• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • yrväder
    LumLumLum skrev 2010-08-02 13:11:50 följande:
    Man flyttar. Jag har just packat ner hela min syhörna i flyttlådor. det var längesedan det var så rent och snyggt.
    Blir så svårt att sy bara med allt i flyttlådor
  • gewjyn

    Hur syr man egentligen på muddar och halslinningar och liknande på OL? Måste man sy på muddremsan innan man syr ihop plagget eller? Jag har ingen friarm på min maskin och tycker att det är lite knöligt att få till. Några bra länkar om att sy med OL?

  • Pumpalicious
    Made in Taiwan skrev 2010-08-02 09:03:04 följande:
    Jag har ingen aning om vem det är, men jag tycker att om man beter sig på det sättet som ett företag, så ska folk få veta om det! Speciellt företagaren själv. Jag tycker att du ska skriva ett mail till denne företagare och säga att du i fortsättningen inte har någon lust att handla av henne med sådan bristande service, och att du råder dina vänner och bloggvänner att inte göra det heller. Får man då ett surt bemötande IGEN så that's it, men får man istället ett ursäkta och en förklaring (kanske har hon det också väldigt jobbigt i sitt liv, kan ju vara t.ex. ekonomi, förhållande, barn vem vet), så är det ju en annan sak. Och vem vet, hon kanske t.o.m. lägger in en charmoffensiv och ger dig rabatt... :) man kan ju alltid hoppas.
    Jag har redan skivit det till henne, men fick inget svar.
    Och jag vet att hon tidigare fått liknande kritik och då kommer ett inlägg i hennes blogg om hur "alla hatar" henne och hur dåligt hon mår.
    Grejen är den att jag kan köpa det både en och två gånger, men bortförklaringarna till hennes bristande service börjar bli lite väl många i mitt tycke.
  • Frosk

    Bästa stället att köpa muddtyg på? Nån som har nån favorit att rekomendera?

  • Knastroll82
    Frosk skrev 2010-08-02 17:09:00 följande:
    Bästa stället att köpa muddtyg på? Nån som har nån favorit att rekomendera?
    Jag gillar både ohlssons och stoff&stils mudd. Dock upplever jag S&S muddar som ganska så dova i färgerna (i alla fall den limegröna). Även MG har bra mudd.
    Mjuka tygers nya mudd (den som inte är på rean) blir slapp väldigt fort och passar inte om man inte vill ha resår i mudden tycker jag. Men de som finns på rean har bra formfasthet.
  • Frosk

    en fråga till. S&S tyger som ligger under patchwork, vet nån hur de är i kvalite, om de är tjockare eller tunnare tyg?

  • Du och Jag ver2
    Pumpalicious skrev 2010-08-01 15:41:43 följande:

    Åhh vet inte vad jag ska svara utan att hänga ut någon allt för mycket. Det är inte vad jag vill, utan bara få ur lite frustation som jag känner över hela situationen.

    Jag har längre tyckt att mailsvaren man får av henne (om hon ens behagar att svara) är korta, opersonliga och lite "snäsiga". Jag vet att det är lätt att missuppfatta varandra när man skriver och därför har jag inte brytt mig speciellt mycket. Men man har ju läst om andra som får samma uppfattning, och personen i fråga har gång på gång fått kritik mot sig just tackvare hennes kundbemötande. Man kunde ju ha hoppats att något någon gång skulle fastna och att hon inte skyllde ifrån sig precis allting. Men hon verkar inte lära av sina misstag. Bemötandet mot mig är fortfarande riktigt dåligt.

    Det började med att jag beställde tyg. Mailade och frågade om det gick att prioritera leveransen lite då jag skulle stå på en marknad  dagar senare och gärna skulle vilja sy upp lite plagg i tygerna. Det skulle hon försöka fixa. So far so good.
    Det slutade med att det tog nästan två veckor innan paketet dök upp. Posten strular hette det. Och fine, så kan det bli och det är inget jag bryr mig om.

    Men när mitt paket väl dök upp såg jag att hon adresserat det till min gamla adress, även fast jag är 100% säker på att jag skrivit in min nya adress och sparat den i hennes register. Jag dubbelkollade detta innan jag skickade beställningen just för att jag var så angelägen att få paketet snabbt.

    Jag skickade då detta mail till henne; Idag kom mina efterlängtade tyger!! Tror jag klurat ut vad missen är, och det är att du skickat till en gammal adress. Jag försökte ändra min adress vid beställningen, men det kanske inte funkade?

    Då får jag detta svar tillbaka; "Det underlättar ju att veta din nya adress"

    Jag kanske är kinkig, men hade uppskattat att höra något i form med; "Jag beklagar att din adress inte blev uppdaterad, ska undersöka vad som gått snett".

    Nu kändes det som om hon tyckte det var mitt fel att hon inte fått min adress.
    Skit samma, jag orkade inte bry mig om detta heller.

    Några veckor senare vann jag en tradera auktion av henne. I samma veva fick jag personliga problem med min löneutbetalning. Jag skrev ett vänligt mail till henne och förklarade den extremt jobbiga situation jag och min familj hamnat i. Jag frågade vänligt om jag antingen kunde skjuta på betalningen tills slutet av denna månad eller stryka beställningen helt.

    Jag fick skicka/ringa liknande samtal till andra företag som vil hade räkningar hos etc. Och alla var väldigt tillmötesgående och förstående för situationen vi ofrivilligt har hamnat i.

    Men "tygförsäljaren" körde på sin vanliga attityd och svarar såhär;

    "Ok. Men varför buda innan du vet om du har pengar? Du säljer ju själv på tradera och jag antar att du inte heller tycker det är så kul att betala en massa auktionsavgifter till ingen nytta om jag skulle buda hem plagg av dig och sen inte fullfölja affären? Det är inte gratis att sälja på tradera."

    Jag blev så otroligt ledsen när jag fick svaret. Jag tycker det är otrevligt och dessutom väldigt tråkigt att man inte kan sätta sig in i andra människors situationer. Jag har beställt tyger (och betalt!!!) för flera tusen kronor av henne, dessutom har jag stått två hela dagar och hjälpt henne på en mässa. Det är inte så att jag brukar slarva till det utan nu har vi hamnat i en sits där vi helt enkelt inte kan prioritera att köpa barnkläder, när vi inte ens kunde betala alla räkningar.

    Jag svarade på hennes mail och skrev att jag kan betala auktionsavgifterna, men då fick jag inget svar.


    Misstänker vem du pratar om... Å ja, tyvärr så har hon ju helt underbara tyger (hrm, dock är inte alla lia underbara då tryck blivit sneda osv....) Men tyvärr så har henne sattityd gjort hä rmed att jag slutat handlat av henne. Trist att hon inte ändrar sig - eftersom det är många som har samma uppfattning!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd