• L E A

    Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

    NY TRÅD!

    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)


    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)
    Dags för ny tråd, gamla som nya är välkomna att läsa information eller informera sig och dela sina tankar runt GBS under graviditeten.
    Kom ihåg att titta in i tråden och berätta om din förlossning när den långa väntan är över!
    Stå på er tjejer, det är en alldeles för jobbig kamp mot vården som många av oss fått/får driva. Men resultatet är värt allt slit.

    I Sverige har man valt att inte informera blivande mödrar om GBS och dess faror. De som får information är ett fåtal och informationen varierar från person till person.
    De flesta som blir hårt drabbade av GBS hade ingen aning om att det fanns något som hette GBS innan de blev drabbade. Det är viktigt att vi som vet om GBS informerar alla som söker information runt GBS.
    I flera länder i Europa går man aktivt ut och informera om GBS till alla gravida, tyvärr så har Sverige valt en annan linje. I vissa länder screenar man alla gravida i slutet av graviditeten, men inte Sverige.

    Infpreg, Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?top...
    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...
    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b
    Artikel på familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla oss:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977
    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067
    Internationell GBS sida:
    www.groupbstrepinternational.org//index.html
    Amerikansk sida:
    www.groupbstrep.org/
    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php
    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m44817645-77.ht...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 10:33
    Infpreg.Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/mai
    n.asp?topic=6

    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...

    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b

    Artikel på Familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla odds:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977

    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067

    Amerikansk sida
    www.groupbstrep.org/

    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php

    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m49381971.html
  • Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
  • L E A
    Mysmamma70 skrev 2010-09-16 17:30:02 följande:
    Hej,

    när jag födde min dotter -96 hade jag troligen GBS (man tog inga prover på den tiden) och hon var nära att dö i blodförgiftning, vilket upptäcktes efter födelsen. Tre olika sorters penicillin sattes in, hon fick ligga i kuvös och efter tre dygn vände det. Vi fick åka hem efter en vecka och sedan dess har hon varit frisk 

    När jag födde min son 1,5 år senare var jag orolig, men de tog prover på förlossningen på livmodertappen och då hade jag ingen GBS.

    För 10 månader sedan födde jag en son igen, då hade jag GBS. Ingen behandling skedde under graviditeten, utan jag uppmanades att åka in i god tid till förlossningen för att hinna för penicillin minst 6 timmar innan förlossningen. Jag blev igångsatt pga högt blodtryck och hann få tre doser var sjätte timme innan han föddes, frisk och kry

    Nu är jag gravid igen med BF 25 december, och har haft problem med tidiga sammandragningar. Ingen GBS i början av graviditeten, men den senaste odlingen nu i vecka 24 visade på GBS så nu ska jag ta en kur penicillin.

    Är lite bekymrad den här gången, faktiskt, även om jag fått många kontroller och bebisen verkar må fint därinne och livmodertappen är inte påverkad.
    Skönt att det gått bra! Hoppas det går lika fint denna gång också. Vad har du fått för medicin?
  • Mysmamma70
    Klotlisa skrev 2010-09-07 23:17:19 följande:
    Undrar om mitt testsvar innebär att jag har uvi eftersom de hittade gbs i urinen?
    Jag har aldrig haft någon UVI eller andra symptom av min GBS - förutom vid denna grav då jag har haft tidiga sammandragningar.
  • Mysmamma70
    L E A skrev 2010-09-16 18:46:38 följande:
    Skönt att det gått bra! Hoppas det går lika fint denna gång också. Vad har du fått för medicin?
    Amoxicillin, är det bekant?
  • masias46116
    L E A skrev 2010-09-16 18:43:36 följande:
    Hej!
    Det gick bra denna gång med förlossning och sånt. Jag behövde inte stanna kvar på uppvaket några längre stunden och dom pratade mer med mig om vad dom gjorde o så. Dock så fick jag uvi direkt efter förlossningen. Dom sa att det var för kateten men hade då fel. Jag fick dom att ta en odling och den visade mycket riktigt höga halter gbs så jag åke på en pencillinkur direkt.
    Två dagar innan förlossningen var min odling negativ.

    För att bakterierna ska vandra in till bebisen måste det finnas "ett hål". Då bör man ha märkt att vatten sipprat eller att bitar av slemmproppen lossnat. slemproppen kan se lite olika ut men det är en geléklumpt och kan inehålla spår av blod. Lite trådiga spår av blod. Slemmproppen kan också se ut som vilken flytning som helst men oftast så ser man skillnad. Fostervattenläckage upptäcker man enklast om man sitter på toa och hostar lite då ska det komma från slidan och om du försöker knipa så ska det inte gå om det är fostervatten. Nu blev det lite rörigt men be din bm förklara på hur du ska känna igen en ev läckage. Sen så ska du inte glömma att man kan ha något rikligare flytningar sådär på slutet samt läcka vanligt urin på grund av trycket. Fostervatten liktar hos visa så man kan nog lukta sig fram. Det är väl detta man ska vara uppmärksam på.

    Urinträngningar i sig är rätt vanliga men har man mycket av sånt ska man ta det som ett litet täcken på att det är lite obalans. Sånna vanliga känningar som man brukar ha vid en vanlig uvi.
    Det som hände mig var ju att jag för första gången i mitt liv fick uvi under denna graviditet. En odling skickades och det var där man upptäckte gbs. Hon viftade bara bort det hela men markerade min journal med röd tuschpenna och satte på en tejpremsa som det var skrivet på att jag var gbs bärare. Jag tänkte inte mer på det förän jag som många andra gör googlade om det hela. Sen så kom jag i kontakt med tjejer från denna tråd som lugnade mig. Insåg väl ganska snart att rutinerna kring behandligen av gbs var olika från sjukhus till sjukhus och att man fick tjata sig till prover och annat. Bokade genast en tid till min bm och för att jag skulle kunna bli lugn så kom vi fram till att jag skulle lämna odlingar. 
    Jag ska tala om för dig att jag kissade blod första gången jag åkte på uvi. Innan det så hade jag blödit från o till i flera veckors tid. Trode med handen på hjärtat att det var kört med bebis men han ville komma till oss. Åkte också på svininfuelnsan i v19  så denna graviditet var ingen dans på rosor.

    Sen så tror jag faktiskt att det inte är någon som fått snitt just på grund av gbs i denna tråd men det kan nog säkert förekomma om inte gbsen går att behandla. Det ligget inte till grund för ett snitt. Jag som hade sånna psykiska problem och som i 6 år efter min första förlossning gått hos en psykolog o kurator fick tjata o blöa mig till ett snitt. Fick det beviljat 4 dagar innan snittet togs så dom har plågat mig in i det sista. Jag var påväg att åka till Danmanrk o bekosta allt själv på en privat klinik....

    Så fort du märker att förlossningen är på G så tycker jag att du ska åka in o bli undersökt. Dom får titta på dig och kolla om du börjat öppna dig mm. Du ska åka direkt in om din förlossning startar med vattenavgång eller att slemmisen lossnar. Skit i vad dom säger att du ska avvakta, bättre o få det kollar så säga. Det kan ju din bm hjälpa dig med så du inte åker på någon envis när du ringer till dom på förlssningen. men min första son hade jag gått med mensvärk en hel dag innan för att vattnet skulle börja sippra dan efter. Tog en dusch o så åkte vi in. Inga värkar eller nått. Väl inne var jag 5 cm öppen! Åkte hem o väntade in värkarna. när dom satte igång på kvällen typ 11 h efter vi åkt så åkte vi in igen. Då var jag bara 6 cm öppen o fick stanna kvar. Så man öppnas olika och det hela startar olika för oss alla...Men vattenavgång för en gbs smittad utgör en fara för att bakerierna ska vandra upp till bebis.
    Vad skönt att det gick bra för dig trots allt hemskt under graviditeten..svininfluensan dessutom, liten tröst kanske är att du o bebisen nu i alla fall har antikroppar om det kommer en ny vag.
    Hemskt att man ska fa leva sa länge i ovisshet om man vill ha snitt, du hade ju dessutom en väldigt väldigt bra anledning. Man maste verkligen kämpa mot sjukvarden och enligt vad jag har upplevt, oftast "överdriva" för att bli tagen pa allvar. Tänkte som du skriver att det borde vara sa gbsen kan komma upp i livmodern och bli farlig för bebisen. nu later det som jag inte gör annat än söka nagot att oroa mig för men jag har ocksa upptäckt att jag har betydligt mer flytningar nu och att det känns svart att avgöra om det är fostervatten läckage eller ej..ska prova det du sa om hosta pa toa, dum fraga, jag utgar ifran att det ska man göra när man inte är kissnödig?!  hm det är man ju nästan jämt:) läste om en tjej som tipsade om nagot papper man kunde köpa pa apoteket försjälvtest, det är inget du har prövat? andra tycker nog att man är hysteriskt paranoid men det kan inte hjälpas..sedan är jag jätte glad för att jag upptäckt denna trad, toppen stöd när man sitter hemma och försöker lugna ner sig efter att ha googlat sig till hjärtklappning! Ska abdolut göra som du säger och direkt aka in sa fot jag verkar tro att det är pa gang, de pa förlossningen fa tycka vad de vill och porta en kan de väl knapast. Det jag fortfarande tycker är lite klurigt är ju att för manga verkar slemproppen ibland ga veckor föer det hela startar, vad gör man da om man är gbs bärare? Sätter de igang en da? Later ju som det mest logiska. Ska försöka fraga allt detta nästa vecka när jag ska pa koll och försöka att inte ta till mig av bortviftningar som indikerar att man fragar alldeles för mycket. Tack för stöd!
  • L E A
    Mysmamma70 skrev 2010-09-16 19:03:52 följande:
    Amoxicillin, är det bekant?
    Jag klarade mig med selexid. Direkt så sjönt värdet och så försvann min uvi då jag oftast åkte på det samtidigt som gbs halterna steg. namnet känner jag igen från tåden för det är någon mer som fått denna medicin. Hoppas den hjälper!
  • L E A
    masias46116 skrev 2010-09-16 22:20:59 följande:
    Vad skönt att det gick bra för dig trots allt hemskt under graviditeten..svininfluensan dessutom, liten tröst kanske är att du o bebisen nu i alla fall har antikroppar om det kommer en ny vag.
    Hemskt att man ska fa leva sa länge i ovisshet om man vill ha snitt, du hade ju dessutom en väldigt väldigt bra anledning. Man maste verkligen kämpa mot sjukvarden och enligt vad jag har upplevt, oftast "överdriva" för att bli tagen pa allvar. Tänkte som du skriver att det borde vara sa gbsen kan komma upp i livmodern och bli farlig för bebisen. nu later det som jag inte gör annat än söka nagot att oroa mig för men jag har ocksa upptäckt att jag har betydligt mer flytningar nu och att det känns svart att avgöra om det är fostervatten läckage eller ej..ska prova det du sa om hosta pa toa, dum fraga, jag utgar ifran att det ska man göra när man inte är kissnödig?!  hm det är man ju nästan jämt:) läste om en tjej som tipsade om nagot papper man kunde köpa pa apoteket försjälvtest, det är inget du har prövat? andra tycker nog att man är hysteriskt paranoid men det kan inte hjälpas..sedan är jag jätte glad för att jag upptäckt denna trad, toppen stöd när man sitter hemma och försöker lugna ner sig efter att ha googlat sig till hjärtklappning! Ska abdolut göra som du säger och direkt aka in sa fot jag verkar tro att det är pa gang, de pa förlossningen fa tycka vad de vill och porta en kan de väl knapast. Det jag fortfarande tycker är lite klurigt är ju att för manga verkar slemproppen ibland ga veckor föer det hela startar, vad gör man da om man är gbs bärare? Sätter de igang en da? Later ju som det mest logiska. Ska försöka fraga allt detta nästa vecka när jag ska pa koll och försöka att inte ta till mig av bortviftningar som indikerar att man fragar alldeles för mycket. Tack för stöd!
    Ja, vi mår prima nu! Har dock misstänkt länge att allt inte var rätt med min sköldkörtel men fick nu i dagarna veta att allt är ok. Det är dock min pms som ställer till en hel del för mig.

    Ett tips till dig är ju att slita googla om det går. Jag tvingade mig att sluta googla så fort jag hittade denna tråd och alla dessa tjejer här på fl som var så pålästa. Här får man liksom läsa om riktiga historier och som tur är så har det faktiskt gått bra för dom flesta. Som jag skrev till dig så är det den ooptäckta gbsen som är farlig. Det är allså när en kvinna har gbs men inte vet om det. Det är just därför som många försöker få Sveriges sjukvård att ändra reglerna. Många länder testar alla gravida kvinnor flera gånger under graviditeten för att upptäcka gbs på ett tidigt stadium. En odling kostar ca en 100 lapp och det är tyvärr där som skon klämmer. När man oftast av ren slump upptäckt gbs hos en kvinna så kan hon känna sig rätt trygg fast hon får inte glömma att kontrollera rutinerna.
    Tycker du ska be din bm om just en föresktift över rutinerna på det sjukhus du ska föda på. Där får du exakt veta hur just ditt sjukhus behandlar gbsbärare. Dom har ju alla socialstyrelsens föreskrifter som dom ska följa så det är bra om du ber om en sådan från just ditt sjuhus.

    Det finns tester som man kan få fram om det just är fostervatten eller inte men jag har själv inte använt dom. Vet inte om dom finns på apoteket men dom används inom vården. Den gång som jag misstänkte att jag läckte åkte jag in direkt och då var det en gynundersökning som gjordes på mig. Då var det ok och dom kom fram till att det var urinträngningar.
    Om slemmproppen går tidigare vet jag inte vad som gäller men hoppas att din bm kan svara dig.

    Ikväll så går dock mina tankar till dom små änglarna som fått sätta livet för vårdens slarv och besparingar! Det är därför som vi bör sprida kunspap om denna luriga bakteri som tyvärr skördar liv
  • Mysmamma70
    L E A skrev 2010-09-16 23:20:35 följande:
    Ikväll så går dock mina tankar till dom små änglarna som fått sätta livet för vårdens slarv och besparingar! Det är därför som vi bör sprida kunspap om denna luriga bakteri som tyvärr skördar liv
    Tack för att du hjälper till att sprida kunskap. Jag är förundrad över att det är så olika från landsting till landsting, och känner mig trygg att jag tillhör Lund där man rutinmässigt behandlar alla med GBS med penicillin när det är dags för förlossning.

    Jag vet inte hur höga halter jag hade denna gång, låg och sov näf BM ringde och pratade med min man och sa att det fanns ett penicillinrecept för mig att hämta. Jag antar att jag fick kuren för att jag har haft såna besvär med tidiga sammandragningar. Min oro är ju att barnet ska komma för tidigt.

    Under förra graviditeten hade jag mycket låg nivå.
  • masias46116
    L E A skrev 2010-09-16 23:20:35 följande:
    Ja, vi mår prima nu! Har dock misstänkt länge att allt inte var rätt med min sköldkörtel men fick nu i dagarna veta att allt är ok. Det är dock min pms som ställer till en hel del för mig.

    Ett tips till dig är ju att slita googla om det går. Jag tvingade mig att sluta googla så fort jag hittade denna tråd och alla dessa tjejer här på fl som var så pålästa. Här får man liksom läsa om riktiga historier och som tur är så har det faktiskt gått bra för dom flesta. Som jag skrev till dig så är det den ooptäckta gbsen som är farlig. Det är allså när en kvinna har gbs men inte vet om det. Det är just därför som många försöker få Sveriges sjukvård att ändra reglerna. Många länder testar alla gravida kvinnor flera gånger under graviditeten för att upptäcka gbs på ett tidigt stadium. En odling kostar ca en 100 lapp och det är tyvärr där som skon klämmer. När man oftast av ren slump upptäckt gbs hos en kvinna så kan hon känna sig rätt trygg fast hon får inte glömma att kontrollera rutinerna.
    Tycker du ska be din bm om just en föresktift över rutinerna på det sjukhus du ska föda på. Där får du exakt veta hur just ditt sjukhus behandlar gbsbärare. Dom har ju alla socialstyrelsens föreskrifter som dom ska följa så det är bra om du ber om en sådan från just ditt sjuhus.

    Det finns tester som man kan få fram om det just är fostervatten eller inte men jag har själv inte använt dom. Vet inte om dom finns på apoteket men dom används inom vården. Den gång som jag misstänkte att jag läckte åkte jag in direkt och då var det en gynundersökning som gjordes på mig. Då var det ok och dom kom fram till att det var urinträngningar.
    Om slemmproppen går tidigare vet jag inte vad som gäller men hoppas att din bm kan svara dig.

    Ikväll så går dock mina tankar till dom små änglarna som fått sätta livet för vårdens slarv och besparingar! Det är därför som vi bör sprida kunspap om denna luriga bakteri som tyvärr skördar liv
    Vad bra att ni har aterhämtat er! Jag är egentligen inte en oförnuftig människa och har själv insett att jag bara mar sämre av mitt hobbyforskande pa internet! Denna toppen trad far räcka.
    Det är verkligen fruktansvärt att sma bebisar ska behöva sätta livet till och deras nära o kära lida sa mycket bara pga besparingar..En nationell handlingsplan för vard av gbs bärare under graviditeten borde egentligen vara en självklarhet. Att dessutom utarbeta ett infohäfte det det verkligen star ALLT man bör veta som gbs bärare under graviditet skulle nog kunna lugna manga. Tyvärr sa som med mycket annat inom varden gar besparingar före..
    Till alla era andra där ute, jag prövar själv slidtabletter med askorbinsyra som ska hjälpa till att halla ph värdet pa rätt niva och skapa en "otrevlig" miljö för gbsbakteriena, har ocksa läst om mjölksyretabletter som ska ha samma effekt.Nnu kan jag dock ej säga huruvida det hjälper eller ej eftersom jag ännu inte kommit sa langt som att fa veta hur hög min gbskoncentration är mm och kunna jämföra före och efter, men det är ju alltid värt ett försök! Jag var helhysterisk ibörjan av veckan när jag fick besked om gbs men börjar nu efter att ha fatt mycket stöd här lugna ner mig. Jag haller tummarna för alla oss som ännu inte haft bf att allt ska ga bra och hoppas att genom att sprida information och kunskap sa ska fall med tragiska slut kunna förhindras.

    Kram
  • L E A

    Kunskap är makt och vården är till för er! Synd bara att man ska behöva tjata/överdriva mm för att få rätt vård.

    Trevlig helg på er o njut av graviditeten!

  • Lindizz

    kan någon kortfattat ge mej lite info om vad jag ska göra...jag har beräknat att fda 23/9 nu och fick konstaterat att ja hade gbs rätt tiigt i grav innan v.18 och jag hade då mkt sammandragningar och även ont när ja kissade hade aldrig haft urinvägsinfektion och proverna visade nte på det men odlingen visade på gbs och ja fick selexid att äta och efter det har ja inte haft ont när ja kissat osv

    Men nu inför förlossningen vad ska ske..min bm har inte sagt någonting om nått börjar bli lite rädd och orolig då det är ytterst få dagar kvar till bf...snälla om nån kan ge mej info så ja hart lite kött på benen imorrn när ja ska till bm

    tack


    Mamma till Linus 031214 Nova 050411 Engla 061018 Liam 080502
Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*