• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Ogabinne

    Pejgan och Knastroll - Jag hade bytt till rätt "platta" men provade även att byta ut den mjuka delen och då funkade det! Men, ska knapparna sitta så jäkla hårt när man väl knäppt en hane i en hona? Jag får riktigt slita för att öppna dom och är rädd att plagget ska gå sönder. Tror inte mina barn kommer kunna ta av sig koftorna jag sydde idag själva. Är det så för er också?

  • Knastroll82
    Ogabinne skrev 2011-03-23 20:02:09 följande:
    Pejgan och Knastroll - Jag hade bytt till rätt "platta" men provade även att byta ut den mjuka delen och då funkade det! Men, ska knapparna sitta så jäkla hårt när man väl knäppt en hane i en hona? Jag får riktigt slita för att öppna dom och är rädd att plagget ska gå sönder. Tror inte mina barn kommer kunna ta av sig koftorna jag sydde idag själva. Är det så för er också?
    Knapparna måste "köras in" lite sitt och knäpp med dem ett tag ska du se att de mjuknar.
  • Ogabinne
    Knastroll82 skrev 2011-03-23 21:02:46 följande:
    Knapparna måste "köras in" lite sitt och knäpp med dem ett tag ska du se att de mjuknar.
    Åh vad bra! Då ska jag sätta mig och knäppa och knäppa upp framför tv'n så kanske de blir bättre.
  • plura

    Jag får väl skylla delar av min frånvaro på FB (skaffade konto i januari typ -så jag fick en ny tidstjuv =)) Annars har jag faktiskt dragit ner på FL. Kikar in här och på några andra sidor ibland.
    Tyvärr så hinner jag inte sy mer trots att jag sitter mindre vid datorn, har en 14 månaders här hemma som nog tror att han är född till apa =) och klättrar på allt. Så begränsat med sytid har blivit ännu mer begränsat *suck*

    Ska förhoppningsvis hinna med lite vårmössor nu under veckan, men hur gör ni storlekarna?
    Tycker att det är svårt att få rätt. Hur många procent av huvudomfånget (lite beroende på tyg såklart) brukar ni ta?
    Jag gör oftast för stort -eller de töjer sig på nån timme och blir lite stora -nån bra måtttabell please? *stora bedjande blanka ögon*  

  • m o e

    Ogabinne: för mig tog det lång tid innan jag var överens med knapptången. Har spräckt många hattar... Och fått knappar som lossnat. Nu går det bättre, men det tar fortfarande emot att använda den. Är i tankarna på att köpa en press istället...

  • Mimmi 71

    KAM-pressen fungerar klockrent. Varje gång jag sätter fast en knapp lovordar jag den och förstår inte hur jag stod ut med bankandet (jag använder mest metallknappar).

  • Made in Taiwan

    Jag köpte en kam press men missade dom tillhörande verktygen samt deras knappar, som inte finns här, däremot tänkte jag köpa en sån där stor grön bamsing, en sån där som kostar typ 1000 kr i Sverige men bara 200 här ;)

  • Lind1981

    Jag är sugen på att köpa en kampress för som sagt har jag lessnat på att trycka med tång och sedan extra panka med en gummiklubba för att få dem att sitta utan att lossna efter första användning....
    Men.....
    Det var ju det där med pengafrågan...tycker de är så dyra.... jag vill nog bara använda mig av metallrings knappar för tycker inte att plastknappar är så snyggt...men det är en smaksak....

    Tips på var jag hittar för en överkommlig peng och vart man köper biligast knappar....

  • Mimmi 71

    Jag köpte min KAM-press från Babythings och undersökte flera andra alternativ (från USA), men det skillde  inte så mycket till slut (särskilt om man inte använder så mycket plastknappar som bifogas den från USA).

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd