• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Jalapeno
    Ogabinne skrev 2010-11-08 18:33:24 följande:
    Egna. Man får inte sälja efter någon annans mönster utan tillåtelse.
    vilket tyvärr gör att man inte kan se varifrån alla hämtat sina mönster. För det är långt ifrån alla som faktiskt gör sina egna mönster från grunden. Det är ju lätt att känna igen gynthers jackor , men det tog ett tag innan jag fattade vad det var. 
  • Skumboll
    Lallan skrev 2010-11-08 20:36:08 följande:
    Tips på hur man lyckas klippa till en fin rektangel av velour med krulliga kanter. Ska sy två filtar till bebbarna och det blir tro det eller ej filtpremiär i trikåtyger. Något annat man bör tänka på?
    Jag vet inte om det bara är jag som gör så, men jag lägger alltid de två tygerna (en velour och en jersey) i olika trådriktningar, då blir inte kanterna bubbliga/vågiga. 
    Och ska du få en fin rektangel så skulle jag först göra ett mönster.
    ♥ Simon ♥
  • Lallan
    Lallan skrev 2010-11-08 20:36:08 följande:
    Tips på hur man lyckas klippa till en fin rektangel av velour med krulliga kanter. Ska sy två filtar till bebbarna och det blir tro det eller ej filtpremiär i trikåtyger. Något annat man bör tänka på?
    "Mottages tacksamt" skulle det ju stå också efter första meningen.
  • Lallan
    Skumboll skrev 2010-11-08 20:40:45 följande:
    Jag vet inte om det bara är jag som gör så, men jag lägger alltid de två tygerna (en velour och en jersey) i olika trådriktningar, då blir inte kanterna bubbliga/vågiga. 
    Och ska du få en fin rektangel så skulle jag först göra ett mönster.
    Vilken tur för mig att velourbiten till den ena filten bara räckte på fel ledd då

    Ja kanske lika bra att göra ett mönster, har nog fuskat tidigare men då har det varit bomullstyg och fleece och det är ju aningen lättare.
  • Sandrakim
    plura skrev 2010-11-08 10:49:33 följande:
    Fyy! -inte tipsa på det här viset
    Har aldrig varit in på deras sida (bara sett det Znok haft) och ja nu hittade jag ju mer som jag "måste" ha
    Ja Michas Stoffecke (hur det nu stavas) verkar ha mycket fint, men som sagt jag fattar heller inte riktigt hur man ska gå tillväga. För att inte tala om de finska butikerna.
    Nästan tur att frakten är så dyr, för då är det lättare att låta bli.

    Mimmi:¨
    Härligt med lite på pluskontot.
    Antar att det gick rätt ok på marknaden då  
    Jag kan hjälpa till med finskan om det behövs. Jag talar det inte flytande, men nät-shopping klarar jag av!  Jag hinner inte läsa allt som skrivs i tråden, men lämna ett meddelande så svarar jag så fort  jag ser det (varannan- var tredje dag ungefär loggar jag in på familjeliv):
  • Pumpalicious
    Jalapeno skrev 2010-11-08 20:39:02 följande:
    vilket tyvärr gör att man inte kan se varifrån alla hämtat sina mönster. För det är långt ifrån alla som faktiskt gör sina egna mönster från grunden. Det är ju lätt att känna igen gynthers jackor , men det tog ett tag innan jag fattade vad det var. 
    Tell me the secret!
  • Knastroll82
    myran83 skrev 2010-11-08 21:07:25 följande:
    En fråga till alla.

    Vart beställer ni era tyger?

    Snälla ge med tips
    STOFF & STIL
    Ohlssons
    MG-TYGER
    Jofotex
    JNYdesign
    Znok
    Kameleont Design
    E-slöjd

    Och angående trosor så ska det finnas mönster i en ottobre tidning, nummret vet jag dock inte.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd