• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Akleja
    plura skrev 2010-06-16 15:17:25 följande:
    En fråga till
    Syr och använder nån här tygbindor?
    Är lite sugen på att prova det -men vad ska det vara för tyg?
    Kan säga att jag hade tygblöjor till de 3 första barnen (vikblöjor i flanell och nåt annat bomullstyg) Kände att jag inte orkade med tvätten nu på de 2 sista barnen -men bindor -det kunde kanske vara nåt?
    Jag har ett gäng som jag har sytt. Nu har de inte behövts på ett tag då jag är gravid i v.35 men jag använde inget annat under i alla fall ett års tid och kommer att återgå till de när mensen återvänder. Jag tycker de är kanonbra. Jag sydde i fuskmocka närmast kroppen, några lager frotté (gamla handdukar) som kärna och ytters PUL. De har vingar med tryckknapp.
    Beställde tyger från babyheaven då. Fuskmockan tror jag tyvärr inte att de har kvar längre. Den var kanon. Men det går ju att använda tex flanell eller bambuvelour mm.
    Sen vet jag att många beställer från myllymuksut.fi också. 
  • Ullerull
    Stratus skrev 2010-06-16 09:26:38 följande:
    Det där tyget såg jag på Ohlssons i Uppsala för typ 39 kr/m. Det var dock inte PoP-kvalitet, utan ganska tunnt. Jag stod faktiskt och höll i det, men jag har köpstopp...
    Åhhh...om du går dit igen, kan du tänka dig införskaffa lite till moi? (hoppas man får skriva så) vi har iof ohlssons här men de har säkert inte samma utbud. Ska nog ta en sväng imorgon och kolla. Ska inte ens nämna vad jag fick betala för min lilla bit...wohhooo, hon gjorde sig en hacka kan jag väl säga!
    Det var sladdrigare än pop:s tyg, men fint ändå!

    Har sytt en kjol och en tröja av det + en applikation...finns på ett ställe nära dig!
  • Brooks
    Ullerull skrev 2010-06-15 21:28:02 följande:
    Jaaaa..idag kom mitt superfina tyg från Klara med K, lyckades se att hon skulle sälja lite av  detta underbara tyg, samma som polarn och pyret har haft på sina kläder. Har en t-shirt och tights från pop som tjejan haft, en favorit...Undra vad jag ska göra för fint av detta...Tjejen ville ha en kjol..
    Det såldes/säljs på Ohlssons tyger, för 39:-/m!
    Om du vill kan jag kolla på mera åt dig :D 
  • Kaja

    Tackar för tipset om Barbapapatyg på Tyglagret i Kungälv. Finns kvar för 75 kronor metern. Blev 5 meter där och så 5 meter gult på ett annat ställe... Gissar att jag kommer att kräkas på den rosa gubben om ett tag....


    Sew much fabric - sew little time!
  • klara07
    Kaja skrev 2010-06-16 19:23:29 följande:
    Tackar för tipset om Barbapapatyg på Tyglagret i Kungälv. Finns kvar för 75 kronor metern. Blev 5 meter där och så 5 meter gult på ett annat ställe... Gissar att jag kommer att kräkas på den rosa gubben om ett tag....
    Va kul att du hittade, är det samma motiv på det gula? Du såg möjligtvis inte om de hade nåt Bambityg där?
  • melizza
    Kaja skrev 2010-06-16 19:23:29 följande:
    Tackar för tipset om Barbapapatyg på Tyglagret i Kungälv. Finns kvar för 75 kronor metern. Blev 5 meter där och så 5 meter gult på ett annat ställe... Gissar att jag kommer att kräkas på den rosa gubben om ett tag....
    Sew much fabric - sew little time!
    vart ligger tyglagret i Kungälv.....kanske kan hitta på hitta.se förresten.......

    har dem fina tyger där?? kanske ska ta mig en tripp dit imorgon? måste köpa mönsterpapper och i Stenungsund var det slut så får väl ta mig en titt där kanske
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • car

    Vad syr ni av alla era bomullstyg?

    Har bestämt mig för att använda upp de tyger jag samlat på mig så jag rymmer nya , men brister på fantasisidan.

    Alla trikåtyger är slut, men vad syr ni av "hårdtyger" som min son kallar de.

    Av de lite tunnare bomullstygerna har jag sytt några kjolar och byxor, men fler idéer? och av de kraftigare tygerna, vad kan jag sy av de??

    Hoppas ni har bättre fantasi än vad jag har


  • madebyinferno
    vad föredrar ni till t-tröjor, raglan eller isydd ärm??

    hur gör jag för att inte kantbanden i skarven inte ska glida isär/förskjutas när jag syr ihop tex en tröja i sidsömmen är så arg på OL så jag snart slänger ut den (fast det beror nog mer på mig och förtjocka kantband)

    som leder mig till nästa fråga... Är det denna jag ska ha om jag tycker fyrvikt blir förtjockt på CP´n????

    http://viewitem.eim.ebay.se/INDUSTRIAL_COVERSTITCH_MACHINE_BINDER_A_112___/300393385886/item

    Och till vad skulle man kunna tänka sig att använda denna??

    http://viewitem.eim.ebay.se/JANOME_COVERPRO_FITS_SINGLE_FOLD_BINDER_1_CUT/300388125664/item
    A creative mess is better than tidy idleness
  • Jalapeno
    car skrev 2010-06-16 21:12:20 följande:
    Vad syr ni av alla era bomullstyg?

    Har bestämt mig för att använda upp de tyger jag samlat på mig så jag rymmer nya , men brister på fantasisidan.

    Alla trikåtyger är slut, men vad syr ni av "hårdtyger" som min son kallar de.

    Av de lite tunnare bomullstygerna har jag sytt några kjolar och byxor, men fler idéer? och av de kraftigare tygerna, vad kan jag sy av de??

    Hoppas ni har bättre fantasi än vad jag har
    singoallor singoallor singoallor

    tjockare tyger blir bra väskor, jackor, brödkorgar
    tunnare som sagt var singoallor  (fem klara idag)
  • Ullerull
    madebyinferno skrev 2010-06-16 21:34:40 följande:
    vad föredrar ni till t-tröjor, raglan eller isydd ärm??

    hur gör jag för att inte kantbanden i skarven inte ska glida isär/förskjutas när jag syr ihop tex en tröja i sidsömmen är så arg på OL så jag snart slänger ut den (fast det beror nog mer på mig och förtjocka kantband)

    som leder mig till nästa fråga... Är det denna jag ska ha om jag tycker fyrvikt blir förtjockt på CP´n????

    viewitem.eim.ebay.se/INDUSTRIAL_COVERSTITCH_M...

    Och till vad skulle man kunna tänka sig att använda denna??

    viewitem.eim.ebay.se/JANOME_COVERPRO_FITS_SIN...
    På a svara jag att det beror på vad det är för tyg och vilken "finish" jag vill åt. Men vanlig använder jag nog oftast. Men det kan ju bli väldigt snyggt om man har olika tyg på ärm och liv. Dekorsöm gör sig snyggast på raglan tycker jag.

    på b svara jag ratta för hand sista biten och hjälp till att mata.

    på c svarar jag ja, men jag har inte så stor koll på tum. Jag har en sån, kilpper remsor på dryga 2,5cm, det blir lagom. Kolla på ett ställe nära dig så får du se om du tycker det är lagom brett.

    på d svara jag hmmm, svårt, men det skulle ju kunna vara coolt på tex ett vuxenplagg att ha råkant på kantbanden och ett coolt tryck på, även till lite tuffare barnkläder. Annars är den nog svåranvänd. Så där blir det om jag klipper för smala remsor till min bandkantare, så det räcker ju att göra så. Blir inte så snyggt.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd