• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • ak74
    Mimmi 71 skrev 2010-07-25 17:03:02 följande:
    Ja ett badlakan eller handduk är väl bra, inte så mycket arbete då man köper "halvfabrikat". Annars kan man ju göra likadant med en köpt t-shirt av billigt fabrikat - brodera något på.
    TeDrickaren skrev 2010-07-24 18:30:53 följande:
    Ahh du sitter i källaren och syr också....hur förvarar du dina tyger?? (vi ska flytta till hus med källare)
    Jag har alla mina tyger i en garderobsvägg. Som jag tidigare skrivit så skall jag måla den vit med några knoppar/krokar på så man kan hänga upp färdiga alster för beskådning och fotograferande. En av dörrarna skall jag måla med griffeltavelfärg för att kunna skriva handlarlista hos de man handlar av - en lista för Bibbi, Stoff & Stil osv. Det är ju inte alltid man kommer ihåg vad som fattas när beställningen skall skickas.
    Då kan jag tipsa om "Blackboard" på rulle. Det har jag köpt till min yngste son. Bara att klistra upp på garderobsdörren och enkel att ta bort om man ångrar sig. Köpte min rulle på Colorama för hela 53 kr (tror måtten var 40 x 150 cm) Tavelkritor ingår
  • Mimmi 71
    ak74 skrev 2010-07-25 19:38:37 följande:
    Då kan jag tipsa om "Blackboard" på rulle. Det har jag köpt till min yngste son. Bara att klistra upp på garderobsdörren och enkel att ta bort om man ångrar sig. Köpte min rulle på Colorama för hela 53 kr (tror måtten var 40 x 150 cm) Tavelkritor ingår
    Åh, det låter ju intressant! I och för sig så har jag ju redan köpt färgen, men är det mindre arbete så kan ju färger få stå till sig ett tag
  • yrväder
    Mimmi 71 skrev 2010-07-25 19:44:21 följande:
    Åh, det låter ju intressant! I och för sig så har jag ju redan köpt färgen, men är det mindre arbete så kan ju färger få stå till sig ett tag
    Färgen kan du ju använda till sonens rum, antingen direkt på väggen, eller på nån skiva. Han lär bli överlycklig av att få "rita  på väggen"
  • linweg

    Hejsan! Här blir det inte något sytt då jag inte befinner mig hemma, och klänningarna t dottern och hennes kusin som nästan var klara glömde jag naturligtvis hemma... Grrr... Båda fyller år nu så jag hade sett fram emot kalas med två söta flickor i likadana klänningar. Som tur är kommer mönstret från Ottobre så klänningarna är tokbreda så dom kan säkert ha dem nästa sommar också! :) Har en lite OTfråga, har ni något bra tips på hur man kan få bort "garderobslukten" ur klädkammaren? Googlade lite och hittade att bikarbonat skulle kunna hjälpa men jag märker ingen skillnad. Ellet är det bara att tvätta ALLT?

  • Stratus

    Hej hej och hjälp. Sitter i sommarstugan och har fått beställning på en liten mössa men har inga mått eller mönster. Däremot har jag tyger, eftersom jag passerade Jofotex på vägen ner. Och min mamma har med sig sin overlock. Skulle någon kunna hjälpa mig med mått på en enkel mössa till en 3-månaders? Huvudmått, eller hellre mått tvärs över i nederkant och höjden från nederkant till toppen. Formen fixar jag till sen. Tacksam för hjälp.

  • gewjyn
    Du och Jag ver2 skrev 2010-07-25 17:26:37 följande:
    Är det någon som vet vart man kan köpa b-lås på rulle/metervara?! (alltså en hel rulle!). Stoff & Stil har haf förut, men inte längre

    Har Bibbi kanske förresten!?
    jag har köpt från bibbi. Men de har inte blivit använda än, jag vet faktiskt inte hur man görSkäms
  • Du och Jag ver2
    Stratus - har ett mönster som ja använder 0-6mån; 18*18cm (inkl 0,5cm sömsmån)

    Gewjyn - ja, upptyäckte hon hade när jag kikade in på hennes sida!! Kanon!
    Du klipper av den längd du ska ha + 2-3cm extra. Ett tips är att zicksacka ihop upptill och nertill så inte dragkedjan glider isär medans du syr i den. Sen syr du i den som vanligt! Om du tex ska ha den i kjol/byxor så viker du in ändarna upptill så att inte "flörpen" åker av!

    Hm, å så bra jag är på att förklara!!? Blev du nå klokare?!

    Nu lägger jag sömnaden på vila en sväng, har sytt en masa docktillbehör nu iaf - finns på min syblogg om nån är intresserad! delatezz.blogg.se

    Imorn åker vi till förlossningen å ska få se vilken liten filur som väntar på oss i magen Tar dock med mig virkning dit....ifall man skulle få lite dötid
  • Stratus

    Ååååh, jag köpte ju så himla fina dragkedjor på Syfestivalen i våras, men jag tappade bort lappen med namnet. De var i alla fall mjuka och man fick ett antal olika kläppar att välja på. De var mycket finare än de dragkedjor man köper i fasta längder. Skulle själv gärna vilja veta vad de hette...

  • Fiffa5
    Du och Jag ver2 skrev 2010-07-25 23:51:38 följande:
    Stratus - har ett mönster som ja använder 0-6mån; 18*18cm (inkl 0,5cm sömsmån)

    Gewjyn - ja, upptyäckte hon hade när jag kikade in på hennes sida!! Kanon!
    Du klipper av den längd du ska ha + 2-3cm extra. Ett tips är att zicksacka ihop upptill och nertill så inte dragkedjan glider isär medans du syr i den. Sen syr du i den som vanligt! Om du tex ska ha den i kjol/byxor så viker du in ändarna upptill så att inte "flörpen" åker av!

    Hm, å så bra jag är på att förklara!!? Blev du nå klokare?!

    Nu lägger jag sömnaden på vila en sväng, har sytt en masa docktillbehör nu iaf - finns på min syblogg om nån är intresserad! delatezz.blogg.se

    Imorn åker vi till förlossningen å ska få se vilken liten filur som väntar på oss i magen Tar dock med mig virkning dit....ifall man skulle få lite dötid
    Åh vad fint du har sytt!! Blir nog perfekt för storasyster medan ni pysslar om den lille! LYCKA TILL IDAG!!!!!!!!
     
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd