• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • diggling

    Grrrr!

    Tänkte jag skulle sy ihop 2 par byxor som jag hade liggande. Men när jag sätter mig framför OL´n så går den skittrögt (märkte ingenting senast jag sydde). Försöker vrida på handjulet, men det går jättetrögt vid ett ställe. Har smörjt. Tänkte även lossa handhjulet, men det får jag inte bort fast jag skruvat ur skruven.
    Finns det nån som har nått annat tips?
    Tror ni jag kan sy ändå (tills jag lämnar in den), eller sabbar jag ännu mer då?

  • Infinite Joy
    yrväder skrev 2010-11-24 21:53:01 följande:
    tror säkert du kan göra av samma, är nog inte så mkt till passform på den Ta bara nog stor storlek.
    Mm.. kanske ska göra ett försök. Han är en liten människa.... 173 cm, 60 kg... borde väl inte vara så jobbigt mesd dragkedja. Praktskt efter förlossningen oså då det ska ammas. Då kan du ju ha den som pyamas oxå.... om du samsover alltså. Åtminstone har då iaf jag inte velat ha täcke med liten bebis.
  • yrväder
    diggling skrev 2010-11-24 22:02:46 följande:
    Grrrr!

    Tänkte jag skulle sy ihop 2 par byxor som jag hade liggande. Men när jag sätter mig framför OL´n så går den skittrögt (märkte ingenting senast jag sydde). Försöker vrida på handjulet, men det går jättetrögt vid ett ställe. Har smörjt. Tänkte även lossa handhjulet, men det får jag inte bort fast jag skruvat ur skruven.
    Finns det nån som har nått annat tips?
    Tror ni jag kan sy ändå (tills jag lämnar in den), eller sabbar jag ännu mer då?
    kolla att trådarna är trädda rätt, vet att dom fastnat för mig en gång och då gick det skittrögt.
  • diggling
    yrväder skrev 2010-11-24 22:18:34 följande:
    kolla att trådarna är trädda rätt, vet att dom fastnat för mig en gång och då gick det skittrögt.
    Jag är så lat, så det hade jag hoppats att slippa . Men, men.
  • diggling
    yrväder skrev 2010-11-24 22:18:34 följande:
    kolla att trådarna är trädda rätt, vet att dom fastnat för mig en gång och då gick det skittrögt.
    Tack för tipset, men det var för bra/lätt för att vara sant . Klippte av trådarna och försöker handmata, men det sitter helt fast nu. Dags för service.
    Kan det vara så att maskinen är sur på mig för att jag har pratat om att skaffa en ny? Fast då borde hon ju visa sig från sin allra bästa sida istället
  • tinni78
    yrväder skrev 2010-11-24 21:52:36 följande:
    Haha Nu drog jag igång värsta hetsen här Kanske måste sy en då, men det är ju det där med benen, eller så får man helt enkelt skala av sig den när man ska på toa. Knappar kändes opraktiskt. Kanske dragkedja

    Jag råkar nämligen ha tyg så det räcker, köpte en mörklila stuvbit på ohlssons för länge sen som var tänkt att bli en huvtröja och mjukisbyxor, och så har jag en dragkedja som matchar exakt från www.zipperstop.com Annars hade jag nog inte gjort det, 3 meter tyg kändes dyrt...

    Kanske inte så färgglatt, men jag får väl piffa upp med turkosa eller limegröna muddar eller nåt
    Så perfekt att du har allt redan! Jag tror inte att toabesöken är några större problem för man har väl ändå en t-shirt under.

    Jag måste ta tag i det där med att sy i dragkedjor så jag också kan göra en heldress, med mitt tempo blir den nog klar till nästa höst .
  • Ogabinne
    tinni78 skrev 2010-11-24 22:49:32 följande:
    Så perfekt att du har allt redan! Jag tror inte att toabesöken är några större problem för man har väl ändå en t-shirt under.

    Jag måste ta tag i det där med att sy i dragkedjor så jag också kan göra en heldress, med mitt tempo blir den nog klar till nästa höst .
    Det är samma här. Så mkt på gång på en och samma gång, och så många projekt och "önskar att göra" som puttas undan av nya "önskar att göra". Jag syr några timmar varje kväll plus att jag har 3 dagar i veckan á 5 timmar att sy, ändå får jag inte gjort så mkt jag vill.

    Nu har jag iaf äntligen lyckats lägga en beställning hos JNY. Nu får jag rappa på att få klart allt som ligger utklippt här innan de kommer, annars vet jag hur det slutar. Nytt tyg = Vill sy utav direkt = Allt annat läggs undan och UFO högen svämmar över.
  • Pumpalicious

    Mysdress; blixtlås, 3m collagetyg och mönster gick på 396kr inkl. porto. Ganska bra med tanke på vad de riktiga One Piece kostar.

  • plura
    Du och Jag ver2 skrev 2010-11-24 13:00:53 följande:
    hm, fast då ar det nog "fel" kudde (fast dessa går ju säkerligen lika bra!) Du köpte de blåa va!? Det finns på sov avd som är ihoprullade i plastförpackning - mera vadd i dem! (å tar mindre plats hemma när man inte använder dem!, ja, innan man öppnat förp då!)

    Haha - dock så kostade de ju inte särsklit mkt så gissar att det inte spelar nån roll
    Jepp, letade efter "vanliga", men var nog alldeles för radiostyrd på sovavd. för jag hittade inget. Mycket billigare än sybehörsaffären iallafall
    Ska leta bättre nästa gång.
  • plura
    Pumpalicious skrev 2010-11-25 06:54:14 följande:
    Mysdress; blixtlås, 3m collagetyg och mönster gick på 396kr inkl. porto. Ganska bra med tanke på vad de riktiga One Piece kostar.
    Ja nu blev jag suuugen!
    Maken har velat haft den med Norgeflagganmotivet -men nu är han ju arbetslös så då kan han gott få en blå med gula detaljer
    Fast först en till mig.
    När det gäller toabesöken så lär man väl mest ha den hemma och behöver inte tappa ner den i okänt kiss.
    Även om "känt" kiss också är mindre trevligt att sätta sig i, om nån av sönerna slarvat
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd