore så tråkigt att rynka.
    Fiffa5 skrev 2010-06-01 19:45:03 följande:
    Till min Janome har jag en som ser ut som den första du länkade till, där det går att ändra bredden på snedslån man syr dit.  Tror dock att det måste vara färdigvikt snedslå och att den inte funkar att sy ditt muddväv med. Men jag använder min när jag kantar dagisväskorna och det funkar bra.
    Jag använder ju mest färdigvikt (använder dock aldrig nedslå i stor sätt för att jag tycker inte det blir bra på baksidan när man syr på dem med raksöm) å så har jag en snedslåvikare jag kan vika egna med om jag skulle behöva ha i ett speciellt tyg.

    Det får alltså bli den första.
  • plura

    Jisses vad stor min bäbis är, sydde en sommar lekdräkt på måfå och den satt precis nu -jag som alltid brukar sy för stort.


    Men overlocksömmen blev inte bra -sömmen delar sig så att man ser tråden. I det här fallet väldigt tydligt då tråden är vit och tyget blått.
    Nu var det inte hela världen på det här plagget sytt av en gammal t-shirt, men undrar om det finns några bra grundregler när det gäller trådspänning?
    Tycker att sömmen ser riktig ut -men det är den inte!
    Just nu sovs det därinne så jag kan inte prova nu (nackdel med att ha syrum i sovrummet)
    Har haft alla på 3an, men i tunt ej stretchigt t-shirttyg kanske det inte funkar.
    Jaja får väl klura på det i morgon -synd bara att lägga tid på det.
    Har gått igenom bäbiskläder och efter 3 söner, en dotter och nu en 4e son så har jag upptäckt att vi har nästan inga kläder till honom.
    -Bra! för det ger mig en mer än godkänd anledning att sy Tyvärr så får inte dygnet fler timmar för det.
  • NCL
    yrväder skrev 2010-05-31 22:28:25 följande:
    Jo, jag har upplevt det så iaf. Både på barnmönster och vuxenmönster.

    Fin klänning blev det iaf, och jag tycker inte den ser SÅ stor ut.

    Snygga solhatt och jeansjacka med, jag har haft en bit av samma gula tyg men nu är det slut
    Tack!
    Har du några bilder på det du sytt i just det tyget, det vore roligt att se?

    Jag fick för övrigt Ulla Welinders bok 0-3 år samt Meedoms mönsterark 8-11 år av mina barn (läs man) i mors dagspresent. Då blir man glad!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd