• L E A

    Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

    NY TRÅD!

    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)


    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)
    Dags för ny tråd, gamla som nya är välkomna att läsa information eller informera sig och dela sina tankar runt GBS under graviditeten.
    Kom ihåg att titta in i tråden och berätta om din förlossning när den långa väntan är över!
    Stå på er tjejer, det är en alldeles för jobbig kamp mot vården som många av oss fått/får driva. Men resultatet är värt allt slit.

    I Sverige har man valt att inte informera blivande mödrar om GBS och dess faror. De som får information är ett fåtal och informationen varierar från person till person.
    De flesta som blir hårt drabbade av GBS hade ingen aning om att det fanns något som hette GBS innan de blev drabbade. Det är viktigt att vi som vet om GBS informerar alla som söker information runt GBS.
    I flera länder i Europa går man aktivt ut och informera om GBS till alla gravida, tyvärr så har Sverige valt en annan linje. I vissa länder screenar man alla gravida i slutet av graviditeten, men inte Sverige.

    Infpreg, Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?top...
    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...
    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b
    Artikel på familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla oss:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977
    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067
    Internationell GBS sida:
    www.groupbstrepinternational.org//index.html
    Amerikansk sida:
    www.groupbstrep.org/
    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php
    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m44817645-77.ht...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 10:33
    Infpreg.Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/mai
    n.asp?topic=6

    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...

    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b

    Artikel på Familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla odds:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977

    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067

    Amerikansk sida
    www.groupbstrep.org/

    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php

    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m49381971.html
  • Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
  • Ocean WoW
    Anna65 skrev 2010-04-27 20:20:48 följande:
    Hej, tittar in ibland hos er, är inte så aktiv på FL just nu, förutom på Skövde tråden;O)Statistik har jag försökt att få tag på det senaste året, men tyvärr verkar det som att GBS är inte anmälningsskyldigt enligt Smittskyddsinstitutets hemsida "GBS-infektion är inte anmälningspliktig enligt smittskyddslagen". Trots det har jag sökt och sökt på flera olika ställen på nätet men utan resultat.Jag har också samma känsla som du att det är olika beroende på var man bor.Jag vet hur det är i mitt landsting och där är dem urdåliga. Jag försöker nu påverka vården där jag bor att få klara svar på frågor som t ex "vilka är symptomen för GBS som BM ska uppmärksamma", jag hittar ingenstans på svenska vilka symptom BM ska uppmärksamma. "Varför följer man inte Soc rekommendationer att man "BÖR" behandla en gravid kvinna med halter över 100 000 i urinen, svaret på den frågan har varit att det står endast BÖR och inte SKA, helt sjukt eller hur.Jag tror att jag inom snar framtid kommer att kontakta sonens neonantal läkare och fråga om ifall de anmäler någonstans att ett barn är infekterat pga GBS.Sköt om er alla fina.
    Man skulle ju kunna tro att data borde finnas i journaler och dessa kan man säkert samköra för forskning. Men de är ju konfidentiella och då ingår även ort som konfidentiell info (tror jag).

    Bra att du skrivit så mycket i Skövde-tråden, synd att folk inte läser inläggen och inte verkar vilja förstå - däremot är det ju något som inte riktigt, riktigt stämmer med TS historia... Jag tror hon har missförstått något. Men förutom det är det skrämmande hur folk som saknar kunskap har så läskiga åsikter och är snabba på att avfärda GBS.

    Tack för att du orkar dela med dig! Sköt om dig! {#lang_emotions_sunny}
    L E A skrev 2010-04-27 21:41:53 följande:
    Ja precis, vanlig uvi. höga halter av gbs yttrade sig alltid på mig i uvi. Brukade börja med att jag fick gå o kissa oftare än vanlig o direkt när jag märkte av det så testade jag med stickan.Sen så fick jag lämna odling på morgonurin för att få selexid utskrivet.
    L E A skrev 2010-04-27 21:45:44 följande:
    glömde ju skriva att uvi på gravida alltid ska behandlas oavsätt gbs eller inte!
    Det jag tänkte på när det gällde vanlig UVI är att; när min GBS upptäcktes 2007 så kände jag av en UVI men min husläkare testade endast för vanlig UVI, jag fick därför inget resultat för behandling. Han hade ALDRIG hört talas om GBS och det var min BM som fick mig att lämna en odling, annars hade de aldrig upptäckt den. (Sådan enorm tur att jag gnällde lite när jag var där på besök).

    Så man kan alltså ha GBS utan att det också ger utslag som vanlig UVI. Stickan i mitt fall skulle ha varit missledande då det inte skulle visa på något. {#lang_emotions_undecided}

    Hoppas jag inte missförstod dig nu? {#lang_emotions_tongue_out}
  • L E A
    Ocean WoW skrev 2010-04-28 09:17:51 följande:
    Man skulle ju kunna tro att data borde finnas i journaler och dessa kan man säkert samköra för forskning. Men de är ju konfidentiella och då ingår även ort som konfidentiell info (tror jag).Bra att du skrivit så mycket i Skövde-tråden, synd att folk inte läser inläggen och inte verkar vilja förstå - däremot är det ju något som inte riktigt, riktigt stämmer med TS historia... Jag tror hon har missförstått något. Men förutom det är det skrämmande hur folk som saknar kunskap har så läskiga åsikter och är snabba på att avfärda GBS.Tack för att du orkar dela med dig! Sköt om dig! Det jag tänkte på när det gällde vanlig UVI är att; när min GBS upptäcktes 2007 så kände jag av en UVI men min husläkare testade endast för vanlig UVI, jag fick därför inget resultat för behandling. Han hade ALDRIG hört talas om GBS och det var min BM som fick mig att lämna en odling, annars hade de aldrig upptäckt den. (Sådan enorm tur att jag gnällde lite när jag var där på besök).Så man kan alltså ha GBS utan att det också ger utslag som vanlig UVI. Stickan i mitt fall skulle ha varit missledande då det inte skulle visa på något. Hoppas jag inte missförstod dig nu?
    Ja, man kan ha en så kallad "smyg" gbs. Det är en sådan gbs som är svår upptäckt som är farlig. Många får ju inga besvär av den alls så man ska nästan vara lite glad när man får uvi (helst upprepade uvi) för då får man ju komma o lämna odling och där så upptäcks det hela.

    Mitt gbs upptäcktes på en rutin kontroll. Stickan visade på uvi utan att jag känt nått. Jag fick pencillin och fick lämna en odling efter avslutad kur. Det var vid den odling som man upptäckte gbs.

    Min bm tog det också rätt lungt men så kom jag hem o googlade om det hela själv. Jag tog det också med ro så säga när hon sa det men genom att läsa så blev jag precis iskall. Startade då en tråd och blev länkad till denna stora tråd. Anna var den som lugnade mig annars hade jag nog hamnat på psykakuten.

    Med tiden fick jag sen kontroll på mina besvär och mycket riktigt så hade jag rätt alla gånger jag sökte hjälp. Varje gång jag kände mig "konstig" där nere så var halterna av gbsen höga o då fick jag pencillin. Oftast kom besvären lite smygande men blev starkare ju längre tid det gick.

    Jag fick dessutom genom att ha tjatat få min bm att låta mig odla var tredje vecka vilket har varit en enorm lättnad. Jag hade nog med andra problem under min graviditet så detta blev bara för mycket.

    Nu blev jag ju snittad vilket jag inte var inställd på från början. Det var inget jag ville men det var nått som jag kom fram till under resans gång. Jag hade en fruktansvärd första förlossning som satt djupa psykiska spår så denna graviditet har inte varit någon lätt resa.

    Men det jag inte riktigt vet eller har fått nått svar på är om alla dessa små blödningar jag hade i början av graviditeten (mellan v 4-11) hade nått med gbs att göra. Jag hade dessutom väldigt ont (mensvärk x10) samt så kissade jag ofta. Hade inte en tanke på att det kunde vara uvi då jag aldrig haft uvi innan.

    Nåväl slutet gott alltid gott. Nu har jag min bebis och allt gick bra. Åkte tyvärr på uvi direkt efter förlossningen, dom trode att det var kateten men så kom ju provsvaren från odlingen o då hade gbs halterna stigit ordentligt. Blev skit rädd o vågade nästan inte ta i min son för att inte smitta han men blev lugnad o fick pencillin direkt.
  • Pyzzlan
    Anna65 skrev 2010-04-27 20:20:48 följande:
    Hej, tittar in ibland hos er, är inte så aktiv på FL just nu, förutom på Skövde tråden;O)Statistik har jag försökt att få tag på det senaste året, men tyvärr verkar det som att GBS är inte anmälningsskyldigt enligt Smittskyddsinstitutets hemsida "GBS-infektion är inte anmälningspliktig enligt smittskyddslagen". Trots det har jag sökt och sökt på flera olika ställen på nätet men utan resultat.Jag har också samma känsla som du att det är olika beroende på var man bor.Jag vet hur det är i mitt landsting och där är dem urdåliga. Jag försöker nu påverka vården där jag bor att få klara svar på frågor som t ex "vilka är symptomen för GBS som BM ska uppmärksamma", jag hittar ingenstans på svenska vilka symptom BM ska uppmärksamma. "Varför följer man inte Soc rekommendationer att man "BÖR" behandla en gravid kvinna med halter över 100 000 i urinen, svaret på den frågan har varit att det står endast BÖR och inte SKA, helt sjukt eller hur.Jag tror att jag inom snar framtid kommer att kontakta sonens neonantal läkare och fråga om ifall de anmäler någonstans att ett barn är infekterat pga GBS.Sköt om er alla fina.
    Roligt att höra från dig Anna! Jag bor ju i Finland och jag har sett statistik på både GBS sepsis och GBS meningit fall per landskap och år. Nu minns jag dessvärre inte om det var Statistikcentralen eller Folkhälsomyndigheten jag sökte på, men eftersom sepsis är den vanligaste "reaktionen" på GBS bland barn så tycker man ju att åtminstone de fallen borde rapporteras.

    Generellt är Sverige mycket öppnare att dela med sig information t ex på nätet än vad man är i Finland, men det gäller ju alltid att hitta just rätt ställe och det kan ju vara kvistigt ibland.

    Här är det lugnt ännu. Idag har jag 39+2. Babyn ligger tufft på min urinblåsa och det bränner och svider så jag lämnade in en odling imorse igen. Som tur är min BM och läkare väldigt stöttande, så jag får i princip lämna odlingar så ofta jag vill.

    Sköt om er allesammans! 
  • Anna65

    Tack för alla värmande ord till mig.
    Nu har jag mailat överläkaren på Neonantal med frågor om statistik, hur många som insjuknar, får men för livet och de som lämnar jordelivet.
    Det blir intressant att se vad han svarar, jag har inte varit i kontakt med honom på flera månader, men han brukar alltid vara väldigt trevlig och ge raka svar.
    Jag återkommer, förhoppningsvis med någon fakta.
    Ta hand om er och era små i magen eller utanför magen{#lang_emotions_wink}


    ♥ Dotter 89 ♥ Dotter 92 ♥ Änglason 09 ♥
  • Kickans mamma

    Har vart inne på kontroll på sjukhuset för ev vattenavg, blev blöt ner till knäna, men de kunde inte se ngt o sa att kontrollen inte var 100% hur bra är det om det är vatten o jag går med GBS  o inget mer händer!? vad gör man.......


    Flicka 04, Pojke 05 och BF Maj 2010
  • L E A
    Kickans mamma skrev 2010-04-28 19:50:35 följande:
    Har vart inne på kontroll på sjukhuset för ev vattenavg, blev blöt ner till knäna, men de kunde inte se ngt o sa att kontrollen inte var 100% hur bra är det om det är vatten o jag går med GBS  o inget mer händer!? vad gör man.......
    Hur kollade dom dig?! Finns ju faktiskt stickor som man säkert kan se med om det är fostervatten eller inte?!

    Vattenavgång o gbs är ju inte bra, det måste ju finnas ett hål där vattnet kommer genom, där igenom kan bakterierna ta sig upp...
  • Kickans mamma

    de stack in en skopa o sa hosta. hon ville inte titta på bindan jag sa iof att det inte kommit så mkt mer men lite fanns säkert om det sen var fostervatten eller vattning flytning är ju en annan fråga men det är ju hennes sak att ta reda på....


    Flicka 04, Pojke 05 och BF Maj 2010
  • L E A
    Kickans mamma skrev 2010-04-28 21:53:20 följande:
    de stack in en skopa o sa hosta. hon ville inte titta på bindan jag sa iof att det inte kommit så mkt mer men lite fanns säkert om det sen var fostervatten eller vattning flytning är ju en annan fråga men det är ju hennes sak att ta reda på....
    Jag fick också hosta men dom valde ändå att testa med en sticka. Hoppas att det inte är fostervatten. Man borde lita på dom!
  • Kickans mamma

    Ska ringa min BM imorgon o fråga lite men jag får ju lita på dom + att det faktiskt inte kommit ngt mer o har det det är det väldigt lite för jag har inte behövt byta binda eller ngt. Däremot hände ju ngt eftersom jag tidigare inte haft en sammandragning o nu har konstant mensvärk o tom några värkar....


    Flicka 04, Pojke 05 och BF Maj 2010
Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*