• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Pumpalicious

    Planerar julklappar och tänkte ge mig på att sy mjukisbyxor till nästan hela tjocka släkten. Någon som vet något bra mönster till vuxna?

  • Ogabinne
    emptythorn skrev 2010-11-10 15:31:03 följande:
    Ogabinne: Tack för posten!
    Vassegodis!! Hoppas han får nytta av den!
  • GOBLIgobli
    sarahl skrev 2010-11-10 09:09:30 följande:
    Är det någon som kan beskriva hur man rundskär?
    Kanske lite missvisande att säga rundskära för det går inte med annat än en sax. Om man inte trär tyger runt en stor cylinder...  
    Jag gör så att jag ritar streck på det rundstickade tyget i den bredd som remsan ska vara i, tvärs över och lite på snedden och på båda sidor. Den man ska vara noga med är att klippa rätt från början så det verkligen går i spiral.
    MenÅÅÅ...
  • madebyinferno001
    emptythorn skrev 2010-11-10 15:32:23 följande:
    Är den här maskinen nåt att ha?
    www.blocket.se/stockholm/Overlock_symas_Broth...

    OBS! Inte min annons.
    Har en liknande som heter Lock 1034D som iofs gör sitt jobb men låter som ett tröskverk plus att motorn är lite svag tror jag för trycker man lite mindre på pedalen så står motorn bara och brummar och trycker man lite till så syr den iväg i 180 och det är svårt att hänga med

    Har önskat mig en ny annan OL men inte kommit till skott att göra efterforskningar om vilken ännu...

    Vad har ni andra för OL, vad kostade den och är ni nöjda, fler finesser på dem??
  • sarahl
    GOBLIgobli skrev 2010-11-10 18:58:19 följande:
    Kanske lite missvisande att säga rundskära för det går inte med annat än en sax. Om man inte trär tyger runt en stor cylinder...  
    Jag gör så att jag ritar streck på det rundstickade tyget i den bredd som remsan ska vara i, tvärs över och lite på snedden och på båda sidor. Den man ska vara noga med är att klippa rätt från början så det verkligen går i spiral.
    Nu förstod jag inte nått!Skäms
  • diggling
    uppochner skrev 2010-11-10 21:29:30 följande:
    Ni som syr i trikå, lägger ni ut mönstret lite på snedden för att undvika att sömmarna ska snurra sig?
    Nej, det gör jag inte. Då blir ju trycket på det färdiga plagget snett. Eller tänker jag fel???
    Men jag förtvättar alltid tygerna för att undvika att sömarna ska dra sig.
  • gewjyn
    sarahl skrev 2010-11-10 21:58:57 följande:
    säker med ljus o lykta limegröna flodhästar från jofotex!
    Det har jag en bit, vet inte hur mycket, hur mycket behöver du?
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd