• L E A

    Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

    NY TRÅD!

    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)


    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)
    Dags för ny tråd, gamla som nya är välkomna att läsa information eller informera sig och dela sina tankar runt GBS under graviditeten.
    Kom ihåg att titta in i tråden och berätta om din förlossning när den långa väntan är över!
    Stå på er tjejer, det är en alldeles för jobbig kamp mot vården som många av oss fått/får driva. Men resultatet är värt allt slit.

    I Sverige har man valt att inte informera blivande mödrar om GBS och dess faror. De som får information är ett fåtal och informationen varierar från person till person.
    De flesta som blir hårt drabbade av GBS hade ingen aning om att det fanns något som hette GBS innan de blev drabbade. Det är viktigt att vi som vet om GBS informerar alla som söker information runt GBS.
    I flera länder i Europa går man aktivt ut och informera om GBS till alla gravida, tyvärr så har Sverige valt en annan linje. I vissa länder screenar man alla gravida i slutet av graviditeten, men inte Sverige.

    Infpreg, Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?top...
    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...
    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b
    Artikel på familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla oss:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977
    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067
    Internationell GBS sida:
    www.groupbstrepinternational.org//index.html
    Amerikansk sida:
    www.groupbstrep.org/
    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php
    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m44817645-77.ht...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 10:33
    Infpreg.Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/mai
    n.asp?topic=6

    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...

    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b

    Artikel på Familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla odds:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977

    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067

    Amerikansk sida
    www.groupbstrep.org/

    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php

    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m49381971.html
  • Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
  • MeOnFire

    Är i vecka 8 nu. Fick GBS svaren de tog sist, de visade inget i varken slida eller urin! :) glad för stunden nu!

  • sherry

    Har lämnat in urinodling tio dagar efter avslutad penicillin kur och nu visar det att jag har bakterier igen så nu blir det penicillinkur igen:(

  • sherry

    denna gång fick jag bara 1g kåvepenin utskrivet och en tablett morgon och kväll.
    förra kuren så var det tre tabletter per dag, alltså vad f*n håller läkarna på med?? 

  • HiHi

    Hej ännu en till som fått GBS
    Är inne på kåvepenin kur Dag 4 av 10 1 g/tablett 3 gånger dagligen
    Har kraftiga flyningar gul/gröna å svider lite när man kissar
    Ska mest troligt sättas igång pgr av att jag föder snabbt å måste få antibiotika under förlossningen
    HELST 2-4 timmar Innan lillan födds barn nr 1 föddes på 5 timmar Barn 2 föddes på 50 min
    Är bara 1½-2 timmar in till själva förlossningen har även sammandragningar i stort sett dagligen
    Enligt spec mödravården blir en igångsättning aktuellt i vecka 37-38 alltså i början av maj har bf 23 maj

  • bonzo

    Hej! Jag har idag fått svar att jag har GBS i underlivet. Får svar nästa vecka på urinprovet. Är i v9.
    Har någon av er fått äta pencilin så här tidigt i graviditeten eller brukar de vänta med pencilinkurerna till senare ?

  • ja88

    Beklagar så, er som det gått illa för. Rynkar på näsan

    För oss gick det bra. Vår son föddes 1 februari, det startade med vattengång och vi åkte in direkt. Förlossningen tog ett dygn och jag fick intravenös antibiotika var 6:e timme. Bemötandet kändes väldigt tryggt.

    Det här är ju vårt första barn, vet att vi vill ha fler så småningom och det som skrämmer mig mest inför en ny graviditet är helt klart GBS:en! De ständiga urinvägsinfektionerna, obehaget, oron, väntan på svar från odlingar, brottas med okunnig vårdpersonal osv osv tärde verkligen på psyket. Men även om utgången av min första graviditet var lycklig så borde man väl kunna kräva någon form av regelbundna kontroller vid en ny graviditet, eller? Det kan ju inte vara rimligt att man ska behöva förlora ett barn för att få adekvata kontroller vid senare graviditeter.

    Det gjordes en cervixodling på mig en vecka efter födseln (då jag fick åka in igen på en koll pga feber) och den odlingen visade riktig växt av GBS. Det fick jag dock inte veta förrän alldeles nyligen då jag fick hem mina journalkopior. Vad innebär det, om man i framtiden skulle försöka bli gravid medan man har aktiv GBS i underlivet? Går det ens och finns det någon möjlighet till lyckad utgång? Rynkar på näsan Det är något jag aldrig läst om, huruvida GBS kan göra det svårare att bli gravid/vara orsak till tidiga missfall, men ni som har mer erfarenhet kanske vet något om det?

    Har också funderat på om det kan vara så att min sambo är bärare av bakterierna (läst att man kan vara det) och det är därför jag får tillbaka det hela tiden? Eller är det så att har man en gång blivit koloniserad av GBS så har man det alltid, aktivt eller vilande?

  • bonzo

    Hej! Jag har nu fått svar på att jag har GBS både i underlivet och i urin. Troligtvis blir det en pencilinkur tyvärr.
    Är bara i v 10.   Hade hoppats på att urinet skulle vara fritt från GBS.

    Zupermia78,: jag undrar också om det är min sambo som är bärare. Jag har aldrig haft problem. Nu har jag haft både återkommande svamp, bakteriell vaginos , uvi och nu GBS.
    Vi har ju försökt skaffa barn ganska länge innan det lyckades och frekventa samlag under lång tid kan ju öka risken för problem med underlivet.

  • ja88
    Neam skrev 2011-04-06 11:12:01 följande
    Zupermia78,: jag undrar också om det är min sambo som är bärare. Jag har aldrig haft problem. Nu har jag haft både återkommande svamp, bakteriell vaginos , uvi och nu GBS.
    Vi har ju försökt skaffa barn ganska länge innan det lyckades och frekventa samlag under lång tid kan ju öka risken för problem med underlivet.
    Ja mina besvär började just förra våren när vi började försöka bli gravida och alltså slopade kondomerna... dock har jag inte haft några underlivsbesvär och vi behövde inte mer än 2 månaders "försök" men tycker ändå att det är lite för mycket sammanträffande. Nu efter graviditeten så har vi använt kondom fram tills att avslaget var helt borta, sen slopade vi dem och surprise, nu har jag UVI-känningar igen *suck*

    Är dock svårt att diskutera detta med vården tycker jag då ju GBS/UVI inte "betraktas" som något sexuellt överförbart. Självklart vore jag bara glad om det nu är så att det inte alls har något samband utan bara är sammanträffande för det är ett VÄLDIGT trist inslag i sexlivet att det hela tiden finns i bakhuvudet att man kanske blir sjuk av det... Men jag är ytterst tveksam till att det inte skulle ha något samband som sagt. Skulle vilja ha sambon ordentligt uppkollad men det är inte något han är så sugen på så länge det inte finns någon läkare som säger att det bör göras...

    Såg att ni kämpat länge för att bli gravida, håller alla tummar för att allt ska gå bra för er! Glad
  • bonzo
    ja88 skrev 2011-04-06 14:33:31 följande:
    Ja mina besvär började just förra våren när vi började försöka bli gravida och alltså slopade kondomerna... dock har jag inte haft några underlivsbesvär och vi behövde inte mer än 2 månaders "försök" men tycker ändå att det är lite för mycket sammanträffande. Nu efter graviditeten så har vi använt kondom fram tills att avslaget var helt borta, sen slopade vi dem och surprise, nu har jag UVI-känningar igen *suck*

    Är dock svårt att diskutera detta med vården tycker jag då ju GBS/UVI inte "betraktas" som något sexuellt överförbart. Självklart vore jag bara glad om det nu är så att det inte alls har något samband utan bara är sammanträffande för det är ett VÄLDIGT trist inslag i sexlivet att det hela tiden finns i bakhuvudet att man kanske blir sjuk av det... Men jag är ytterst tveksam till att det inte skulle ha något samband som sagt. Skulle vilja ha sambon ordentligt uppkollad men det är inte något han är så sugen på så länge det inte finns någon läkare som säger att det bör göras...

    Såg att ni kämpat länge för att bli gravida, håller alla tummar för att allt ska gå bra för er! Glad
    Tack! jag hoppas också att det ska gå bra trots GBS.

    Och stort GRATTIS till lilla sonen!
Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*