• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Jalapeno
    plura skrev 2010-11-05 10:58:01 följande:
    Åh till våren (när jag ska gå) kanske en dresscode kunde vara nåt.
    Typ en turban i de nu klassiska molntygerna eller så. 
    FL-are gör det med stil!

    lyckades iallafall fika med en hel hög jättetrevliga bloggare där några var nya bekantskaper "irl"

    tack för idag! 
  • tinni78
    Strumpan 78 skrev 2010-11-05 16:06:24 följande:

    Jag har ägnat alldeles för många timmar åt att sy en omlott body. Nu är den i princip klar, och vad gör jag då?? Jo, placerar en tryckknapp fel, den hamnade för långt ner och för långt in...Finns det nått sätt att rädda det hela? Gissar att om jag tar bort tryckknappen så finns där hål?

    Sen undrar jag en annan sak, när man kantar med muddväv. Hur långt ska man ha i förhållande till där det ska sitta? Hur gör ni? Jag använde ju ett färdigt mönster och klippte middväven efter beskrivningen, men jag tyckte jag fick dra lite väl mycket i det när jag sydde.

    Brukar ni utgå från ett färdigt plagg för att sy ett plagg som ni inte har nått mönster till? Hittade en body som var lite bättre i storlek än den jag sydde innan. Visst borde jag väl kunna rita av den och använda den som mall?


    Ang. kanppen har jag sett i någon blogg bilder på hur man gör för att få bort den smidigast. Om jag inte minns fel så använde man tång för att knipsa av ringen. Det kanske är någon annan som vet vilken blogg det är i.

    Jag använder mig inte av beskrivningen när jag klipper/skär kantbandet utan jag klipper hela tygets bredd och töjer på känsla, de flesta gångerna har det fungerat bra.

    Jag har alltid sytt efter mönster men inte rakt av, jag brukar ha ett eller ett par köpta plagg som jag mätt och jämfört med och justerat efter. Jag har bl.a. sytt 6 tröjor/tunikor/klänningar efter samma grundmönster och inget är lika, 5 av dem finns det bilder på i min blogg.
  • plura

    Hmm vem var det som skrev om att ta bort tryckknappar? -återkommer om jag hittar det.

    Tycker att det är lite svårt att säga nåt exakt om muddväv då den ofta både töjer sig olika och inte alltid drar ihop sig helt. Tycker faktiskt att det är svårt när det kommer till just midjor -de ska inte sitta för hårt men inte heller åka ner.
    Brukar iallafall höfta lite (ögonmåtta 75%) fast visst har det blivit för slappt nångång både i hals eller runt midjan.
    Jag skyller på billig Traderamudd -för inte kan det väl vara jag som......

    Jala:
    Åh lät kul -en fika med likasinnade är aldrig fel =) 

  • madebyinferno001

    Har två mindre rislampor och en stor från ikea som är fomade som en cylinder, nu har de åkt på stryk av barn och katter mer än en gång och ser inte roliga ut minst sagt, så jag funderar på att försöka klä om dem.
    Någon som gjort något liknande och kan komma med lite råd och tips innan jag drar igång med försöken???

  • LumLumLum

    Och vem går frivilligt upp klockan fem en lördagmorgon? Jo, jag såklart, som ska på syfestivalen.

    Ha en bra lördag hörrni!

  • sarahl
    GOBLIgobli skrev 2010-11-05 10:46:19 följande:
    Jo jag gillar det enkla i den men undrar om hjärtanen håller sig vita även efter tvätt? Kan misstänka att de blir lite rosa oavsett hur man tvättar.
    De var lite svagt rosa redan innan tvätt. O Anna på Mjuka tyger skulle behöva gå en charmkurs.
  • Jessika82

    Hej. Nu sitter mina sykompisar (mamma och min syster) i ett plan på väg till Stockholm och syfestivalen, här ligger jag i soffan med en bebis som är 10dagar och är lite avis... Och vill oxå gå på symässan,

  • gewjyn
    sarahl skrev 2010-11-06 08:17:03 följande:
    De var lite svagt rosa redan innan tvätt. O Anna på Mjuka tyger skulle behöva gå en charmkurs.
    Hur gick det med inköpen? Nyfiken Konstigt att hon inte lär sig, hon får ju kritik för att hon inte är serviceminded titt som tätt. Och Jny och znok får hyllningar för sin fantastiska service.
  • GOBLIgobli
    plura skrev 2010-11-05 10:58:01 följande:
    Åh till våren (när jag ska gå) kanske en dresscode kunde vara nåt.
    Typ en turban i de nu klassiska molntygerna eller så. 
    FL-are gör det med stil!
    Jo just nu skulle jag behöva en turban känns det som, var till frissan igår och nu är håret så kort att jag känner mig ovan. Tur att det växer! Ville bara gnälla lite....

    Snart till Sthlm!! Hoppas JNY fått in vilda djuren och att det finns hjärtan kvar till mig. Och syvänner!!
    MenÅÅÅ...
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd