• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • Färgen

    Kul att vår barnförsäkring inte täcker kostnaden för kvalsterskydd bara för att hon inte har astma som symtom

  • Sephyria

    Vill bara säga ett tack till kavat som fick mig att utesluta vete, havre, korn å råg ur sonens kost! Han har nu ätit utan spannmålen i 3 veckor, bortsett från 3 gånger då han hittat nåt på golvet när vi varit borta vilket resulterat i röda kinder.

    Igår plockade jag bort Aeriusen och han sov för första gången i sitt liv gott utan antihistamin! Hoppas det håller i sig Ska så småningom även sluta med movicol och håller tummarna för att även magen rättat till sig.

    Så återigen tack! Känns äntligen som vi är på rätt väg

  • annakoh1209

    hej här har jag inte vart på länge har hänt massa bra o dåliga saker 

    våran 6åring som har vart allergi fri i ett år  nu har fått allergi mot räkor nu,
    för våran 4åring går allt kanon med att hålla han borta ifrån det han ej tål o astman går bra o hålla i shack

    dem dåliga är att jag o barnens far gick isär i januari av dåliga grejer 

  • Annen81

    Hej!

    Jag läser den här tråden ibland och jag har för mig att det var någon som hade ett barn med allergi mot sorbitol. Jag misstänker att min dotter har det och reagerar med smärtor i magen och blod i avföringen. Jag tänkte fråga hur ni gör med tandkräm? De tandkrämer jag har sett i livsmedelsbutiker innehåller sorbitol och de jag har sett som varit utan sorbitol har inte fluor. Går det bra ändå?  

  • 2prinsessor
    Annen81 skrev 2012-04-12 23:23:33 följande:
    Hej! Jag läser den här tråden ibland och jag har för mig att det var någon som hade ett barn med allergi mot sorbitol. Jag misstänker att min dotter har det och reagerar med smärtor i magen och blod i avföringen. Jag tänkte fråga hur ni gör med tandkräm? De tandkrämer jag har sett i livsmedelsbutiker innehåller sorbitol och de jag har sett som varit utan sorbitol har inte fluor. Går det bra ändå?  

    Du bör inte ha en tandkräm utan fluor, sen vet jag inte om det finns någon utan sorbitol, har du hört på Apoteket?
  • Bobbosmamma

    Puh. Var på återbesök på barnallergin igår, sista besöket innan flytt västerut. L hade inflammerade luftrör som dom tror är astma, fått inhalationer kortison och luftrörsvidgande som vi ska ta morgon o kväll. Sen hade hon inte växt något varken på längd eller "bredd" sen i januari :(( Hon äter typ inget. Har jättesvårt att få henne att äta. Hon har börjat rata Neocaten mer o mer o äter väldigt lite fast föda. Jag tycker jag följer alla "matvägrar"-råd jag får av dietisterna.... men det verkar inte hjälpa. Så stressande :(

  • Miralicia
    Annen81 skrev 2012-04-12 23:23:33 följande:
    Hej!

    Jag läser den här tråden ibland och jag har för mig att det var någon som hade ett barn med allergi mot sorbitol. Jag misstänker att min dotter har det och reagerar med smärtor i magen och blod i avföringen. Jag tänkte fråga hur ni gör med tandkräm? De tandkrämer jag har sett i livsmedelsbutiker innehåller sorbitol och de jag har sett som varit utan sorbitol har inte fluor. Går det bra ändå?  
    Kavats ena barn reagerade på sorbitol. Om jag inte minns helt fel så har de använt sorbitolfri tandkräm utan fluor och sen har barnet fått skölja/gurgla med fluor. Tror att barnet var nån stans 3-4 år när de började fluorskölja och tränade väl just det här att gurgla utan att svälja med vatten först.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Annen81
    Miralicia skrev 2012-04-14 10:26:56 följande:
    Kavats ena barn reagerade på sorbitol. Om jag inte minns helt fel så har de använt sorbitolfri tandkräm utan fluor och sen har barnet fått skölja/gurgla med fluor. Tror att barnet var nån stans 3-4 år när de började fluorskölja och tränade väl just det här att gurgla utan att svälja med vatten först.

    Tack för infon, då ska jag absolut testa med flourskölj efter tandborstning.
  • Kavat
    Sephyria skrev 2012-04-12 12:35:27 följande:
    Vill bara säga ett tack till kavat som fick mig att utesluta vete, havre, korn å råg ur sonens kost! Han har nu ätit utan spannmålen i 3 veckor, bortsett från 3 gånger då han hittat nåt på golvet när vi varit borta vilket resulterat i röda kinder.

    Igår plockade jag bort Aeriusen och han sov för första gången i sitt liv gott utan antihistamin! Hoppas det håller i sig Ska så småningom även sluta med movicol och håller tummarna för att även magen rättat till sig.

    Så återigen tack! Känns äntligen som vi är på rätt väg
    Tjoho, vad glad jag blir! Bra jobbat!  Solig