• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Mimmi 71

    Är det någon som har sytt ifrån den senaste Ottobre och vet hur storlekarna är? Är det stora som vanligt så man måste gå ned en storlek? Då tänker jag på muddjeans och huvtröja i de mindre storlekarna.

    Jag är lat, för man kan ju mäta och jämföra

  • uniMog

    puh.. kom hem från mamma.. med säkert hundra meter tyg i bagaget... vart ska jag göra av det????

    (ja , jag ville bara skryta)


    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Fiffa5
    Pejgan skrev 2010-08-12 15:44:18 följande:
    puh.. kom hem från mamma.. med säkert hundra meter tyg i bagaget... vart ska jag göra av det????

    (ja , jag ville bara skryta)
    Äsch, tyst med dig!!    

    Vad var det för tyger?? LYLLOS!!!    
  • bakabakalitenkaka
    Pejgan skrev 2010-08-12 15:44:18 följande:
    puh.. kom hem från mamma.. med säkert hundra meter tyg i bagaget... vart ska jag göra av det????

    (ja , jag ville bara skryta)
    En annan har rensat, igen. Har så mycket tyg nu så jag blir bara less när jag tittar på oredan och alla tyger. Rensar ut sånt som jag inte känner så mycket för längre.
    Hmmm, kanske är det så att man ska sy upp det man har innan man köper nytt. Så man inte hinner lessna. Men då behövs fler timmar på dygnet... vad komplicerat det blev. Nä ut med några meter är det som gäller nu..
    Colin 07.12.21
  • Helena och Axel

    Hej!


    Som lite nybörjare på det här med att sy har jag en fråga. Syr byxor efter mönster i en bok och tycker det är så konstigt att när jag ska sy ihop ett ben (klipper bara i ett stycke) så stämmer det inte riktigt. Lägger jag gren mot gren så blir det olika längd i benet. Vad gör jag för fel? Gör ju efter mönstret..

  • yrväder
    Helena och Axel skrev 2010-08-12 18:47:01 följande:

    Hej!


    Som lite nybörjare på det här med att sy har jag en fråga. Syr byxor efter mönster i en bok och tycker det är så konstigt att när jag ska sy ihop ett ben (klipper bara i ett stycke) så stämmer det inte riktigt. Lägger jag gren mot gren så blir det olika längd i benet. Vad gör jag för fel? Gör ju efter mönstret..


    Hm, förstår inte riktigt vad du menar, men kika här så har du en suverän tutorial!

    gekko-attsyengecko.blogspot.com/2008/06/att-sy-en-byxa.html
  • Helena och Axel

    Tack yrvädret, den är superbra den där guiden. 
     
    Var nog lite otydlig. När jag har klippt till ett ben och viker det för att nåla och sy ihop innersömmen på benet så blir det längst ned (där jag ska sätta mudden) ojämnt. Alltså olika långt så att jag måste klippa till för att få det  jämnt.

  • yrväder
    Helena och Axel skrev 2010-08-12 18:56:56 följande:
    Tack yrvädret, den är superbra den där guiden. 
     
    Var nog lite otydlig. När jag har klippt till ett ben och viker det för att nåla och sy ihop innersömmen på benet så blir det längst ned (där jag ska sätta mudden) ojämnt. Alltså olika långt så att jag måste klippa till för att få det  jämnt.
    hm, mysko.....aja, det brukar inte spela så stor roll, klipp du jämnt, det brukar bli bra i slutändan ändå
  • Fiffa5
    Helena och Axel skrev 2010-08-12 18:47:01 följande:

    Hej!


    Som lite nybörjare på det här med att sy har jag en fråga. Syr byxor efter mönster i en bok och tycker det är så konstigt att när jag ska sy ihop ett ben (klipper bara i ett stycke) så stämmer det inte riktigt. Lägger jag gren mot gren så blir det olika längd i benet. Vad gör jag för fel? Gör ju efter mönstret..


    Är det inte bara så att det ena lagret med tyg sträcker sig mer än det andra när du syr ihop sömmen? Nåla ordentligt så borde det stämma när du sytt... 
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd