• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • tinni78
    Fiffa5 skrev 2010-10-28 12:52:17 följande:
    Nu har jag sytt klart velourset till mina brorsöner i skottland. Stl 80 och 110. De ska få de först till jul men jag tar med mig paketen på lördag när jag åker dit. 
    Så fina set! Jag borde köpa lite av den där bilvelouren till min son, det är ju bara så fin.
  • Pumpalicious
    Mina namnlappar som jag märker mina kläder med börjar ta slut. Kollade orderhistorik hos leverantören och inser att jag förbrukat 900 lappar på 1,5 år. Galet!
  • Mimmi 71
    Lind1981 skrev 2010-10-28 13:52:38 följande:
    alla här inne är så kreativa och effektiva!!! ni är jätte bäst!
    Jag får ingen tid över vid maskinen på dagarna o när "pappa" kommer hem vill man ju umgås lite så nätterna har tidigare varit min bästa tid att sy på men nu har jag ju börjat jobba lite igen och då är det på nätterna jag jobbar så då skiter det sig med.
    Hur hinner ni allt.
    Så känner jag också! Heltidsjobb, en sambo som bygger garage på vardagskvällarna, jag sköter all markservice gör att man är helt död vid åttatiden när lilleman har lagt sig. När sambon kommer in vid niotiden så blir det en kort stund med umgänge och sedan stupar jag i säng. Sömnaden får ske på helger och då samtidigt som jag tar hand om lilleman (garagebygge igen ).

    Då jag har 2 julmarknader, en designmarknad och Galleri Hemsytt att vara med på innan jul så har jag faktiskt funderingar på att ta semester någon/några dagar för att få lite sytt.
  • Ogabinne

    Okej tjejer. Nu är det menast att jag ska sitta framför tv'n och låta maskinen spotta ut massor med goa tossor, men ändå sitter jag kvar i köket framför datorn. För mig är det svårt att komma igång, men när jag väl börjat vill jag inte sluta.

  • Ullerull

    å viket snyggt "bil-set"

    och vilken snygg nesccesär 

    känner igen det där med tiden, gubben minisolerar  garage/förråd och lilldotera min hon är helt hopplös det går knappt sy något när hon är vaken och kl 20:30 när barnen somat är jag oftast ganska trött...suck...

  • Leiben

    Frida: Gud vad snygg neccesär!  Vilka proffs ni är!

    Får man besvära med en fråga till? Kanske lite svår men helt plötsligt är ratten för nålen liksom trög, speciellt när man rattar den för hand kanske vart 4:e varv, Nåt är vajsing. Maskinen är eätt ny en vanlig husqvarna classic.
    har tagit ut och rengjort där under där spolen sitter men nåt är knas. någon ide? det låter lite lite suspekt också när jag syr.

  • tinni78

    Det där med sytid är inte det lättaste, jag tycker att jag ägnar ganska mycket tid åt syendet eftersom jag är hemma. Men jag kan inte förstå hur alla hinner sy massor av marknadssömnad, jag hinner bara sy lite till mina egna barn och några beställningar. Så när jag börjar jobba efter årsskiftet lär det inte bli mycket sytt här.


  • Mimmi 71
    tinni78 skrev 2010-10-28 21:32:58 följande:

    Det där med sytid är inte det lättaste, jag tycker att jag ägnar ganska mycket tid åt syendet eftersom jag är hemma. Men jag kan inte förstå hur alla hinner sy massor av marknadssömnad, jag hinner bara sy lite till mina egna barn och några beställningar. Så när jag börjar jobba efter årsskiftet lär det inte bli mycket sytt här.


    När man syr till marknader så massproducerar man ju på ett helt annat sätt. Man slipper byta trådar och klippa och tänka emellan varven Igår kväll fick jag faktiskt 7 muddbyxor klara 8. Själva byxorna var redan tillklippta. Ett par hamnade dock under OL-kniven och fick ett litet hål strax ovanför benmudden så dessa skall sys om från stlk 98/104 till 86/92 så får lilleman ha dem istället

    Under tiden jag sydde dessa byxor så fick brodermaskinen jobba med att brodera 5 apor på lika många tröjor.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd