• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • plura

    Ogabinne:
    Nä fy vad dålig stil några bitterf****r är i farten som vanligt och stjäl energi. Du har varit tydlig med vad som gäller och har man inte förstått det så kan man åtminstonde skriva ett trevligt mail. Om att man tycker att detta känns fel och inte vill vara med längre och då får ett enkelt svar om att det inte var nåt tvång från början.
    -Hoppas ni läser här inne och skäms!

  • Mimmi 71
    Fiffa5 skrev 2011-02-27 09:12:38 följande:
    Det har blivit små hål av nålen när jag sytt med overlocken i det gröba molntyget från JNY! Varför blir det så??

    Jag har aldrig bytt nål sen jag köpte OL, kanske dags? Men vad har man för nålar???? 
    Stretchnål är att föredra, får man hoppstygn med dessa så kan man använda EL istället. Har du inte bytt nålar på länge så är de säkert lite "kantstötta" och det är det som orakar hålen.
  • Du och Jag ver2

    Nä va trist Ogabinne Klart inte alla kan h asamma smak - men det lär väl alla förstå!? Tycker också du varit klar med vad som gäller!
    Det var nog inga utav mina favoriter som kom med - men jag vill vara med ändå (antagligen även vilket tyg det än blir) just för att det inte kommer att finnas att få tag i någon annanstans!!!

    Frisa S - då kan det nog vara hög tid att byta ut nålarna! Jag använder EL nålar eller ball point.


  • plura
    Fiffa5 skrev 2011-02-27 08:16:38 följande:
    Jag använde inte vikresår, utan vanlig resår upptill i kanal och endast mudd vid benen. 

    Men om jag mäter på ett par så borde det går åt ca  70 cm upptill och ca 54 cm per ben. Fast sen kan jag tänka mig att man töjer vikresåren mycket mer än den breda mudden jag har upptill på mina trosor, så det borde gå åt lite mindre än det jag angett...
    Var det LG trosan du sytt?
    Tror att jag ska köpa mig ett kit, med både mönster och tyg. Fast jag vet inte vilken modell -tycker att den "klassiska" ser lite stor ut (tanttrosa ) Det fanns ju en lägre hipstermodell och den är jag nyfiken på. Nån som sytt den?
  • Fiffa5
    plura skrev 2011-02-27 09:25:28 följande:
    Var det LG trosan du sytt?
    Tror att jag ska köpa mig ett kit, med både mönster och tyg. Fast jag vet inte vilken modell -tycker att den "klassiska" ser lite stor ut (tanttrosa ) Det fanns ju en lägre hipstermodell och den är jag nyfiken på. Nån som sytt den?
    Ja, jag sydde LG-trosan, och den är STOR men sitter skönt på så det struntar jag i! Mannen lär ju inte bli lika glad när han kommer hem efter en månads jobb på sjön men det bryr jag mig inte om!! !
  • plura
    Fiffa5 skrev 2011-02-27 09:43:18 följande:
    Ja, jag sydde LG-trosan, och den är STOR men sitter skönt på så det struntar jag i! Mannen lär ju inte bli lika glad när han kommer hem efter en månads jobb på sjön men det bryr jag mig inte om!! !
    Haha ja han får väl gilla läget
    Funderar på om man ska våga slå till på den andra modellen (varför är man inte gjord av tid och pengar?) för jag vill ha en lägre modell. Syr man sen några stycken så kan man säkert modifiera om dem så att de blir som man vill ha dem.
    Är också sugen på att prova sy en bh -men det är ju ännu svårare med modell då *hmm*
  • Fiffa5
    plura skrev 2011-02-27 09:55:07 följande:
    Haha ja han får väl gilla läget
    Funderar på om man ska våga slå till på den andra modellen (varför är man inte gjord av tid och pengar?) för jag vill ha en lägre modell. Syr man sen några stycken så kan man säkert modifiera om dem så att de blir som man vill ha dem.
    Är också sugen på att prova sy en bh -men det är ju ännu svårare med modell då *hmm*
    Ja, men testa den lägre modellen, det blir säkert bra!  Ja, storlek på BH känns lite klurigare att få rätt, men man kanske kan modifiera mönstret med lite jobb och få fram en perfekt modell. För mycket jobb (och för svårt!) för mig dock!
  • plura
    Fiffa5 skrev 2011-02-27 09:52:39 följande:
    Nu har jag sytt två tröjor till flickorna. Sydde likadana som ngn (vem?) sydde när jag var på syträffen hos MjukaTyger.

     


    Åh vad fina! 
    Ska också göra lite kombos till de 2 yngsta.
  • plura
    Fiffa5 skrev 2011-02-27 09:57:15 följande:
    Ja, men testa den lägre modellen, det blir säkert bra!  Ja, storlek på BH känns lite klurigare att få rätt, men man kanske kan modifiera mönstret med lite jobb och få fram en perfekt modell. För mycket jobb (och för svårt!) för mig dock!
    Mmm blir nog den. Ja bh vill man ju hitta en modell som sitter hyfsat från början (jag är rätt petig där) för då tror jag att man efter några försök kan lyckas justera så att det blir bra.
    Övning ger väl färdighet....eller ett uselt humör
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd