• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • lokisse
    uniMog skrev 2011-04-12 10:18:49 följande:
    vari ligger paniken?
    att jag är sa nyfiken pa vilken lokal du menar ju.
    Nej det tror jag inte!
  • uniMog

    haha ja det är inte så spännande, vi har en jättebra lokal i föreningen. Två stora fina rum, kök, kapprum och toalett.

  • lokisse
    uniMog skrev 2011-04-12 10:33:51 följande:
    haha ja det är inte så spännande, vi har en jättebra lokal i föreningen. Två stora fina rum, kök, kapprum och toalett.
    i vilken del av vh ribby, svartakärret aby??
    Nej det tror jag inte!
  • uniMog
    lokisse skrev 2011-04-12 10:35:30 följande:
    i vilken del av vh ribby, svartakärret aby??
    Jag vill inte vara alltför detaljerad i en öppen tråd såhär men Ribby är väl vagt nog att innefatta en del föreningar

    De som är intresserade får gärna höra av sig så drar vi ihop något.
  • Ogabinne

    Hej tjejer! Long time no see!

    Jag skulle behöva lite råd här. Jag är i akut behov av att byta ut hushållsmaskinen. Den har haft massa problem en lång tid, tex funkar inte förstärkt raksöm längre, den syr bara vanlig raksöm i stället. Tvillingnålar måste alltid "köras in" varje gång jag byter nål eller tråd innan jag kan sy på det aktuella plagget. Med köras in menas träs, ställas in på MAX trådspänning, och så fram med en provbit och på den måste jag köra plattan i mattan för att stygnen ska rätta till sig, SEN kan jag sy på plagget. Den har dånat ett bra tag och den måste vara lite sned då den slår av tvillingnål efter tvillingnål så fort jag blir minsta lilla oförsiktig.

    Nu har den börjat sega sig som in i norden. När jag trycker ner pedalen står den och morrar en stund, sen rasslar den till och börjar sy. Även när jag snurrar friarmen är den supertrög. Känns som att en smörjning kanske skulle lösa det problemet men med alla andra problem känns det inte värt att ens göra det.

    SÅ. Akut ny maskin är mitt svar, helst idag och därmed inte shop online. Singer 4210 finns på Jysk till ett bra pris, men frågan är - har någon någon erfarenhet utav denna? Jag har FÖR mig att jag klämt på den någon gång och tyckt den kändes plastig men jag minns inte säkert.

    Lite tips tack?!

  • Ogabinne

    Hej tjejer! Long time no see!

    Jag skulle behöva lite råd här. Jag är i akut behov av att byta ut hushållsmaskinen. Den har haft massa problem en lång tid, tex funkar inte förstärkt raksöm längre, den syr bara vanlig raksöm i stället. Tvillingnålar måste alltid "köras in" varje gång jag byter nål eller tråd innan jag kan sy på det aktuella plagget. Med köras in menas träs, ställas in på MAX trådspänning, och så fram med en provbit och på den måste jag köra plattan i mattan för att stygnen ska rätta till sig, SEN kan jag sy på plagget. Den har dånat ett bra tag och den måste vara lite sned då den slår av tvillingnål efter tvillingnål så fort jag blir minsta lilla oförsiktig.

    Nu har den börjat sega sig som in i norden. När jag trycker ner pedalen står den och morrar en stund, sen rasslar den till och börjar sy. Även när jag snurrar friarmen är den supertrög. Känns som att en smörjning kanske skulle lösa det problemet men med alla andra problem känns det inte värt att ens göra det.

    SÅ. Akut ny maskin är mitt svar, helst idag och därmed inte shop online. Singer 4210 finns på Jysk till ett bra pris, men frågan är - har någon någon erfarenhet utav denna? Jag har FÖR mig att jag klämt på den någon gång och tyckt den kändes plastig men jag minns inte säkert.

    Lite tips tack?!

  • uniMog

    nya singer är ganska plastiga. Var dock nöjd med min singeroverlock men jag skulle köpa en billigare husqvarna om jag skulle köpa en ny för en billig peng. De som heter huskystar(?) tex

  • Fiffa5
    Ogabinne skrev 2011-04-12 12:01:22 följande:
    SÅ. Akut ny maskin är mitt svar, helst idag och därmed inte shop online. Singer 4210 finns på Jysk till ett bra pris, men frågan är - har någon någon erfarenhet utav denna? Jag har FÖR mig att jag klämt på den någon gång och tyckt den kändes plastig men jag minns inte säkert.

    Lite tips tack?!
    Hej!!
    Känner tyvärr inte till maskinen du nämnde men jag har en Janome DC4030 som jag kan rekommendera! Har funkat super sen jag fick den.  
  • Ogabinne
    uniMog skrev 2011-04-12 12:23:27 följande:
    nya singer är ganska plastiga. Var dock nöjd med min singeroverlock men jag skulle köpa en billigare husqvarna om jag skulle köpa en ny för en billig peng. De som heter huskystar(?) tex
    Fiffa5 skrev 2011-04-12 12:23:46 följande:
    Hej!!
    Känner tyvärr inte till maskinen du nämnde men jag har en Janome DC4030 som jag kan rekommendera! Har funkat super sen jag fick den.  
    Tack! Dock tror jag varken husqvarna eller Janome finns att få tag på här i stan för "leverans" idag. Skulle helst inte vilja behöva vänta ett par dagar om jag beställer online. Däremot kom jag på att både OnOff och Elgiganten har symaskiner. OnOff hade både några Brother och någon ganska billig som heter Tradition. Elgiganten hade en billig som hette AEG tror jag, men den verkade inte gå att handla i butik utan bara online.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd