• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Du och Jag ver2
    sarahl skrev 2010-11-29 15:31:32 följande:
    jag skall sy en applikation av röd velour på en vit klänning. Nu hade jag bara otvättad av det röda. Men tror ni det funkar att ta en bit o koka den på spisen? o torka på element? har inte tid att vänta tills vanliga maskinen tvättat o sedan vänta på att det torkar?
    Hm, vet inte om jag skulle koka det kanske - då blir det ju 100grader... Men tvätta det i varmt vatten (ska väl helst vara 60 grader, men koka upp lite vatten å spä med lite kallt!) Behöver ju inte tvättas i tvättmaskinen!
  • camilla178

    Blir sur på dessa fraktkostnader! Rödluvantyget har kommit till Liandlo, och där finns bara det tyget ,men frakten går på 65 kr. Man måste ju köpa många meter för att den frakten ska kännas ok...

  • yrväder
    camilla178 skrev 2010-11-29 18:48:16 följande:
    Blir sur på dessa fraktkostnader! Rödluvantyget har kommit till Liandlo, och där finns bara det tyget ,men frakten går på 65 kr. Man måste ju köpa många meter för att den frakten ska kännas ok...
    surt! Kikade på det men bestämde mig för att det inte var nog fint. Men störigt när dom bara har det tyget...
  • yrväder

    Tacka vet jag strömming. Kollade vad frakten för 0.5/1 meter tyg skulle gå på och det blev bara 37.50/50 kr iaf!

  • Floria
    camilla178 skrev 2010-11-29 18:48:16 följande:
    Blir sur på dessa fraktkostnader! Rödluvantyget har kommit till Liandlo, och där finns bara det tyget ,men frakten går på 65 kr. Man måste ju köpa många meter för att den frakten ska kännas ok...
    Finns det tyg där också? Är gammal klasskompis med tjejen som ligger bakom och vet att hon ritar mönstren på tygerna själv, men jag trodde att hon bara sålde/gjorde kläder.
  • yrväder
    Floria skrev 2010-11-29 19:03:17 följande:
    Finns det tyg där också? Är gammal klasskompis med tjejen som ligger bakom och vet att hon ritar mönstren på tygerna själv, men jag trodde att hon bara sålde/gjorde kläder.
    Ja, Johanna Ahlard har designat lite mönster åt henne och ett av dom kommer som tyg.
  • Ogabinne

    Liten varning till er som ska sy overaller av SoS collage. TVÄTTA tyget först!

    Mysbyxorna jag sydde för några veckor sedan i det grå collagetyget har nu tvättats. När jag sydde dom blev dom GIGANTISKA, säkert 25 cm för långa i benen, häng i grenen osv osv. Nu är de tiiiiighta! Och nästan för korta!

    Tji fick jag för att jag hade bråttom.

  • Du och Jag ver2
    Ogabinne skrev 2010-11-29 20:12:21 följande:
    Liten varning till er som ska sy overaller av SoS collage. TVÄTTA tyget först!

    Mysbyxorna jag sydde för några veckor sedan i det grå collagetyget har nu tvättats. När jag sydde dom blev dom GIGANTISKA, säkert 25 cm för långa i benen, häng i grenen osv osv. Nu är de tiiiiighta! Och nästan för korta!

    Tji fick jag för att jag hade bråttom.
    ja - reagerade på att det krympte väldigt mycket!! Står 10%.... det tycker jag är lite väl!  Å mudden krymper nu 8% ser jag - så man måste ju verkligen tvätta nu innan man syr!
  • Ogabinne
    Du och Jag ver2 skrev 2010-11-29 20:46:29 följande:
    ja - reagerade på att det krympte väldigt mycket!! Står 10%.... det tycker jag är lite väl!  Å mudden krymper nu 8% ser jag - så man måste ju verkligen tvätta nu innan man syr!
    Mudden har jag aldrig reagerat på krympt så märkbart mycket faktiskt, men collagen var ju extrem!! 10%?? Ja då förstår jag varför jag har korvskinnsmysbyxor nu! Haha nää, de var otroligt tighta när jag satte på mig dom men nu när jag "gått ut" dom lite sitter de perfekt. Grenen är perfekt och inte hipp hopp längre, och längden är okej nu. Så vilken jädrans tur att jag gjorde misstaget när jag sydde dom och tog i alldeles för mycket, annars hade de varit för små nu.
  • Du och Jag ver2
    Ogabinne skrev 2010-11-29 20:52:03 följande:
    Mudden har jag aldrig reagerat på krympt så märkbart mycket faktiskt, men collagen var ju extrem!! 10%?? Ja då förstår jag varför jag har korvskinnsmysbyxor nu! Haha nää, de var otroligt tighta när jag satte på mig dom men nu när jag "gått ut" dom lite sitter de perfekt. Grenen är perfekt och inte hipp hopp längre, och längden är okej nu. Så vilken jädrans tur att jag gjorde misstaget när jag sydde dom och tog i alldeles för mycket, annars hade de varit för små nu.
    jag har märkt det för jag syr mössor i muddtyget - en mössa (med innertyget) är ca 50cm - det är 4cm det....å 2cm när den är vikt - det märks om man glömmer att tvätta då!!!

    Ja, haha - det va tur!!!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd