• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • tinni78
    Ogabinne skrev 2010-10-04 20:51:38 följande:
    gewjyn o Tinni, tänk att det är just det numret jag har på väg hem. Plötsligt bara händer det. 
    Ibland kan man ha tur . Jag har också tänkt beställa det numret så jag hoppas inte du beställde det sista...
  • tinni78
    AMDA skrev 2010-10-04 21:06:59 följande:
    efter hqa designer I så kom designer II sen designer SE (som jag har) sen kom dimond och nu sist kom ruby.
    Designer SE finns ett helt gäng begagnade för runt 20-35000kr på blocket så kolla runt för det är ju inte så dyrt att skicka med bussgods. 

    Ang förklädesmönster i ottobre så finns det i fast de har det som utklädningskläder  så det är i samma nr som det finns kläder till en riddare vet jag.

    Själv har jag bloggat för även jag har sytt en del mössor. Fick mina tyger från USA idag och de är precis så fina som jag hoppats på, så i morgon ska det fotas nya tyger som ska upp i mitt tyggalleri  
    Å vad spännande med nya tyger, kul att dom motsvarade dina förväntningar.
  • melizza

    när ni syr kronmössorna....syr ni toppen med overlocken eller med avnlig symaskin?? jag förstår inte riktigt hur jag skulle sy i mitten med overlocken......det skulle ju bli ett hål i mitten


    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • Ogabinne
    tinni78 skrev 2010-10-04 22:54:39 följande:
    Ibland kan man ha tur . Jag har också tänkt beställa det numret så jag hoppas inte du beställde det sista...
    Kanske du får ta ett på nederländska!
  • tinni78
    melizza skrev 2010-10-04 23:02:31 följande:
    när ni syr kronmössorna....syr ni toppen med overlocken eller med avnlig symaskin?? jag förstår inte riktigt hur jag skulle sy i mitten med overlocken......det skulle ju bli ett hål i mitten
    Jag syr med overlocken, men det är lite trixigt att få till mitten. Men jag gör så här: Börjar bak och sy 1/4 del och sedan fram 1/4 del. Sedan lägger jag rätt sidspetsarna och syr dem i ett svep. Det svåra med mitten är att inte sy över fram eller baksömmen och samtidigt få med så mycket tyg i mitten som möjligt.

    Är det någon som har något bättre sätt att sy på så är jag nyfiken på det.
  • tinni78
    Ogabinne skrev 2010-10-04 23:16:46 följande:
    Kanske du får ta ett på nederländska!
    Den finns i alla fall fortfarande kvar med svensk översättning .

    Är det någon som har Creative workshop 303, De Bästa Damtopparna? Är dom mönstren bra? Det vore ju kul att ha bra mönster hemma om man hittar något tyg att sy till sig själv i.
  • Made in Taiwan
    Pejgan skrev 2010-10-04 14:07:22 följande:
    nej diamond, ruby och topaz verkar vara de nuvarande men det fanns (väl?) både en designer II och en designer SE innan det.
    Hmmm...verkar som om Ruby är bättre i pris än diamond. Dom andra ser inte ut att ha den stora fina skärmen. :) 45 000.... jag får börja spara.. haha
  • miniliten
    mamma på vift skrev 2010-10-04 19:36:44 följande:


    Jag har knåpat ihop ett gäng mössor
    Testade en ny modell, den som är på understa raden. Vet att fler i tråden sytt sådana mössor. Det var en rolig modell att sy. Grodan haffade den i turkosa moln direkt. "Min" sa han och tog på sig den Bättre betyg kan man väl knappast få
    hur syr ni dom där mössorna.. har som du skrev sett domi många andra bloggar... men finns det mönster nånstans ifrån lr måste man ge sej på total hjängympa för o lista ut hur dom är gjorda =)??
    dom är riktigt fina och skulle nog uppskattas hrä hemma av barnen!!
  • AMDA
    Made in Taiwan skrev 2010-10-05 03:18:45 följande:
    Hmmm...verkar som om Ruby är bättre i pris än diamond. Dom andra ser inte ut att ha den stora fina skärmen. :) 45 000.... jag får börja spara.. haha
    Dimond och SE har lika stora skärmar och SE finns som sagt begagnade för mindre summor än Dimonden.
    Om du ska köpa brodermaskin så behövs även program och det är där som priset sticker iväg.
    Om du inte hade tänkt göra några egna broderier utan bara hålla dg till de som finns att köpa så klarar du dig med ett enkelt översiktsprogram och det finns några gratis sådana.
    Men vill du ändra i broderierna, göra egna (stygnsätta) så blir det dyrare och ska du ha husqvarnas egna program blir det ÄNNU dyrare tror deras program är det dyraste man kan hitta på marknaden nu.
    Om du tänkt köpa maskin hos handlare så brukar de säga att man MÅSTE ha deras program till deras maskiner men alla program funkar till deras maskiner och det skiljer stora summor på dom.

    Ja just det en sak till som INTE försäljaren meddelade mig om var att deras maskiner är för hushållsbruk dvs de är inte gjorda för att sys/broderas på varje dag, detta är något servicegubbarna har talat om för mig efteråt då de märkte att min gick lite mer än den vanliga hushållssömmerskans maskin. Detta trots att jag berättade för försäljaren att jag jobbade med sömnad och att den skulle sys på varje dag.
  • Ogabinne

    Har precis varit och hämtat ut ett paket med manchester och fleece från Stoff och stil som jag tänkte göra tossor av. Ännu en gång är jag skitbesviken på tygerna, som om jag inte borde lärt mig vid det här laget att SoS inte är = bra kvalite. Drar man med naglarna på tvären på den s.k. manchestern kan man med nöd och näppe urskilja räfflorna väldigt svagt, bortsett från det känns det som jag köpt vanligt tunnt bomullstyg.

    Fleecen är jag nöjd med dock. Typ 10 gånger tjockare än manchestern, och jag skojar inte.

    Nä, nu får det vara slut på SoS experiment. Mudd och fleece köper jag gärna därifrån, men deras sketna manchester och sliskjersey kan de behålla.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd