• L E A

    Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

    NY TRÅD!

    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)


    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)
    Dags för ny tråd, gamla som nya är välkomna att läsa information eller informera sig och dela sina tankar runt GBS under graviditeten.
    Kom ihåg att titta in i tråden och berätta om din förlossning när den långa väntan är över!
    Stå på er tjejer, det är en alldeles för jobbig kamp mot vården som många av oss fått/får driva. Men resultatet är värt allt slit.

    I Sverige har man valt att inte informera blivande mödrar om GBS och dess faror. De som får information är ett fåtal och informationen varierar från person till person.
    De flesta som blir hårt drabbade av GBS hade ingen aning om att det fanns något som hette GBS innan de blev drabbade. Det är viktigt att vi som vet om GBS informerar alla som söker information runt GBS.
    I flera länder i Europa går man aktivt ut och informera om GBS till alla gravida, tyvärr så har Sverige valt en annan linje. I vissa länder screenar man alla gravida i slutet av graviditeten, men inte Sverige.

    Infpreg, Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?top...
    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...
    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b
    Artikel på familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla oss:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977
    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067
    Internationell GBS sida:
    www.groupbstrepinternational.org//index.html
    Amerikansk sida:
    www.groupbstrep.org/
    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php
    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m44817645-77.ht...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 10:33
    Infpreg.Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/mai
    n.asp?topic=6

    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...

    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b

    Artikel på Familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla odds:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977

    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067

    Amerikansk sida
    www.groupbstrep.org/

    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php

    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m49381971.html
  • Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
  • L E A
    Mysmamma70 skrev 2010-10-07 08:31:30 följande:
    Förlossningen med min dotter var långdragen, jag hade GBS (vilket upptäcktes i efterhand, det var -96 och man kollade inte då). Hon fick blodförgiftning och var nära att avlida, men allt gick bra till slut Vi flyttade till patienthotellet efter fyra timmar, men tidig hemgång var aldrig aktuellt för vår del eftersom vi ville mysa i lugn och ro några dagar innan vi åkte hem. Kanske därför frågan aldrig uppkom
    Man kollar fortfarande inte alla vilket är skrämmande. Söker man inte för kanske upprepade uvi, för blödningar eller annat och dom liksom av ren slump skrinar en för gbs så upptäcks det inte. Tråkigt som bara den! Tycker att alla gravida ska lämna odling ett par gånger under graviditeten för just gbs. Det är en skitkostnad som jag tror att varje kvinna skulle mer än gärna betalat själv om det nu är det ekonomiska biten som avgör så säga för landstingets del...
  • Mysmamma70
    L E A skrev 2010-10-07 17:58:00 följande:
    Man kollar fortfarande inte alla vilket är skrämmande. Söker man inte för kanske upprepade uvi, för blödningar eller annat och dom liksom av ren slump skrinar en för gbs så upptäcks det inte. Tråkigt som bara den! Tycker att alla gravida ska lämna odling ett par gånger under graviditeten för just gbs. Det är en skitkostnad som jag tror att varje kvinna skulle mer än gärna betalat själv om det nu är det ekonomiska biten som avgör så säga för landstingets del...
    Är det så illa? Demon

    Jag har ju aldrig haft en uvi eller blödningar så min GBS hade de troligen aldrig upptäckt om det inte var rutin att kolla det här (tillhör Lund).
    ~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter BF 101225 ~*~♥~*~
  • Belissima

    Min GBS hade inte heller upptäckts om jag inte ringt förlossningen som tyckte jag borde lämnat en odling till min BM.


    7 Maj/ BF 10-10-10
  • L E A
    Mysmamma70 skrev 2010-10-07 19:45:11 följande:
    Är det så illa? Demon

    Jag har ju aldrig haft en uvi eller blödningar så min GBS hade de troligen aldrig upptäckt om det inte var rutin att kolla det här (tillhör Lund).
    Jag började blöda i v5+4 och blödde fram till v14 i princip varje dag. Jag hade uvi från och till, ständig värk i magen, samandragningar mm. ingen tog mig på allvar, dom ville inte ens göra ett vul. Sökte då till en privat klinik som hjälpte mig. Det första hon gjorde var att göra ett vul på mig. Vilken lättnad o se att det var ett liv där. Sen gick jag tillbaka till min vanliga bm som jag haft med min son. Hon skickade då en odling där gbs påvisades. Hon sa inte så mycket om det hela och jag började då på egen hand googla om gbs. Höll på att hamna på psyket när jag insåg att det inte var att leka med. hittade en tråd här som var startad av en kvinna som tyvärr förlorat sin son på grund av gbs. Det är tack vare henne som jag under resten av graviditeten känt mig lugn.
    Jag fick min bm till att lämna en odling var tredje vecka och fram till förlossningen behandlades jag 4 gånger med pencillin på grund av uvi. I samband med uvi så lämnade jag en odling o varje gång jag hade uvi så var halterna av gbs höga.

    Här är det inte rutin att kolla gbs vilket är hemskt. Det är så pass många som har det utan o veta om det så detta borde verkligen bli rutin.
  • Ova

    Även om jag hör till en av dem som inte haft symtom på gbs, så kan jag förstå att man har valt att inte screena alla gravida, men man bör bli bättre på att testa dem som har symtom eller är hör till riskgrupperna.
    Jag har aldrig haft uvi, inga sammandragningar innan dagarna innan förlossning,  men dottern föddes med lunginflammation som troligtvis orsakades av gbs, som jag testade postivt för i denna graviditet. Denna gång testades jag bara för att jag skulle slippa vara orolig och jag hade inte förväntat mig att vara positvi, men det var jag så denna gång blir det antibiotika profylaktiskt.

  • Mysmamma70
    Ova skrev 2010-10-08 09:28:05 följande:
    Även om jag hör till en av dem som inte haft symtom på gbs, så kan jag förstå att man har valt att inte screena alla gravida, men man bör bli bättre på att testa dem som har symtom eller är hör till riskgrupperna.
    Varför inte testa alla på rutin?

    Jag hade inga symptom eller tillhörde någon riskgrupp, ändå höll jag på att förlora min dotter i blodförgiftning för att det inte upptäckts.

    När jag sen väntade nästa barn ett halvår senare togs inga prover förrän under förlossningen.
    ~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter BF 101225 ~*~♥~*~
  • Ova

    Jag säger inte att jag är emot att testa alla, men jag kan förstå att man har valt att inte göra det.
    Om jag hade testats när jag väntade dottern så hade jag ju ändå inte fått antibiotika profylaktiskt då jag inte uppfyllde kriterierna och antibiotika behandling sattes in på dottern inom några timmar efter förlossningen då hennes prover visade på infektion.
    Om man inte uppfyller kriterierna på att få antibiotikaprofylax så riskerar man att folk blir oroliga i onödan, å andra sidan kanske man är extra observant på om komplikationer uppstår efter förlossningen.
    Sedan är ju frågan om när och hur ofta man ska testa då det inte är säkert att man har gbs under hela graviditeten.

  • Mysmamma70

    Här testar man rutinmässigt i början och i slutet av graviditeten.

    Ingen behandling sker under graviditeten om man inte har några besvär, men alla med GBS får antibiotika under förlossningen.

    Dödligheten är ju hög om barnet drabbas av infektion under förlossningen, så jag förstår inte varför man ska ta onödiga risker.


    ~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter BF 101225 ~*~♥~*~
  • L E A
    Ova skrev 2010-10-08 18:30:37 följande:
    Jag säger inte att jag är emot att testa alla, men jag kan förstå att man har valt att inte göra det.
    Om jag hade testats när jag väntade dottern så hade jag ju ändå inte fått antibiotika profylaktiskt då jag inte uppfyllde kriterierna och antibiotika behandling sattes in på dottern inom några timmar efter förlossningen då hennes prover visade på infektion.
    Om man inte uppfyller kriterierna på att få antibiotikaprofylax så riskerar man att folk blir oroliga i onödan, å andra sidan kanske man är extra observant på om komplikationer uppstår efter förlossningen.
    Sedan är ju frågan om när och hur ofta man ska testa då det inte är säkert att man har gbs under hela graviditeten.
    Det är bra att du inte haft besvär av din gbs och det är inte många som har besvär under graviditeten. Det är inte många som vet om sin gbs och som klarar både graviditet och förlossning utan några som helst kompolikationer.
    '
    Men så har vi alla dom kvinnor som ständigt har besvär och som behandlas, vi har tyvärr mammor vars barn behövt sätta livet för bristande rutiner kring gbs. Oftast ooptäckt gbs som orsakat komplikationer under förlossningen. Därför är jag och många med mig för att alla gravida kvinnor ska testas ett par gånger under graviditeten. Det är en skitsumma vilket jag tror att varje mamma skulle kunna bekosta själv om det skulle behövas. Det är massor med kvinnor som gör en massa ultraljud och massa andra tester på egen hand så jag tycker att man ska kunna göra detta med gbs också om landstinget inte kan ordna detta.
    Behöver du inte behandlas för besvär av gbs så är det bara bra men det är väl ändå skönt o få sin gbs upptäckt i tid för att vara redo den dag då förlossningen startar med dom resurser som finns.
Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*