• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Skumboll

    Jag skulle gärna ta ett strykjärn, en dammsugare eller hushållsmaskin i födelsedagspresent eller julklapp. Bara jag får något, haha! (vi ger inte varandra julklappar och jag fyller år så pass att alla glömmer min födelsedag, inklusive gubben!)


    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    madebyinferno001 skrev 2010-11-26 21:52:19 följande:
    Vad har ni för overlock, vad kostade den och är ni nöjda????  Måste ju veta vad jag ska önska mig
    Jag har en Babylock Imagine. Köpte min för 8000 (endast provkörd) men jag tror att den annars kostar närmare 12000. 
    Är jättenöjd!
    ♥ Simon ♥
  • yrväder
    Jalapeno skrev 2010-11-26 21:43:19 följande:
    www.sysidan.se/lingo/index.htm här har du alla svar

    interlock ser likadan ut på rätsidan som på avigan och krullar sig därför inte och är lätt att sy i. lite mindre elatisk och ofta lite tjockare

    trikå=knitted fabric=jersey

    singlejersey = tyg som ser ut osm vanlig rätstickning. Krullar sig i kanterna och är ganska tunt men elastiskt 
    specifiseras ska kanske att det finns olika sorters singeljersey, för singeljersey i 100 % bomull är INTE elastiskt. För att singeljersey ska vara elastiskt krävs inblandning av lycra, runt 5 %
  • gewjyn

    Jag har köpt chiffong för att sy mig en klänning till syrrans bröllop den 18 dec, men när jag fick hem den blev jag lite rädd att jag inte ska klara att sy i den den är ju jättetunn! Är det någon som har några tips?

  • emptythorn
    Skumboll skrev 2010-11-26 22:06:17 följande:
    Jag skulle gärna ta ett strykjärn, en dammsugare eller hushållsmaskin i födelsedagspresent eller julklapp. Bara jag får något, haha! (vi ger inte varandra julklappar och jag fyller år så pass att alla glömmer min födelsedag, inklusive gubben!)
    Åh, och jag avskyr att få "onödiga" saker, jag önskar mig nästan enbart "bra att ha saker". Typ strykbräda, ett nytt strykjärn, knappnålar etc. Men tror ni jag får det? Näe, det tycker alla andra är så tråååkigt att köpa. Så då får jag nåt annat eller pengar, och tror ni jag går och köper en ny strykbräda för pengar jag kan köpa tyg för? Inte en chans.
  • FannyN
    Jalapeno skrev 2010-11-26 20:57:18 följande:
    jo, precis. Det är skruvar rakt fram, ovanför nålarna, inte på sidan som vanliga hushållsmaskiner. Du använder en liten sexkantig mejsel som du fått med
    Jag har inga tillbehör...men det måste väl gå att köpa en ny på husqvarnabutiken?
  • GOBLIgobli
    Skumboll skrev 2010-11-26 22:09:28 följande:
    Jag har en Babylock Imagine. Köpte min för 8000 (endast provkörd) men jag tror att den annars kostar närmare 12000. 
    Är jättenöjd!
    Åh åh, en SÅN vill jag också ha!! Tycker du det funkar bra med luftträdningen och att den inte har trådspänningsvred?
    MenÅÅÅ...
  • GOBLIgobli
    Jalapeno skrev 2010-11-26 17:25:59 följande:
    jag har fått dammsugare, hushållsassistent och personvåg i present av min käre make. mina kollegor, bara män, är impade att han fortfarande lever
    HAHAHAHA!!!! Lucky dude!!
    MenÅÅÅ...
  • Skumboll
    GOBLIgobli skrev 2010-11-27 12:34:40 följande:
    Åh åh, en SÅN vill jag också ha!! Tycker du det funkar bra med luftträdningen och att den inte har trådspänningsvred?
    Jepp! Luftträdningen är helt fantastisk, jag förstår inte hur man klara sig utan. Och några trådspänningsvred saknar jag inte. Det finns en skruv man kan justera gripartrådarna med, men det har jag aldrig behövt göra. Det är det som är så skönt, man trär den på nolltid och man behöver inte fundera på några inställningar, bara att sy!
    Köp köp köp!  
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd