• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Jalapeno
    yrväder skrev 2010-08-18 20:10:25 följande:
    Förresten kan jag ju berätta att i februari kommer det en bebis
    grattis!!!
  • gewjyn
    Frosk skrev 2010-08-18 20:28:02 följande:
    Tack tjejer..kanske, kanske ska man våga skaffa sig en OL, men det får nog bli en julklapp till mig själv i så fall ;) Har ju verkligen inte plats för mer prylar heller egentligen. Stackars sambon :D

    Grattis Yrväder!
    Jag har klarat mig mycket bra med stretchsömmarna på min vanliga maskin i två år, men slog till och köpte mig en kombiOL  i somras. Jag är ännu inte säker på att jag tycker att det var värt investeringen... Visst själva sömmarna går fortare och blir snyggare, men det är ett evigt trädande och pillande, tycker jag. Jag lägger mer tid på att fixa med maskinen än på att sy, vilket är lite tråkigt. Men det kanske reder sig med ökad vana. Jag tycker också att det är pilligt att sy smådetaljer med den, som muddar och sånt. Men om man just har börjat sy och har en vanlig symaskin som har stretchsömmar så klarar man sig långt på den och en tvillingnål Det är ju bara själva ihopsömnaden som underlättas med OL, till fållar, applikationer osv. måste man ju ändå använda sin egen maskin eller skaffa sig en maskin med täcksöm.

    Grattis Yrväder!
  • plura
    yrväder skrev 2010-08-18 20:10:25 följande:
    Förresten kan jag ju berätta att i februari kommer det en bebis
    Grattis
    Skönt att du inte mått illa. 
  • uniMog
    yrväder skrev 2010-08-18 20:10:25 följande:
    Förresten kan jag ju berätta att i februari kommer det en bebis
    Men grattis vad roligt!
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • yrväder
    gewjyn skrev 2010-08-19 08:18:28 följande:
    Jag har klarat mig mycket bra med stretchsömmarna på min vanliga maskin i två år, men slog till och köpte mig en kombiOL  i somras. Jag är ännu inte säker på att jag tycker att det var värt investeringen... Visst själva sömmarna går fortare och blir snyggare, men det är ett evigt trädande och pillande, tycker jag. Jag lägger mer tid på att fixa med maskinen än på att sy, vilket är lite tråkigt. Men det kanske reder sig med ökad vana. Jag tycker också att det är pilligt att sy smådetaljer med den, som muddar och sånt. Men om man just har börjat sy och har en vanlig symaskin som har stretchsömmar så klarar man sig långt på den och en tvillingnål Det är ju bara själva ihopsömnaden som underlättas med OL, till fållar, applikationer osv. måste man ju ändå använda sin egen maskin eller skaffa sig en maskin med täcksöm.

    Grattis Yrväder!
    Men sa du inte en kombiOL? Då syr den väl både vanliga OLsömmar och täcksömmar? Om det inte är det kan jag inte påstå att det är så mkt pill jämfört med en vanlig maskin. Visst, det är fler trådar att trä vid färgbyte, men jag knyter och drar igenom och jag hann inte ha den mer än några veckor innan jag frågade mig själv varför jag inte köpt en tidigare, och nu, drygt 3 år senare hade jag aldrig velat byta bort den. Förutom att det blir otroligt snyggt och går fort, så är det ju lättare att få icke vågiga sömmar, och det var oxå en stor anledning till att jag köpte covern senare, för att få snygga platta dekorsömmar och fållar.
  • Mimmi 71

    Jag skulle inte klara mig utan OL. Älskar den! Jag har haft OL i ca 20 år (mammas från början och när jag bodde hemma så sydde jag på den). Det är alltså den första OL som mamma köpte för 20-23 år sedan, en Bernina 004 D, som jag syr på fortfarande

  • gewjyn
    yrväder skrev 2010-08-19 08:27:21 följande:
    Men sa du inte en kombiOL? Då syr den väl både vanliga OLsömmar och täcksömmar? Om det inte är det kan jag inte påstå att det är så mkt pill jämfört med en vanlig maskin. Visst, det är fler trådar att trä vid färgbyte, men jag knyter och drar igenom och jag hann inte ha den mer än några veckor innan jag frågade mig själv varför jag inte köpt en tidigare, och nu, drygt 3 år senare hade jag aldrig velat byta bort den. Förutom att det blir otroligt snyggt och går fort, så är det ju lättare att få icke vågiga sömmar, och det var oxå en stor anledning till att jag köpte covern senare, för att få snygga platta dekorsömmar och fållar.
    Jo, just min maskin är en kombi och det bidrar ju såklart till extra pill Det jag menade att få fram var att en vanlig OL inte fixar täcksömmarna, vilket jag trodde när jag började sy. Lätt att bli besviken om man skaffar sig en OL väldigt snabbt och förväntar sig mer än bara själva hopsömnaden.
    Mitt inlägg var kanske lite snabbt skrivet och förvirrande
  • tinni78
    yrväder skrev 2010-08-19 08:27:21 följande:
    Men sa du inte en kombiOL? Då syr den väl både vanliga OLsömmar och täcksömmar? Om det inte är det kan jag inte påstå att det är så mkt pill jämfört med en vanlig maskin. Visst, det är fler trådar att trä vid färgbyte, men jag knyter och drar igenom och jag hann inte ha den mer än några veckor innan jag frågade mig själv varför jag inte köpt en tidigare, och nu, drygt 3 år senare hade jag aldrig velat byta bort den. Förutom att det blir otroligt snyggt och går fort, så är det ju lättare att få icke vågiga sömmar, och det var oxå en stor anledning till att jag köpte covern senare, för att få snygga platta dekorsömmar och fållar.
    Jag kan inte annat än hålla med ang. OL, det tog nog inte mer än en dag innan jag gillade min och då hade jag aldrig sytt på någon förut. Jag är ganska säker på att jag skulle gett upp att sy i mjuka tyger om jag inte skaffat den.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd