• L E A

    Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

    NY TRÅD!

    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)


    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)
    Dags för ny tråd, gamla som nya är välkomna att läsa information eller informera sig och dela sina tankar runt GBS under graviditeten.
    Kom ihåg att titta in i tråden och berätta om din förlossning när den långa väntan är över!
    Stå på er tjejer, det är en alldeles för jobbig kamp mot vården som många av oss fått/får driva. Men resultatet är värt allt slit.

    I Sverige har man valt att inte informera blivande mödrar om GBS och dess faror. De som får information är ett fåtal och informationen varierar från person till person.
    De flesta som blir hårt drabbade av GBS hade ingen aning om att det fanns något som hette GBS innan de blev drabbade. Det är viktigt att vi som vet om GBS informerar alla som söker information runt GBS.
    I flera länder i Europa går man aktivt ut och informera om GBS till alla gravida, tyvärr så har Sverige valt en annan linje. I vissa länder screenar man alla gravida i slutet av graviditeten, men inte Sverige.

    Infpreg, Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?top...
    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...
    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b
    Artikel på familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla oss:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977
    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067
    Internationell GBS sida:
    www.groupbstrepinternational.org//index.html
    Amerikansk sida:
    www.groupbstrep.org/
    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php
    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m44817645-77.ht...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 10:33
    Infpreg.Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/mai
    n.asp?topic=6

    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...

    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b

    Artikel på Familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla odds:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977

    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067

    Amerikansk sida
    www.groupbstrep.org/

    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php

    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m49381971.html
  • Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
  • L E A

    För att vara på den säkra sidan så tycker jag du ska lämna odling på morgonurin. Kan du inte lämna direkt på morgonen så tappa det på rör och förvara i kylskåp.

  • Mini Léonie

    Är den farlig för bebis där inne nu med? Jag kommer inte kunna lämna odling på måndag liksom? Eller är det just vid födsel?

  • isis bianco

    Det är vid födsel som det kan bli farligt. Eller om du får vattenavgång utan värkar så behövs antibiotikatabletter. Har du fått konstaterat gbs eller det är en misstanke? Minns inte :) har du fått det konstaterat en gång så ska du ha antibiotika vid förlossningen oavsett vad prover visar nu eller senare.

  • Mini Léonie

    Martini:
    Nej bara det att mina stickor på urinen ALLTID visar 2+ eller 3+ på vita blodkroppar och sen visar odlingarna aldrig något (men då är ju odlingen alltid skickad på 30min kiss typ dvs jag har aldrig haft det i blåsan på natten eller så)
    Så jag funderar på att få be om en odling på morgonurin. Så att man verkligen får koll på det?
    Vet du hur dina stickor brukar se ut? De där "snabb" som de tar?

  • isis bianco

    Mina stickor brukar visa spår eller +1 nu. Men när jag hade mycket problem var det +2 och +3... Be om odling och specifikt odling av gbs. Inte alltid de odlar per automatik på det. Mina odlingar på 30minuterskiss visar oftast inget.. Behöver vara morgonurin!

  • Mini Léonie
    martini bianco skrev 2012-12-01 09:49:05 följande:
    Mina stickor brukar visa spår eller +1 nu. Men när jag hade mycket problem var det +2 och +3... Be om odling och specifikt odling av gbs. Inte alltid de odlar per automatik på det. Mina odlingar på 30minuterskiss visar oftast inget.. Behöver vara morgonurin!
    SHIT nu blev jag nervös igen... Man tycker de borde ha koll liksom... Men jag ska ta upp det. Jag kissar dock flera ggr per natt men räcker 4h? så kanske om det varit i blåsan mellan 02-06 (sorry för infon haha)
Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*