• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Du och Jag ver2
    madebyinferno001 skrev 2010-10-29 20:37:06 följande:
    Efter att en lång tid mest bara sytt i mjuka tyger och på min OL har intresset för "stela" tyger kommit igång, mycket tack vare min praktik som textillärare (fick förresten vikariera för den ordinarie i tisdags och det gick super)!

    Hoppas jag får lite sytid under helgen för nästa vecka är det höstlov och alla barnen är hemma = inte mycket sytid med andra ord

    Någon som sytt en luva med inbyggd halsduk? Såg en variant i en föräldratidning på bvc igår... måste testa iaf!

    Gärna en förslagslista på vad ni brukar sy och ge bort i present till vuxna (även barn) som inte är kläder!?
    oh - har du lite tips för stela (vävda gissar jag på att du menar! ) tyger?! Har massa som ligger som jag inte riktigt har kommit fram till vad jag ska göra med... Sydde ju lite dockörngott å saker till dottern i somras - så då gick det åt lite iaf! Men sen då!?

    Ang ge bort saker så brukar jag göra lite spishanddukar (antingen roligt mönster på tyget eller linne som jag broderat - me maskinen - på.), Bröd/bakdukar (broderade), förkläden (med broderi) - både till stora å små - dam å herr!, grytlappar.
    Till de små brukar de bli div kramdjur, "pyjamasdjur" (sånna som man lägger pyjamasen i), skallror, sackosäck
  • Du och Jag ver2
    madebyinferno001 skrev 2010-10-29 20:55:49 följande:
    en sån här alltså... hittade den på www.yporque.com

     


    smart!

    Oh, nu kom jag på att en väpnarluva står på min att sy lista!

    Har syhelg här med  - äldsta dottern ämtas utav min mor å far imorn lunch! Sen ska vi iofs bort på kvällen - men på söndag ska jag väl hinna me en massa också hoppas jag! *kul*
  • madebyinferno001
    Du och Jag ver2 skrev 2010-10-29 21:15:40 följande:
    oh - har du lite tips för stela (vävda gissar jag på att du menar! ) tyger?! Har massa som ligger som jag inte riktigt har kommit fram till vad jag ska göra med... Sydde ju lite dockörngott å saker till dottern i somras - så då gick det åt lite iaf! Men sen då!?

    Ang ge bort saker så brukar jag göra lite spishanddukar (antingen roligt mönster på tyget eller linne som jag broderat - me maskinen - på.), Bröd/bakdukar (broderade), förkläden (med broderi) - både till stora å små - dam å herr!, grytlappar.
    Till de små brukar de bli div kramdjur, "pyjamasdjur" (sånna som man lägger pyjamasen i), skallror, sackosäck
    På listan står vetevärmare, "rispåsar" fast med vete i till barnen att leka med, dörrstopp, dragormar till våra dragiga fönster. Med småbitar håller jag på att samla ihop till ett lektäcke åt bebis, kan ju vara stimulerande med en massa olika tyger att kika på för jag är less på alla köpelektäcken och babygym...

    Hade jag kunnat virka hade jag velat göra en matta till toaletten och kanske sittdynor till bilen (har skinnklädsel) av remsor av vävda tyger Såg de gjort det med fleece klippt i remsor i Stoff o stilkatalogen för ett par år sen, måste bli varmt och gosigt och en fleecefilt från ikea lr rusta kan man ju med gott samvete slakta för det ändamålet...

    Har redan sytt en radda med pennfodral och nessesärer till barnen, nessesärerna är så pass stora att 1,5 och 3 åringen får plats med två ombyten i den och 5 åringen ett iaf, perfekt på dagishyllan ihop med blöta vantar så de syddes i vaxduk resp. vaxat tyg.

    Måste skriva ner ideér vad jag vill/ska sy på en gång för annars är det borta ur minnet lika snabbt...
  • Du och Jag ver2
    madebyinferno001 skrev 2010-10-29 22:01:16 följande:
    På listan står vetevärmare, "rispåsar" fast med vete i till barnen att leka med, dörrstopp, dragormar till våra dragiga fönster. Med småbitar håller jag på att samla ihop till ett lektäcke åt bebis, kan ju vara stimulerande med en massa olika tyger att kika på för jag är less på alla köpelektäcken och babygym...

    Hade jag kunnat virka hade jag velat göra en matta till toaletten och kanske sittdynor till bilen (har skinnklädsel) av remsor av vävda tyger Såg de gjort det med fleece klippt i remsor i Stoff o stilkatalogen för ett par år sen, måste bli varmt och gosigt och en fleecefilt från ikea lr rusta kan man ju med gott samvete slakta för det ändamålet...

    Har redan sytt en radda med pennfodral och nessesärer till barnen, nessesärerna är så pass stora att 1,5 och 3 åringen får plats med två ombyten i den och 5 åringen ett iaf, perfekt på dagishyllan ihop med blöta vantar så de syddes i vaxduk resp. vaxat tyg.

    Måste skriva ner ideér vad jag vill/ska sy på en gång för annars är det borta ur minnet lika snabbt...
    Ah - appropå rispåsar att leka med - hittade på de rispåsar i olika figurer å former som jag sydde till min lillasyster när jag var liten! (mor å far tömde vinden i somras). De är sydda i filt - skulle tro det var från Allt om Handarbete. Måste nästan ta kort på dem för de va verkligen söta!

    Ja, lekmattor kan man göra fina! Har gjort två själv så lär väl inte behöva nå mer nu... Men div väskor å så går ju alltid åt!

    Ja, hrm, min lista bara ökar å ökar å ökar!!

    Nä, nu ska jag sova så jag kommer upp i tid imorn och kan börja sy! Först på listan står alla mössorna...
  • plura

    Bibbi är ju heelt otrolig!
    Beställde tråd och en del annat igår, hade glömt nån uppgift så vid 14 var det väl klart vad jag skulle ha.
    Idag i min brevlåda ligger ett paket från henne.
    Vilken service!
    Nu kan jag redan i helgen sy några tröjor jag klippt ut. 
    (Fast nästa gång tar jag mig tiden att skicka tygprover för bästa färgmatchning :))

  • plura
    madebyinferno001 skrev 2010-10-29 20:55:49 följande:
    en sån här alltså... hittade den på www.yporque.com

     


    Har sett sådana stickade både med och utan huva -fast de var svindyra.

    Strumpan:
    Jättefin

    Jala:
    Du gör ju jättefina saker, men jag förstår dig. Man vill inte stressa i onödan.
    Det ska vara roligt och inte ett måste. Som kanske inte riktigt blir värt det i pengar heller.
    -Var ligger priserna på att få stå på en marknad ungefär?
  • Jalapeno
    plura skrev 2010-10-29 23:00:52 följande:
    Jala:
    Du gör ju jättefina saker, men jag förstår dig. Man vill inte stressa i onödan.
    Det ska vara roligt och inte ett måste. Som kanske inte riktigt blir värt det i pengar heller.
    -Var ligger priserna på att få stå på en marknad ungefär?
    tack!! detsamma
    en kostar 400 och en bara 100 men den sistnämnda har nog ingen marknadsföringsbudget alls. Jag har bara stått på en enda marknad, den för 400 i somras och sålde för mindre än 300  om man räknar bort de köpare jag kände. Tur det fanns ett uppdämt "behov" bland vännerna
  • klara07
    madebyinferno001 skrev 2010-10-29 20:55:49 följande:
    en sån här alltså... hittade den på www.yporque.com

     


    En sån hade jag för några år sen i fleece, måste ju vara busenkel att sy - bara en söm bak (om man syr i fleece)
  • uppochner

    Jag gjorde ett riktigt bra fynd på en loppis idag. Boken "Sy barnkläder av mjuka tyger" + ett fint bomullstyg på 1,5 meter för 
    det ynka priset 10 kronor... Boken hade hela och fina mönsterark och såg ut att vara i nyskick. Så nu är jag nöjd = ) 


Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd