• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • Trasan0606

    Nu är jag tillbaka med fler frågor...

    Mini är nu 16 månader och bajsar ibland illaluktande och slemmigt men när han gör det så verkar han inte ha ont i magen eller är kinkig eller sover dåligt - han är som vanligt. Inga sjukdomar på g eller tänder. Det känns ju som att han reagerar mot nåt men jag vet verkligen inte vad. Ska jag gå på allmäntillståndet och "strunta" i avföringen? Vad hade ni gjort?

    Sen det här med någon ätbar buljong för honom - trodde att Knorr hade några som var ok men de verkar man inte kunna lita på. Icas går bort (vi måste undvika mjölk, soja, ägg och baljväxter). Finns det någon buljong kvar alt fond som är lätt att få tag på? Har en saltfri grönsaksbuljong från hälsokosten som jag kört på ett tag men ibland vill jag ha liiite mer smak. Försöker laga mat som vi alla kan äta och som liten VILL äta - men det är inte lätt.

           

  • Mandelskorpan

    Althera har också maltodextrin från majs tyvärr. Hittade det under frågor/svar på althera.info

    Här är det deppigt idag - försökte med urlakad potatis igår, gick dåligt. Ris i förrgår, dåligt. Provat blåbär som ska vara lågallergent, gick dåligt....

    Väntar just nu på telefontid hos allergikliniken.    
     

  • Tibell

    mandelskorpan : Hur gammal är din lille ? hur reagerar han/hon ?

    Vilka allergier finns och syns de på prover ?

  • Mandelskorpan

    Tibell: han är snart 11mån. Den vanligaste reaktionen är att han blir irriterad i munnen, klåda kanske, och då matvägrar. Sen är det löööööööst bajs.... mörkt, illaluktande. Hudproblem i varierande former: röd/klåda på bröstet, röd/klåda i öronen, rödblossande kinder, röda prickar på armar o ben. Samt tjock snuva som vi sett ett par gånger - kommer POFF och försvinner POFF. Reaktion kommer efter ett tag, från 10min? till kanske 1 dygn efter intag av något. Sen påverkas hans nattsömn, jag gissar att det beror på klåda.

    Så hans reaktioner är väl inte särskilt dramatiska men just matvägran är svårt att hantera - han måste ju få i sig näring.   

  • Mandelskorpan

    Glömde, inget syns på prover. Vi vet att han inte tål mjölk soja vete morot (via amning) tomat (via amning). Sen har han nyligen börjat reagera även på sånt han tålt tidigare, majs vet vi, och misstanke om ägg (via amning) lax kyckling avocado banan. Nu senast även reaktion på ris potatis blåbär....

    Vi hoppas vi får ta lapptest nästa sväng. Har bara fått göra pricktester.  

  • Tibell

    vad jobbigt det låter

    När min mellersta var liten reagerade hon på precis allt vi stoppade henne. då fick vi helt sonika backa och enbart ge ersättning en månad för att låta hennes kropp vila...sen kunde vi sakta återinföra en hel del livsmedel hon tidigare reagerat emot.

  • Mandelskorpan
    Tibell skrev 2012-11-29 12:40:01 följande:
    vad jobbigt det låter
    När min mellersta var liten reagerade hon på precis allt vi stoppade henne. då fick vi helt sonika backa och enbart ge ersättning en månad för att låta hennes kropp vila...sen kunde vi sakta återinföra en hel del livsmedel hon tidigare reagerat emot.
    hej, jo nu är det jobbigt men vi får förhoppningsvis bra hjälp snart. Står på väntelista för återbudstid på allergiklinik..... Det var precis så vi tänkt göra, ge ersättning vila kroppen från mat och "börja om". Så det var ett riktigt bakslag när han inte tycks tolerera någon ersättning.

    Nu äter han falukorv (enda som går ned vid matvägran) blomkål & gurka. Samt vatten, lite amning. Ska testa älgkött senare idag.


    Hur gammal är din mellersta? 
  • Sousafon

    Jag blir galen! Jag skrev ju här för en månad sedan att min äggallergiske son fått ägg på dagis. Efter det skrevs en rapport och de lovade att se över rutinerna. Men idag hände det igen!

    Pappan är på väg för att hämta och sonen verkar må ok, sade de på dagis. Men förra gången kom ju magontet och diarreerna efter ett tag. Och eftersom han reagerar med nässelutslag och påverkad andning av nötter blir jag ju orolig att det ska hända nu också. Reagerar era barn olika på olika saker som de är allergiska mot?

    Jag vill knappt skicka dit honom igen. Känns så hemskt när man inte kan lita på dagis. Två gånger på en månad! Från att det aldrig hänt innan. Usch!

  • Tillalamm

    Jag har testat sojamjölk på min son den här veckan och det har inte kommit några eksem (vilket är det sätt han brukar reagera på om han åter något han inte tål). Han har klagat lite på magont ibland och det har kommit någon liten prick runt munnen. Dock inte något värre.

    Men när jag hämtade honom på förskolan idag så berättade en i personalen att hon under dagen och gårdagen upplevt honom som väldigt speedad, igång och lite bråkig på ett sätt som han inte brukar vara.

    Kan reaktioner ta sig sådana uttryck? När jag pratade med allergisköterskan på barnmottagningen sa hon att hon inte hört talas om det. Någon som har känner igen detta?

  • längtan 80

    Tillalamm: speedad är ett tecken vårat barn har för mjölkallergi. Och efterssom soja är likt mjölk i protein är det inte helt omöjligt tänker jag