• L E A

    Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

    NY TRÅD!

    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)


    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)
    Dags för ny tråd, gamla som nya är välkomna att läsa information eller informera sig och dela sina tankar runt GBS under graviditeten.
    Kom ihåg att titta in i tråden och berätta om din förlossning när den långa väntan är över!
    Stå på er tjejer, det är en alldeles för jobbig kamp mot vården som många av oss fått/får driva. Men resultatet är värt allt slit.

    I Sverige har man valt att inte informera blivande mödrar om GBS och dess faror. De som får information är ett fåtal och informationen varierar från person till person.
    De flesta som blir hårt drabbade av GBS hade ingen aning om att det fanns något som hette GBS innan de blev drabbade. Det är viktigt att vi som vet om GBS informerar alla som söker information runt GBS.
    I flera länder i Europa går man aktivt ut och informera om GBS till alla gravida, tyvärr så har Sverige valt en annan linje. I vissa länder screenar man alla gravida i slutet av graviditeten, men inte Sverige.

    Infpreg, Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?top...
    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...
    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b
    Artikel på familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla oss:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977
    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067
    Internationell GBS sida:
    www.groupbstrepinternational.org//index.html
    Amerikansk sida:
    www.groupbstrep.org/
    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php
    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m44817645-77.ht...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 10:33
    Infpreg.Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/mai
    n.asp?topic=6

    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...

    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b

    Artikel på Familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla odds:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977

    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067

    Amerikansk sida
    www.groupbstrep.org/

    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php

    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m49381971.html
  • Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
  • Pyzzlan

    Jag ringde och lämnade ett ringbud till barnavdelningen i måndags och trodde inte jag skulle höra något därifrån eftersom ingen ringt på hela veckan. Så idag ringde läkaren som är ansvarig över neo/nyfödda. Hon hade läst både min och sonens journaler och sa att de kommer att följa upp babyn noggrannt och ta åtminstone 2 infektionsprover innan vi får lämna sjukhuset. Blir det några komplikationer och t ex jag får symtom på infektion så kommer de att överväga andra åtgärder.

    Det känns verkligen jätteskönt att barnläkarna nu har beredskap och är bekanta med vår historia. Hon sa också att meningit är extremt ovanligt som komplikation och att sannolikheten att det skulle upprepas är liten. MEN man vet ju aldrig, livet kommer ju inte med garantier.

  • L E A
    Pyzzlan skrev 2010-04-23 11:35:28 följande:
    Jag ringde och lämnade ett ringbud till barnavdelningen i måndags och trodde inte jag skulle höra något därifrån eftersom ingen ringt på hela veckan. Så idag ringde läkaren som är ansvarig över neo/nyfödda. Hon hade läst både min och sonens journaler och sa att de kommer att följa upp babyn noggrannt och ta åtminstone 2 infektionsprover innan vi får lämna sjukhuset. Blir det några komplikationer och t ex jag får symtom på infektion så kommer de att överväga andra åtgärder.Det känns verkligen jätteskönt att barnläkarna nu har beredskap och är bekanta med vår historia. Hon sa också att meningit är extremt ovanligt som komplikation och att sannolikheten att det skulle upprepas är liten. MEN man vet ju aldrig, livet kommer ju inte med garantier.
    Låter bra! Skönt att du känner dig trygg och att det är någon som förstår.
  • Nani

    LEA-tack för svar! Ja det var så att det är det som spökar igen. Jobbigt. Men jag var inne idag och fick ligga med CTG en timme och blev undersökt och allt var ok med lillan iaf. Så då blir jag inte lika orolig iaf. Så resten av graviditeten kommer att vara full av sammandragningar alltså... va trist det känns.

  • L E A
    Nani skrev 2010-04-23 13:59:32 följande:
    LEA-tack för svar! Ja det var så att det är det som spökar igen. Jobbigt. Men jag var inne idag och fick ligga med CTG en timme och blev undersökt och allt var ok med lillan iaf. Så då blir jag inte lika orolig iaf. Så resten av graviditeten kommer att vara full av sammandragningar alltså... va trist det känns.
    Skönt att allt var bra med bebis! Lyssna bara på din kropp o var inte rädd att söka hjälp. Vården är till för dig!
     
  • Birry

    Jaha, då tror jag att jag haft mina första symptom på UVI... På fredag em fick jag "en känsla" långt nere i magen som övergick i att det gjorde lite ont. Var först osäker på om jag hade ont i något ligament eller vad det var. Men när det forstatte på lördagmorgonen bestämde jag mig för att jag inte orkade ringa sjukvårdsrådgivningen och bli ombedd att lämna ett urinprov på måndagen - för så länge vill jag inte vänta och det är det "råd" jag fått när jag ringt tidigare. (När mitt vatten gick med sonen hade jag (kanske) ont på torsdagen och på fredagen gick vattnet).

    SÅ (och snälla skäll inte på mig för detta!) jag tog saken i egna händer och skrev ut ett recpet på antibiotika själv (har förskrivningsrätt i mitt yrke) enligt vad jag läst på nätet att andra gravida med GBS fått... Så nu äter jag Amimox x2 i tio dagar. Smärtan i magen och (de eventuellt inbillade) urinträngningarna försvann på 24 och jag är ganska nöjd med mitt beslut, men samtidigt orolig förtstås. Helst hade jag ju velat ha ett urinprov innan jag började äta ab, men eftersom det var lördag kändes det omöjligt.

    Är det någon som har lust att dela med sig och berätta vad ni fått för ab och vilken dos (om ni minns) och hur många dagar - det jag hittade var en gammal GBS-tråd här på FL...

    Hoppas att det är bra med er alla och att ni som väntar på bebisleverans inte behöver vänta mer!

  • Ocean WoW

    Hej Birry,

    Jag fick Kåvepenin och åt detta i 10 dagar. Detta var 2007 och jag minns inte dosen, jag minns bara att min BM sa att det egentligen bara fanns en "sorts" penicillin som bet på GBS (på den tiden fanns det två märken, kåvepenin och en annan, men det borde du se i de gamla trådarna från den tiden - jag har länkat till dem tidigare i denna tråd eller så kan du googla). Det var en tjej det året som först hade fått en sort som inte hjälpte men sedan när hon fick Kåvepenin så gick det bättre.

    Jag vet inte om det är nya doseringar som gäller sedan den tiden, men jag skulle nog lyssna mer på dem som ätit senaste året än på mig som inte haft GBS sedan 2007 (vad jag vet iaf).

  • Ocean WoW

    Birry - Ett litet tillägg, jag förstår att du ville ha din penicillin så fort som möjligt på grund av vad som hände sist - men vore det inte bättre om du först kissat ett prov innan du började äta penicillin som du sen kunda ha lämnat in idag. OM (vilket det troligen var) du skulle ha GBS igen är det väl superbra att det står i din journal att du faktiskt haft det även denna graviditet?

    Om det händer igen försök att spara ett prov så du har ett färskt resultat. Då lär du inte ha några som helst problem att få extra provtagningar och ingen risk att du missar ev ab-dropp vid förlossningen.

  • Birry

    Ocean WoW - TACK för svar!! Vad bra att du fått Kåvepenin, Amimox som jag tar, tar samma bakterier + några till. Tror att det var den tjejen som fått Furantin och sen Amimox som jag läste om när jag bestämde mig för Amimoxen. (Dessutom är Amimox en sån tablett som jag i min tjänst kan tänkas skriva ut, så att det ej skulle se suspekt ut... Men det är ju sekundärt.)

    Trodde faktiskt inte att man kunde spara prov så länge i kylen som lö-må, annars hade jag gjort det, för det är ju som du säger, jag vill gärna ha det i journalen.

  • Ocean WoW

    Det går att spara urin i kylskåp några timmar, men jag vet faktiskt inte hur länge. Detta borde BM kunna svara på.

    Det blir lite skum konsistens, men det är ingen fara. Däremot blir urinet dåligt efter några dagar vet jag (annat PH-värde mm) men frågan är ju hur länge streptokocker kan spåras och viktigast om det kommer vissa rätt värde! Kan ju visa på 0 när du egentligen har över 2000 tex?

    Någon som vet? Jag vill också veta nämligen och hittade inget när jag googlade.

  • thia79

    Birry: jag fick Selexid 1x3 i 5 dagar mot min UVI som jag inte kände att jag hade, men urinprovet hos BM visade på höga halter. Kände väl inte direkt nån skillnad efter behandlingen, möjligen kunde jag hålla lite mer tätt :P Lycka till med din behandling!

Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*